Segmentowanie swoich baz odbiorców polega na podziale całego zbioru na mniejsze części. Tego podziału należy dokonywać ze względu na cechy charakterystyczne dla poszczególnych grup adresatów. Jakie można osiągnąć korzyści, działając w ten sposób?
Jak segmentować bazę?
Segmentacji bazy można dokonywać na różne sposoby. Najczęściej kryterium podziału są dane deklaratywne, które pozyskujemy podczas zapisu do newslettera: wiek, płeć, miejsce zamieszkania czy wykształcenie. Pamiętaj jednak, że nie zawsze warto zbierać te wszystkie informacje – odbiorcy mogą poczuć się zniechęceni tym, że chcesz aż tyle o nich wiedzieć! Lepiej jest je pozyskiwać inteligentnie, już po nawiązaniu relacji i rozpoczęciu komunikacji z potencjalnym klientem!
Bezpiecznie jest prosić o podanie imienia i adresu mailowego. Bez adresu – wiadomo – wysyłka nie jest możliwa. Imię otwiera przed nami możliwość personalizowania przekazu według płci.
Segmentować możemy również (zalecane!) ze względu na dane behawioralne, czyli na bazie zainteresowań i potrzeb użytkownika. Dowiesz się tego, analizując wyniki kolejnych wysyłek: jak często osoba otwiera Twoje mailingi, w które oferty klika i czego szuka na stronie www.
Co daje segmentacja bazy?
Samo segmentowanie listy mailingowej nic nie daje – dopiero przy zastosowaniu komunikacji dostosowanej do poszczególnych grup osiągniesz sukces.
Segmentacja klientów w bazie pozwala przede wszystkim na spersonalizowanie przekazu. Odbiorcy nie lubią dostawać spamu i wiadomości, które mogłyby być skierowane do kogokolwiek. Lubią natomiast czuć, że marka myśli właśnie o nich i o ich potrzebach. Im bardziej mailing jest dopasowany do adresata, tym chętniej otwierane są przesyłki.
Podział bazy na konkretne grupy to nie tylko lepsze wyniki wysyłek, większa klikalność i większe zainteresowanie, lecz realne zyski. Im lepiej zbudowany komunikat i bardziej dopasowana oferty do potrzeb, tym większa szansa na zakończenie wysyłki maila sprzedażą. Równocześnie spada ryzyko oznaczenia przez odbiorcę wiadomości jako spamu czy wypisania się przez niego z bazy.
Przede wszystkim jednak, dzięki segmentacji i personalizacji wiadomości możesz nawiązać prawdziwą i wartościową relację z potencjalnym klientem, budując jego lojalność i przywiązanie do marki.