w ,

Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa? Raport Nielsen

Zwyczaje zakupowe polaków w czasie koronawirusa
zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa

Nowe technologie mają ogromny wpływ na mechanizmy sprzedaży. Obecnie prowadzenie strony internetowej i oferowanie sprzedaży online jest nieodłącznym elementem prowadzenia działalności stacjonarnej. Zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa uległy zmianie i teraz jeszcze chętniej decydujemy się na zakupy online. Z badania Nielsena Shopper Trends wynika jednak, że po ustaniu pandemii wielu z nas chętnie powróci do stacjonarnych sklepów.

Coraz częściej online kupujemy produkty FMCG

Konsumenci chętniej decydują się zamawiać przez internet nie tylko odzież czy artykuły do domu, ale nawet zakupy spożywcze. W ciągu najbliższych dwóch lat udział e-commerce w sprzedaży produktów szybkozbywalnych (FMCG) takich jak środki czystości czy właśnie artykuły spożywcze może wzrosnąć nawet do 5%. Z przeprowadzonych badań wynika także, że 42% konsumentów chętnie korzysta z asystentów do automatycznego zamawiania produktów.

Zarówno na świecie, jak i w Polsce przeważa opinia, że dostęp do nowych technologii czyni nasze życie łatwiejszym. Także w naszym kraju zakupy e- commerce nie są już jednorazowym eksperymentem, ale powoli stają się codziennością.

Zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa: brak możliwości sprawdzenia produktu czy koszty dostawy zniechęcały część konsumentów

Niektórzy Polacy dokonywali zakupów FMCG przez internet jeszcze przed wybuchem epidemii. Z badania Nielsena “wE- Commerce” opublikowanego w grudniu ubiegłego roku wynika, że na zakupy online produktów szybkozbywalnych poświęcali wówczas średnio 177 złotych i niecałe 30 minut. W przypadku produktów spożywczych najchętniej kupowano kawę, herbatę i żywność dla zwierząt. Polacy często zamawiali przez internat także żele pod prysznic, perfumy czy środki czystości.

Badanie „wE-Commerce” ujawniło jednak także, że istnieją pewne bariery powstrzymujące niektórych konsumentów przed kupowaniem przez internet – przede wszystkim brak możliwości osobistego sprawdzenia produktów czy koszt dostawy.

Zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa uległy zmianie

Zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa nieco się zmieniły. Ograniczone możliwości wyjścia z domu, a przede wszystkim chęć ograniczenia przebywania w dużych skupiskach ludzi stanowiły dobrą motywację do robienia zakupów przez internet. Badanie Nielsena „Wpływ Covid-19 na zachowanie konsumentów” pokazuje, że 31% Polaków w czasie pandemii chętniej kupowało produkty FMCG przez internet.

Przeszkody, na które wskazywano w badaniu „wE-Commerce” przestały mieć w tym momencie znaczenie. Teraz priorytetem dla większości z nas jest przede wszystkim ograniczenie kontaktu z innymi ludźmi. Jest to więc idealny czas dla rozwoju e-commerce, również w Polsce. Jak wskazuje Beata Kaczorek, Dyrektor Badań Konsumenckich i Shopperowych z Nielsen Connect:

możemy prognozować, że rozwój e-commerce zdecydowanie przyspieszy. Dla przykładu między t13. a t12. bieżącego roku wartość sprzedaży online wzrosła o 23% wobec 8% dla wartości tradycyjnego koszyka. Nielsen szacuje, że obecnie udział e-commerce w sprzedaży FMCG wynosi 1%, a uwzględniając aktualną dynamikę do 2022 roku może wzrosnąć nawet 5% wg szacunku przedstawicieli branży FMCG zapytanych przez Nielsena. Tym samy może zbliżyć się do poziomu rynku brytyjskiego, gdzie udział tego kanału jest najwyższy w Europie i wynosi 6%.

Zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa: większość z nas wkrótce wróci do sklepów stacjonarnych, ale zakupy będziemy robić inaczej

Do tej pory Polacy znajdowali się w czołówce narodów europejskich, jeśli chodzi o częstotliwość odwiedzania sklepów stacjonarnych. Wybierali się do nich ponad 40 razy miesięcznie. Przeprowadzone badania Shopper Trends 2019/2020 wskazują także, że to właśnie Polska była jednym z 3 krajów, w których konsumenci najbardziej odczuwali wzrost cen.

Z tych względu można więc przypuszczać, że w momencie, gdy chodzenie po sklepach stanie się bezpieczne, zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa przestaną obowiązywać i chętnie wrócimy do swoich starych przyzwyczajeń. Większość z nas wybierze zakupy stacjonarne, zamiast zamawiać online. Możliwe jednak, że od teraz chętniej będziemy korzystać z takich możliwości jak kasy samoobsługowe czy aplikacje mobilne oferujące wiele promocji.

Zobacz też: Jak zorganizować pracę hybrydową?


  1. UOKiK postawił zarzuty OLX.pl
  2. Jawność wynagrodzeń – okiem eksperta z branży IT
  3. Większość programistów(-ek) zarobione pieniądze inwestuje w siebie, ⅓ z nich nie posiada samochodu, a ponad połowa wakacje spędza w domu [Raport No Fluff Jobs]

2 komentarze

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Dajemy dzieciom siłę

    Marka Nago wspiera fundację Dajemy Dzieciom Siłę

    Haribo

    Haribo wybrało agencję do obsługi social media