w

Jak skutecznie promować firmę w sieci nawet przy niewielkim budżecie?

Każdy przedsiębiorca, który dopiero wkracza na rynek, staje przed pewnym problemem – nawet jeśli ma świetnie dopracowaną ofertę i jest dumny ze swoich produktów lub usług, to jak ma sprawić, by świat się o tym dowiedział? Na szczęście sposoby na promowanie firmy są naprawdę liczne i wiele z nich jest darmowych albo wymaga niewielkich nakładów finansowych. W takim razie jak się do tego zabrać? Poniżej 17 propozycji.

1. Marka i logo

Marka i logo to podstawa. Każdy przedsiębiorca musi działać pod jakąś nazwą, właśnie dlatego pierwszym krokiem powinno być wymyślenie nazwy firmy i stworzenie logo. Będzie to miała ogromne znaczenie, jeśli chodzi o budowanie świadomości marki i rozpoznawalności w danej branży.

2. Strona internetowa

Strona internetowa to wirtualna wizytówka i źródło wielu informacji. Wprawdzie wiele osób uznaje, że wystarcza im profil firmowy na Facebooku. I choć takie rozwiązanie jest lepsze niż brak jakiejkolwiek obecności w sieci, to warto pamiętać, że firma z własną stroną www prezentuje się bardziej profesjonalnie. To też duże ułatwienie dla potencjalnych klientów – wszystkie informacje znajdzie w jednym miejscu i w prosty sposób.

3. Widoczność w Google

Wiele osób zapomina o utworzeniu konta w Google Business i Google Places. To błąd! Dodanie informacji o lokalizacji i firmie stanowi duże ułatwienie dla potencjalnych klientów. Pomaga też zwiększyć wiarygodność, a poza tym – jest to zupełnie darmowe, więc szkoda nie skorzystać.

4. Optymalizacja

Nawet świetna strona na niewiele się zda, jeśli nie będzie jej można odnaleźć w wyszukiwarce. Właśnie dlatego trzeba zadbać o to, by znalazła się wysoko w Google. Znaczenie będą mieć tu kwestie techniczne, takie jak prędkość ładowania strony, ale i SEO.

5. Wizerunek w social media

Sama strona www to za mało – teraz większość przedsiębiorców obecnych jest także w social media. Obojętnie, czy chodzi o profil na Facebooku, LinkedIn czy na Instagramie – warto upewnić się, że opisy są ciekawe, w informacjach znajduje się link do witryny, a całość prezentuje się profesjonalnie.

6. Budowanie zaangażowanej społeczności

Siłą napędową wielu biznesów jest zaangażowana społeczność. Zdobywanie lojalnych klientów nie należy do najprostszych zadań, ale na pewno się opłaca. Tacy klienci nie tylko polecają firmę dalej, ale i przynoszą jej zysk – utrzymanie klientów przy sobie jest tańsze niż pozyskiwanie ich za każdym razem od nowa. Od samego początku warto więc pomyśleć o zaangażowanej społeczności. To przełoży się na wiele korzyści – nie tylko lepszą sprzedaż, ale i świadomość marki oraz zaufanie.

7. Opinie, czyli social proof

Kiedy jest się kolejną nieznaną firmą w sieci, początki mogą być trudne. Jak przekonać do siebie innych? Przede wszystkim dając dojść do głosu zadowolonym klientom. Warto więc na swojej stronie internetowej i w mediach społecznościowych zamieszczać opinie osób, które już skorzystały z oferty. To pozwoli zwiększyć wiarygodność i zachęci kolejnych potencjalnych klientów.

8. Content marketing

Obecnie konsumenci są tak zmęczeni reklamami, że znacznie bardziej skuteczne niż tradycyjne reklamy okazują się inne sposoby promocji – m.in. właśnie content marketing. Prowadzenie np. firmowego bloga ma zresztą jeszcze inne dodatkowe zalety – pozwala budować wizerunek eksperta i wykorzystać potencjał SEO.

9. Recykling treści

A skoro już mowa o content marketingu to warto wspomnieć, że nie ogranicza się tylko do bloga. Wartościowy content można tworzyć też w ramach kanału na YouTube czy podcastów. Problem w tym, że wszystkie te sposoby na promowanie firmy są dosyć czasochłonne. Na szczęście tę samą treść można użyć na różnych kanałach. Zamiast tworzyć coś zupełnie nowego w ramach każdego medium, warto stosować recykling treści.

10. Działania zwiększające konwersję

Od momentu wejścia na stronę do stania się klientem jest daleka droga. Doskonale obrazuje to zresztą lejek sprzedażowy – u jego wylotu znajduje się zaledwie ułamek osób, które zajrzały na stronę. Jest to nie do uniknięcia, ale zawsze można sprawić, by „wylot” lejka był szerszy. Mówiąc krótko – można zastanowić się, co stoi na drodze klienta do zakupu na różnych etapach i wyeliminować te problemy.

11-13. Współpraca

Pod pojęciem „współpraca” mieszczą się właściwie różne sposoby na promowanie firmy. Może to być:

  • influencer marketing,
  • marketing afiliacyjny,
  • wpisy gościnne/ wystąpienia w podcastach osób z branży itd.

O ile pierwsze 2 sposoby wymagają już pewnych nakładów finansowych, to współpraca z konkurencją często odbywa się na zasadzie wymiany – wymaga więc inwestycji czasu, ale w ujęciu finansowym jest właściwie darmowa.

14. Konkursy

W momencie, gdy uda się już zgromadzić wokół siebie pewną społeczność, można pomyśleć o zorganizowaniu konkursu. Jest to świetny sposób na zaangażowanie odbiorców i promowanie biznesu – szczególnie jeśli warunkiem uczestnictwa będzie np. udostępnienie postu konkursowego na swoim profilu albo oznaczenie firmy.

15. Konsekwentnie budowana lista mailingowa

E-mail marketing to wciąż przynosi świetne efekty. Wielu osobom wydaje się jednak, że jest to rozwiązanie dostępne raczej dla większych graczy. Czekają więc, aż zbudują zasięgi, by dopiero potem ewentualnie zacząć działać. To duży błąd! Warto gromadzić kontakty już od samego początku.

16. Wezwanie do działania

Może się wydawać, że call to action to zbędny dodatek, ale jest zupełnie inaczej – często to właśnie ten ostatni, ważny element, który ostatecznie pcha do działania. Obojętnie więc, czy chodzi o ofertę, maila czy post w social media – trzeba pamiętać o stosowaniu CTA.

17. Komentarze pod treściami konkurencji

Warto też dać się zauważyć u odbiorców konkurencji. Powód jest prosty – wiele tych osób może być grupą docelową promującego się przedsiębiorcy. Tego rodzaju sposoby na promowanie firmy wprawdzie są czasochłonne, ale nic nie kosztują i mogą przynieść świetne efekty. Zamieszczając wartościowe i przykuwające uwagę komentarze, da się konsekwentnie zwiększać rozpoznawalność w sieci i przyciągnąć nowych odbiorców na własne kanały.


  1. Optymalizacja SEO sklepów internetowych ‒ krótki poradnik
  2. Czym jest MadTech i dlaczego to stosunkowo nowe pojęcie ma tak duże znaczenie dla świata marketingu?
  3. Budowanie marki – jak robić to skutecznie i jakie są korzyści?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

GIPHY App Key not set. Please check settings

Publicon i rebranding ikony polskiego modernizmu

Dlaczego warto współpracować z konkurencją

Diversity is the key. Jak budować międzynarodowy team?