Clou większości poradników dotyczących content marketingu są wskazówki związane z tworzeniem treści. Równie ważne jest jednak to, w jaki sposób je rozpowszechniamy, co ściśle wiąże się z nawiązywaniem relacji z partnerami i odbiorcami.
By mówić o zarządzaniu relacjami w kontekście content marketingu, najpierw trzeba je nawiązać. Powinniśmy zacząć od wyszukiwania kontaktów do stron czy blogów, które mogłyby być zainteresowane naszym contentem. W tym względzie z pomocą powinny przyjść znajomości nawiązane już wcześniej, ale koniecznie trzeba poszerzać kręgi i zwracać się do nowych partnerów, uwzględniając specyfikę ich działalności.
Zbuduj bazę kontaktów
Pierwszy kontakt z serwisem lub blogiem, na którym chciałbyś umieścić swoje treści najlepiej zainicjować dłuższą wiadomością (np. mailem) a nie zdawkowym wpisem na profilu. W dłuższej wiadomości przedstawisz wszystkie argumenty, które mogłyby skłonić daną osobę do współpracy. Z jej treści powinna wynikać dobra znajomość tematyki poruszanej na stronie potencjalnego partnera, która z kolei pozostaje w ścisłym związku z contentem, który tworzysz. Kolejnym krokiem powinno być przedstawienie Twoich treści oraz uargumentowanie, dlaczego akurat one powinny zostać opublikowane na stronie lub też znaleźć się w sekcji polecanych linków. Nie trzeba dodawać, że szanse na pozytywną odpowiedź na prośbę o współpracę obniżają błędy stylistyczne, językowe i merytoryczne w treści maila.
Oczywiście, w strategii budowania bazy kontaktów nie powinniśmy ograniczać się wyłącznie do maili. Jeśli chcemy, by ktoś docenił nas, sami również powinniśmy komplementować pracę innych. Polecanie treści innych autorów np. na Twitterze czy Facebooku to również dobry krok w budowaniu pozytywnych relacji. Osoba, którą doceniliśmy z pewnością będzie bardziej skłonna do spojrzenia przychylnym okiem na to, co mamy do zaoferowania.
Docieraj do odbiorców
Nawet największy wysiłek włożony w budowanie bazy kontaktów może pójść na marne, jeśli nie będziesz promować swoich treści na własną rękę. Zadbaj, by społeczność, którą zgromadziłeś wokół siebie dowiedziała się o tym, co robisz – udostępniaj treści swoim followersom, znajomym, fanom i wszystkim innym osobom wpisującym się w Twój target. W tym względzie nieocenioną pomocą są media społecznościowe, które pozwalają umacniać już istniejące relacje i tworzyć nowe. Osoba, która doceni twój content być może zechce go udostępnić innym, a w ten sposób siła rażenia treści rośnie.
Aktywność w mediach społecznościowych ma ogromne znaczenie również z punktu widzenia SEO. Wyszukiwarki uznają treści popularne w mediach społecznościowych za bardziej wartościowe i umieszczają je wyżej na liście wyników wyszukiwań. Promocja w social media będzie jeszcze bardziej efektywna, jeśli postarasz się udostępniać odnośniki do swoich treści w kontekście, który bezpośrednio ich dotyczy, np. w dyskusji na dany temat lub na profilu społeczności skupionej wokół aspektu, którym się zajmujesz.
Małgorzata Litorowicz – dyrektor zarządzający w agencji content marketingu Artivia.pl
– Przy tworzeniu contentu na użytek zewnętrzny lepiej unikać spamowania tekstu nazwą produktu. Materiał powinien być zbudowany zgodnie z założeniami modelu AIDA, by wzbudzić zainteresowanie i skłonić usera do dalszych poszukiwań związanych z tematem. Strategia content marketingowa powinna więc obejmować kilka kanałów, włącznie z SEO i SEM, co pozwoli na łatwe znalezienie promowanego przez nas produktu. – mówi Małgorzata Litorowicz, dyrektor ds. sprzedaży w agencji content marketingu Artivia.pl.
Doceniaj i nagradzaj
Wykorzystywanie wielu kanałów komunikacji do budowania relacji wymaga też dobrej organizacji – na maile czy komentarze powinniśmy odpowiadać na bieżąco, by nie zaprzepaścić szansy na dobry kontakt. Interakcja z odbiorcami pomaga budować wizerunek Twojej marki, relacje z odbiorcami oraz wpływa na zamianę odbiorców/czytelników w klientów.
Jeśli jesteś w stanie prowadzić ciekawą dyskusję, rozwiewać ewentualne wątpliwości i używać racjonalnych argumentów, odbiorca będzie projektował Twoje kompetencje na markę, którą reprezentujesz. Spore znaczenie mogą mieć nawet drobnostki, takie jak podziękowania za udostępnienie artykułu lub odniesienie się do pochwały czy słów entuzjazmu. Skoro odbiorca sam wyraża zainteresowanie treściami, które oferujesz, warto popracować nad rozwinięciem tej relacji, np. przez bezpośrednie udostępnianie mu kolejnych artykułów lub też zaproponowanie dołączenia do mailingu.
Dbaj o media
Dobry content ma budować pozytywny wizerunek nie tylko z myślą o potencjalnych klientach, ale także o mediach, które, jeśli pozyskasz ich przychylność, mogą okazać się bardzo pomocne w prowadzeniu biznesu. W tym wypadku podstawą dobrych relacji jest umiejętność wcielenia się w rolę dziennikarza, który oczekuje przede wszystkim konkretnych, interesujących i jasno podanych informacji, przedstawionych w sposób, który przykuwa uwagę. Przy ich tworzeniu weź pod uwagę również konstrukcje tekstu, który powinien być przejrzysty, najlepiej zilustrowany i uzupełniony o przydatne linki. Te zasady powinny dotyczyć zarówno treści tworzonych z myślą o mediach, jak i ogólnodostępnych, np. na Twojej stronie. Konstruowanie contentu w ten sposób pokazuje mediom, ze rozumiesz zasady ich funkcjonowania i wychodzisz naprzeciw ich potrzebom, co może mieć niebagatelne znaczenie z promocyjnego punktu widzenia.
– W kontekście budowania relacji na polu content marketingu, dobrze mieć w agencji doświadczone osoby, które mają własne kontakty w środowisku mediów i agencji interaktywnych. Portale często zgadzają się na publikację materiałów dziennikarskich pochodzących od firm, ponieważ każdy chce mieć dużo wartościowych treści. Jeśli promujemy content w mediach swoich klientów, musimy być pewni jego jakości. Powinien być unikalny, nie epatujący produktem oraz użyteczny dla odbiorcy. – dodaje Małgorzata Litorowicz.
Pamiętaj, że żaden content nie funkcjonuje w próżni – tworzymy go po to, by dotarł do jak największej liczby odbiorców. Pod względem treści rynek internetowy jest ogromnie konkurencyjny, więc sprawne zarządzanie relacjami z potencjalnymi odbiorcami jest równie ważne jak to, jaki content oferujesz.