w

Jak i dlaczego słuchamy podcastów? Badanie „Słuchacz podcastów w Polsce 2020”  

Podcasty
podcasty

Polscy internauci coraz chętniej i częściej słuchają podcastów, głównie na smartfonach, w domu oraz wieczorami. To dla nich rozrywka, ale też sposób na pozyskanie wiedzy o świecie lub informacji od ekspertów. Najczęściej wybierają audycje poświęcone zdrowiu i stylowi życia, muzyce oraz aktualnym wydarzeniom i polityce. Takie informacje przynosi druga edycja najobszerniejszego badania polskich słuchaczy podcastów przygotowanego przez Tandem Media z Grupy Radiowej Agory.

Aż 31% – tyle wynosił zasięg podcastów w naszym kraju w 2020 r., zgodnie z danymi z badania Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”, zrealizowanego z Publicis Groupe w listopadzie ub.r. Oznacza to, że podcastów słucha już niemal co trzeci polski internauta, czyli prawie 9 milionów osób!

Kolejna odsłona badania przyniosła wiele ważnych informacji na temat osób korzystających z oferty podcastowej w Polsce. Przede wszystkim potwierdziła, że podcasty są coraz chętniej słuchane w naszym kraju – 44% ankietowanych zadeklarowało, że z tego medium korzysta częściej niż w 2019 r. A przy tym aż 47% badanych słucha podcastów, których odcinki trwają dłużej niż 20 minut

W stosunku do poprzedniej edycji naszego badania znacząco wzrósł też udział osób, które słuchają średnio od 2 do 4 podcastów – z 56% do 71%. Sprzyja temu gwałtownie rosnąca liczba audycji online na żądanie – w ciągu ostatniego roku przybyło w Polsce 5000 podcastów, jak wynika z danych podkasty.info. To oczywiście międzynarodowy trend – globalnie w 2020 było już 1,7 mln podcastów, co jest olbrzymim skokiem w stosunku do zaledwie 500 tys. podcastów w 2018, według Podcast Insights – wyjaśnia Radosław Sączek, creative group head działu produkcji komercyjnych treści audio Tandem Media.

Dzięki coraz szerszej ofercie podcastowej internauci w Polsce mogą wybrać odpowiednie dla siebie treści. Prawie co trzeci odbiorca sięga więc po podcasty poświęcone zdrowiu i stylowi życia, a także muzyce oraz wiadomościom i polityce. Wśród chętnie słuchanych treści są również te kryminalne, dotyczące rozrywki, psychologii oraz historii i społeczeństwa.

Aż 81% osób włącza podcasty w domu. Na pozostałych pozycjach w kategorii „miejsce / okoliczności słuchania” pojawiają się: samochód, spacer, praca, środki komunikacji oraz czas treningu. Większość badanych do słuchania wykorzystuje wszechobecne smartfony – 47% w 2020 r., choć ich udział spadł z 51% w 2019 r. Wzrósł zaś odsetek osób włączających audycje na żądanie na laptopach – do 26% z 22%. Na wyniki te w największym stopniu wpłynęła pandemia i jej skutki także dla sposobu spędzania czasu wolnego.

Co ciekawe, podcasty są najchętniej słuchane wieczorami. Co piąty internauta włącza je między godz. 21:00 a 23:00, nieco mniej osób wybiera porę 19:00-21:00 i 17:00-19:00. To pokazuje, że treści audio na żądanie są komplementarne dla oferty radiowej, chętniej wybieranej o poranku, a jednocześnie stanowią alternatywę dla innych mediów, które do tej pory królowały wieczorami. Potwierdzają to też powody wskazywane przez badanych internautów jako decydujące o wyborze podcastów – niemal połowa osób wybiera ja dla rozrywki, żeby zrelaksować się i odpocząć. Więcej niż co trzeci ankietowany chce dzięki nim dowiedzieć się czegoś o świecie, duża grupa szuka w nich też fachowej wiedzy od ekspertów lub urozmaicenia innych czynności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Praca w ikea

Employer branding w IKEA

Sprite lets be clear

Sprite x Quebonafide