Rynek zakupów online jest zdecydowanie dominowany przez pokolenie Z i millenialsów, którzy przed dokonaniem zakupu często zasięgają opinii na portalach społecznościowych.
W grupie osób urodzonych po 1981 roku, aż 90% dokonuje zakupów w sieci, z czego 63% robi to regularnie, co najmniej kilka razy w miesiącu.
Wykazaliśmy, że prawie 60% z nich przegląda oferty produktów na portalach społecznościowych przed dokonaniem ostatecznej decyzji o zakupie.
Brak preferowanej metody płatności to powód, dla którego 31% przedstawicieli pokolenia Z i 27% millenialsów porzuca swoje koszyki zakupowe.
Nowe badania przeprowadzone przez PayPal ukazują, że osoby z pokolenia Z i millenialsi są zdecydowanie bardziej zaangażowane w świecie online, nie tylko kupując, ale również słuchając muzyki, oglądając filmy, komunikując się ze znajomymi i szukając inspiracji zakupowych.
Zakupy online to jedna z ich najczęstszych aktywności – według badania PayPal „Millenialsi vs. Gen Z – postawy wobec zakupów online”, 9 na 10 respondentów w Polsce kupuje online, a 63% robi to regularnie. Millenialsi są przy tym bardziej skłonni do wielokrotnych zakupów (67%) niż przedstawiciele pokolenia Z (58,5%), a jednocześnie wydają więcej, dzięki większej sile nabywczej.
W kwietniu br., millenialsi przeznaczyli na zakupy w internecie średnio 1 008 zł, co stanowi o 200 zł więcej niż wydają przedstawiciele pokolenia Z.
Najczęściej kupowane kategorie produktów to odzież, obuwie i akcesoria (71%), kosmetyki i produkty higieniczne (54%), urządzenia elektroniczne (45%), subskrypcje (44%) i jedzenie z dowozem do domu (43%). N
Naturalnym jest, że oba pokolenia najczęściej finalizują swoje transakcje za pośrednictwem smartfonów. Co ciekawe, Gen Z w tym aspekcie nieznacznie wyprzedza starsze pokolenie – 63% z nich najczęściej płaci telefonem, podczas gdy wśród millenialsów jest to 51%.
Niemniej jednak, choć te pokolenia wykazują wiele podobieństw, występują między nimi też pewne różnice.
Gen Z częściej decyduje się na subskrypcje serwisów streamingowych (49% vs. 39%) i bilety na podróże (40% vs. 34%). Te dane potwierdzają, że cenią oni doświadczenia bardziej niż przedmioty materialne. Gen Z jest również bardziej impulsywny – aż 38% z nich zdarza się dokonywać spontanicznych zakupów. Dla porównania, w przypadku millenialsów jest to 28%.
Przedstawiciele starszego pokolenia, z kolei, częściej kupują w internecie meble i elementy wystroju wnętrz (40%) lub zabawki (46%). Są oni również bardziej skłonni do manifestowania patriotyzmu konsumenckiego – 61% z nich woli robić zakupy na polskich platformach sprzedażowych, podczas gdy tylko 38% pokolenia Z podziela to samo podejście.
Portale społecznościowe są kluczowym źródłem inspiracji zakupowych, chociaż ich ranga różni się nieznacznie w zależności od pokolenia. 35% millenialsów najpierw poszukuje produktów na Facebooku, 22% na YouTube, a 13% w pierwszej kolejności zagląda na Instagram. Z kolei większość Gen Z zaczyna swoje poszukiwania od Instagrama (24%), a dopiero w następnym kroku sięga do YouTube (20%) i Facebooka (19%). Gen Z jest również bardziej skłonne niż millenialsi do przeglądania i sprawdzania produktów na platformach spoza pierwszej trójki, takich jak TikTok czy Pinterest.
Oboje pokolenia są zgodne co do tego, że płynna i bezpieczna realizacja transakcji jest kluczowym elementem udanych zakupów. Długi i skomplikowany proces płatności oraz brak preferowanej metody płatności zostały wskazane wśród głównych powodów porzucenia koszyka przez odpowiednio 17% i 29% respondentów. Z drugiej strony, prawie jedna czwarta ankietowanych klientów (24%) zrezygnowała z zakupu w sieci z powodu obaw o bezpieczeństwo transakcji.