w ,

Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa? Raport Nielsen

Nowe technologie mają ogromny wpływ na mechanizmy sprzedaży. Obecnie prowadzenie strony internetowej i oferowanie sprzedaży online jest nieodłącznym elementem prowadzenia działalności stacjonarnej. Zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa uległy zmianie i teraz jeszcze chętniej decydujemy się na zakupy online. Z badania Nielsena Shopper Trends wynika jednak, że po ustaniu pandemii wielu z nas chętnie powróci do stacjonarnych sklepów.

Coraz częściej online kupujemy produkty FMCG

Konsumenci chętniej decydują się zamawiać przez internet nie tylko odzież czy artykuły do domu, ale nawet zakupy spożywcze. W ciągu najbliższych dwóch lat udział e-commerce w sprzedaży produktów szybkozbywalnych (FMCG) takich jak środki czystości czy właśnie artykuły spożywcze może wzrosnąć nawet do 5%. Z przeprowadzonych badań wynika także, że 42% konsumentów chętnie korzysta z asystentów do automatycznego zamawiania produktów.

Zarówno na świecie, jak i w Polsce przeważa opinia, że dostęp do nowych technologii czyni nasze życie łatwiejszym. Także w naszym kraju zakupy e- commerce nie są już jednorazowym eksperymentem, ale powoli stają się codziennością.

Brak możliwości sprawdzenia produktu czy koszty dostawy zniechęcały część konsumentów

Niektórzy Polacy dokonywali zakupów FMCG przez internet jeszcze przed wybuchem epidemii. Z badania Nielsena “wE- Commerce” opublikowanego w grudniu ubiegłego roku wynika, że na zakupy online produktów szybkozbywalnych poświęcali wówczas średnio 177 złotych i niecałe 30 minut. W przypadku produktów spożywczych najchętniej kupowano kawę, herbatę i żywność dla zwierząt. Polacy często zamawiali przez internat także żele pod prysznic, perfumy czy środki czystości.

Badanie „wE-Commerce” ujawniło jednak także, że istnieją pewne bariery powstrzymujące niektórych konsumentów przed kupowaniem przez internet – przede wszystkim brak możliwości osobistego sprawdzenia produktów czy koszt dostawy.

Zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa uległy zmianie

Zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa nieco się zmieniły. Ograniczone możliwości wyjścia z domu, a przede wszystkim chęć ograniczenia przebywania w dużych skupiskach ludzi stanowiły dobrą motywację do robienia zakupów przez internet. Badanie Nielsena „Wpływ Covid-19 na zachowanie konsumentów” pokazuje, że 31% Polaków w czasie pandemii chętniej kupowało produkty FMCG przez internet.

Przeszkody, na które wskazywano w badaniu „wE-Commerce” przestały mieć w tym momencie znaczenie. Teraz priorytetem dla większości z nas jest przede wszystkim ograniczenie kontaktu z innymi ludźmi. Jest to więc idealny czas dla rozwoju e-commerce, również w Polsce. Jak wskazuje Beata Kaczorek, Dyrektor Badań Konsumenckich i Shopperowych z Nielsen Connect:

możemy prognozować, że rozwój e-commerce zdecydowanie przyspieszy. Dla przykładu między t13. a t12. bieżącego roku wartość sprzedaży online wzrosła o 23% wobec 8% dla wartości tradycyjnego koszyka. Nielsen szacuje, że obecnie udział e-commerce w sprzedaży FMCG wynosi 1%, a uwzględniając aktualną dynamikę do 2022 roku może wzrosnąć nawet 5% wg szacunku przedstawicieli branży FMCG zapytanych przez Nielsena. Tym samy może zbliżyć się do poziomu rynku brytyjskiego, gdzie udział tego kanału jest najwyższy w Europie i wynosi 6%.

Większość z nas wkrótce wróci do sklepów stacjonarnych, ale zakupy będziemy robić inaczej

Do tej pory Polacy znajdowali się w czołówce narodów europejskich, jeśli chodzi o częstotliwość odwiedzania sklepów stacjonarnych. Wybierali się do nich ponad 40 razy miesięcznie. Przeprowadzone badania Shopper Trends 2019/2020 wskazują także, że to właśnie Polska była jednym z 3 krajów, w których konsumenci najbardziej odczuwali wzrost cen.

Z tych względu można więc przypuszczać, że w momencie, gdy chodzenie po sklepach stanie się bezpieczne, zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa przestaną obowiązywać i chętnie wrócimy do swoich starych przyzwyczajeń. Większość z nas wybierze zakupy stacjonarne, zamiast zamawiać online. Możliwe jednak, że od teraz chętniej będziemy korzystać z takich możliwości jak kasy samoobsługowe czy aplikacje mobilne oferujące wiele promocji.

Zobacz też: Sklepy rolnicze XXI wieku


  1. UOKiK postawił zarzuty OLX.pl
  2. Jawność wynagrodzeń – okiem eksperta z branży IT
  3. Większość programistów(-ek) zarobione pieniądze inwestuje w siebie, ⅓ z nich nie posiada samochodu, a ponad połowa wakacje spędza w domu [Raport No Fluff Jobs]

2 komentarze

Dodaj odpowiedź

    2 pingi oraz trackbacki

    1. Pingback:

    2. Pingback:

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Dajemy dzieciom siłę

    Marka Nago wspiera fundację Dajemy Dzieciom Siłę

    Haribo

    Haribo wybrało agencję do obsługi social media