Najczęściej stosowaną formą reklamy w internecie dla sklepów internetowych jest klasyczna reklama produktowa. Google jednak proponuje ciekawszą alternatywę tej standardowej wersji – inteligentną reklamę produktową. Czym różni się od swojej poprzedniczki? Kiedy warto się na nią zdecydować?
Spis treści
Czym jest kampania smart shoppingowa?
Kampania smart shoppingowa (inaczej: inteligentna kampania produktowa) to nic innego jak połączenie kampanii produktowej z reklamą displayową oraz remarketingiem. Całość wspierana jest przez działanie sztucznej inteligencji, tzw. machine learning, która ciągle analizuje dostarczone dane i ulepsza uruchomioną kampanię, wpływając pozytywnie na liczbę kliknięć przez użytkowników.
Inteligentna kampania produktowa może wyświetlać się:
- w sieci wyszukiwania,
- w trakcie wyświetlania filmów na Youtube,
- w skrzynce mailowej,
- w aplikacjach,
- na stronach i blogach,
- na komputerze i smartfonie.
Podawane informacje na etapie włączania kampanii są ograniczone. System potrzebuje jedynie danych o produktach (dostarczanych w tzw. feedzie produktowym), określenia dziennego budżetu, a także zdjęć i opisów do reklamy elastycznej oraz dostarczenia informacji o kraju sprzedaży.
W trakcie uruchamiania tego rodzaju kampanii nie podajemy natomiast informacji o:
- słowach kluczowych,
- grupie docelowej.
Celem tej kampanii jest maksymalizacja wartości konwersji lub docelowego ROAS w ramach określonego budżetu na reklamę.
Kiedy warto zdecydować się na inteligentną kampanię produktową?
Zanim uruchomimy kampanię inteligentną, powinniśmy posiadać już na swoim koncie działającą klasyczną kampanię produktową z przynajmniej 20 konwersjami. Te konwersje to taka baza do nauki dla sztucznej inteligencji, która będzie w stanie lepiej dopasować wyświetlane reklamy do użytkowników.
Do uruchomienia swojej pierwszej kampanii smart shoppingowej potrzebujesz:
- pliku produktowego (z unikalnymi i najlepiej obszernymi tytułami i opisami poszczególnych produktów),
- połączenia Google Ads z Google Merchant Center,
- listę remarketingową z przynajmniej 100 użytkownikami,
- uruchomioną możliwość śledzenia konwersji dotyczących transakcji,
- wszystkie dane do reklamy elastycznej (zdjęcie marketingowe, grafikę z logotypem, nagłówki i opis).
Warto dodać, że nie dla każdego sklepu takie rozwiązanie będzie najlepsze. Nie poleca się stosowania inteligentnych reklam dla oferty zróżnicowanej pod względem marży. Ewentualnie można rozdzielić kampanię na kilka mniejszych i obserwować wyniki.
Pamiętaj też, że na efekty z inteligentnej kampanii będzie trzeba trochę poczekać. Algorytm uczy się przez minimum 15 pierwszych dni. Daj mu więc czas i nie zniechęcaj się, że w pierwszych tygodniach kampania nie działa tak, jak należy.
Dodatkowo kampania smart shoppingowa zawsze posiada większy priorytet od zwykłych kampanii shoppingowych. Oznacza to, że pozostałe uruchomione przez Ciebie kampanie PLA w wersji standardowej uwzględniające te same produkty, co kampania Smart Shopping będą miały mniej wyświetleń i mniej kliknięć. Zaleca się więc przed uruchomieniem zatrzymać wszystkie pozostałe kampanie w Google Ads.
Zalety kampanii smart shoppingowej
Główną korzyścią jest samo dostosowanie się kampanii do użytkowników oraz ich działań. Inteligentna kampania produktowa maksymalizuje konwersje i pomaga zwiększać przychody w sklepie internetowym.
Dodatkowo w ramach smart shoppingu:
- zwiększamy zasięg naszego sklepu internetowego – produkty wyświetlają się w różnych miejscach w internecie, od sieci wyszukiwania po sieć reklamową w dowolnym miejscu i czasie, dodatkowo nie są nachalne i wyświetlają się tylko wtedy, kiedy pasują do preferencji użytkownika,
- uzyskujesz dostęp do pełnych statystyk dotyczących tego, który produkt sprzedał się lepiej, a który gorzej, a także tego, w jaki sposób sprzedaje konkurencja,
- możesz zintegrować kampanie z zewnętrznymi systemami, co pozwoli na lepsze dostosowanie kanałów i sposobów marketingu oraz obserwacje efektów działań.
Machine learning kontra doświadczenie specjalisty
Inteligentna kampania również potrzebuje wsparcia specjalisty, szczególnie takiego, który dysponuje dużą wiedzą z zakresu marketingu. Taką osobę znajdziemy wśród specjalistów z https://www.marketingmatch.pl/ – agencji SEM/SEO, która zajmuje się m.in. uruchamianiem i dostosowaniem kampanii smart shoppingowych dla każdego typu sklepu internetowego.
Pomoc specjalistów z zakresu optymalizowania kampanii jest warunkiem powodzenia całości kampanii shoppingowych, dlatego warto to zadanie powierzyć ludziom z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem.
Jeden komentarz
Dodaj odpowiedź