Najczęściej wykorzystywanymi źródłami inspiracji w domowej kuchni są: przepisy odziedziczone od babci lub mamy, znalezione za pomocą wyszukiwarki internetowej oraz te zasłyszane od znajomych i przyjaciół – wynika z badania opracowanego przez Mindshare Polska. W raporcie „Nawyki i preferencje związane z gotowaniem” dom mediowy prezentuje nasze zwyczaje kulinarne oraz ich wpływ na działania reklamodawców.
Wyniki badania dowodzą, że jesteśmy tradycjonalistami, jeśli chodzi o pomysły i inspiracje związane z kuchnią i gotowaniem – wciąż bardzo często czerpiemy je ze źródeł pozamediowych (takie źródła inspiracji wskazało 82% gotujących). Chętnie korzystamy z przepisów, które krążą w rodzinach od pokoleń (57%) czy wymieniamy się pomysłami podczas rozmów ze znajomymi (51%). Wciąż dużą rolę odgrywają tradycyjne książki kucharskie (41%) – to czwarte najczęściej wskazywane źródło.
Jeśli chodzi o kanały mediowe, najczęściej posiłkujemy się podpowiedziami, jakie oferuje nam przeglądarka internetowa (51%). Poza wyszukiwarką, ważnymi źródłami pomysłów są strony o tematyce kulinarnej prowadzone przez niezależnych autorów (33%) lub związane z markami (30%). Wyprzedzają one pod tym względem m.in. telewizyjne programy i talent shows o tematyce kulinarnej. Z kolei wideo i kanały na YouTube służą za inspirację przede wszystkim najmłodszym kucharzom, rzadziej sięgającym po tradycyjne źródła, takie jak książki kucharskie.
Ponad połowa gotujących (57%) deklaruje, że podczas przygotowywania posiłków zdarza im się wspomagać przepisem w formie drukowanej. Najczęściej jest to wydruk przepisu odnalezionego wcześniej w internecie. Co ważne, niemal równy odsetek gotujących (56%) ma przed sobą ekran urządzenia, zazwyczaj smartfonu lub laptopa, przynajmniej potencjalnie będąc cały czas online. To głównie młodsi kucharze w grupie między 18 a 29 lat.
Choć wśród gotujących wciąż przeważają kobiety (56% gotujących co najmniej raz w tygodniu), zwraca uwagę wysoki odsetek mężczyzn, którzy osobiście przygotowują potrawy w swoich domach. Trzech na czterech mężczyzn zadeklarowało, że gotuje przynajmniej raz na tydzień, a ¼ – że gotuje codziennie lub prawie codziennie.
– Zrealizowane badanie to znakomite źródło danych nt. preferencji osób gotujących w swoich domach, do których marketerzy chcieliby kierować komunikację w zakresie szeroko pojętych kategorii żywności czy małego AGD. Zgromadzone i przeanalizowane dane umożliwiają jeszcze bardziej precyzyjny dobór kanałów komunikacji i efektywniejsze budowanie zasięgu w grupie celowej osób odpowiedzialnych za zakupy spożywcze i przygotowanie posiłków. Uzyskane dane potwierdzają także niewątpliwy potencjał komunikacji planowanej na urządzenia mobilne, z których duża część gotujących internautów korzysta na bieżąco przygotowując posiłki. To niezmiernie ważne w dobie działań komunikacyjnych mających dotrzeć do konsumenta w najbardziej odpowiednim dla niego momencie i kontekście – podsumowuje Michał Machnikowski, Business Planning, Mindshare Polska.
Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2017 r. metodą CAWI, tj. ankiet realizowanych na panelu internetowym. Próba badawcza to 1051 internautów w wieku 18+.