Facebook udostępnił Instant Articles, nowe narzędzie pozwalające na publikowanie artykułów bezpośrednio w serwisie społecznościowym i zarabianie z emitowanych przy tekstach reklam.
Obecnie od momentu kliknięcia w tytuł artykułu zamieszczonego na Facebooku do jego wyświetlenia mija średnio osiem sekund, jeżeli korzystamy z mobilnej wersji serwisu. Instant Articles ma skrócić ładowanie nawet dziesięciokrotnie, ponieważ treści będą wgrywane bezpośrednio na serwery koncernu, na którego czele stoi Mark Zuckerberg. Z Instant Articles na razie będą mogli korzystać użytkownicy urządzeń marki Apple, ale wkrótce narzędzie ma być dostępne dla posiadaczy smartfonów i tabletów z systemem Android.
Artykułom będą mogły towarzyszyć zdjęcia w wyższej rozdzielczości, interaktywne mapy, filmy czy pliki dźwiękowe. Wydawcy będą mogli zamieszczać wybrane przez siebie reklamy, sprzedawać powierzchnię partnerom lub skorzystać z systemu reklam Facebooka. W tym ostatnim przypadku serwis społecznościowy będzie pobierał prowizję w wysokości 30 proc.
Instant Articles ma sprawić, że wydawcy będą mogli dotrzeć ze swoimi treściami do większej liczby odbiorców. Z drugiej strony istnieje ryzyko, że ruch na ich własnych stronach spadnie, ponieważ użytkownicy przyzwyczają się do bardzo szybkiego wyświetlania treści bezpośrednio w serwisie społecznościowym. Wskazuje się też na to, że dzięki Instant Articles Facebook jeszcze bardziej urośnie w siłę i z czasem może zacząć stawiać wydawcom twardsze warunki, np. w kwestii cenzurowania treści lub dzielenia się zyskami z reklam.
Facebook chce przekonać do swojego pomysłu poprzez współpracę z ważnymi partnerami z branży medialnej. Wiadomo już, że z Instant Articles będą korzystać The New York Times, National Geographic, BuzzFeed, NBC, The Atlantic, The Guardian, BBC News, Spiegel i Bild.