w

Kampanie smart shoppingowe – czym są i kiedy warto ich używać?

Live shopping
smart shopping

Najczęściej stosowaną formą reklamy w internecie dla sklepów internetowych jest klasyczna reklama produktowa. Google jednak proponuje ciekawszą alternatywę tej standardowej wersji – inteligentną reklamę produktową. Czym różni się od swojej poprzedniczki? Kiedy warto się na nią zdecydować?

Czym jest kampania smart shoppingowa?

Kampania smart shoppingowa (inaczej: inteligentna kampania produktowa) to nic innego jak połączenie kampanii produktowej z reklamą displayową oraz remarketingiem. Całość wspierana jest przez działanie sztucznej inteligencji, tzw. machine learning, która ciągle analizuje dostarczone dane i ulepsza uruchomioną kampanię, wpływając pozytywnie na liczbę kliknięć przez użytkowników.

Inteligentna kampania produktowa może wyświetlać się:

  • w sieci wyszukiwania,
  • w trakcie wyświetlania filmów na Youtube,
  • w skrzynce mailowej,
  • w aplikacjach,
  • na stronach i blogach,
  • na komputerze i smartfonie.

Podawane informacje na etapie włączania kampanii są ograniczone. System potrzebuje jedynie danych o produktach (dostarczanych w tzw. feedzie produktowym), określenia dziennego budżetu, a także zdjęć i opisów do reklamy elastycznej oraz dostarczenia informacji o kraju sprzedaży.

W trakcie uruchamiania tego rodzaju kampanii nie podajemy natomiast informacji o:

  • słowach kluczowych,
  • grupie docelowej.

Celem tej kampanii jest maksymalizacja wartości konwersji lub docelowego ROAS w ramach określonego budżetu na reklamę.

Kiedy warto zdecydować się na inteligentną kampanię produktową?

Zanim uruchomimy kampanię inteligentną, powinniśmy posiadać już na swoim koncie działającą klasyczną kampanię produktową z przynajmniej 20 konwersjami. Te konwersje to taka baza do nauki dla sztucznej inteligencji, która będzie w stanie lepiej dopasować wyświetlane reklamy do użytkowników.

Do uruchomienia swojej pierwszej kampanii smart shoppingowej potrzebujesz:

  • pliku produktowego (z unikalnymi i najlepiej obszernymi tytułami i opisami poszczególnych produktów),
  • połączenia Google Ads z Google Merchant Center,
  • listę remarketingową z przynajmniej 100 użytkownikami,
  • uruchomioną możliwość śledzenia konwersji dotyczących transakcji,
  • wszystkie dane do reklamy elastycznej (zdjęcie marketingowe, grafikę z logotypem, nagłówki i opis).

Warto dodać, że nie dla każdego sklepu takie rozwiązanie będzie najlepsze. Nie poleca się stosowania inteligentnych reklam dla oferty zróżnicowanej pod względem marży. Ewentualnie można rozdzielić kampanię na kilka mniejszych i obserwować wyniki.

Pamiętaj też, że na efekty z inteligentnej kampanii będzie trzeba trochę poczekać. Algorytm uczy się przez minimum 15 pierwszych dni. Daj mu więc czas i nie zniechęcaj się, że w pierwszych tygodniach kampania nie działa tak, jak należy.

Dodatkowo kampania smart shoppingowa zawsze posiada większy priorytet od zwykłych kampanii shoppingowych. Oznacza to, że pozostałe uruchomione przez Ciebie kampanie PLA w wersji standardowej uwzględniające te same produkty, co kampania Smart Shopping będą miały mniej wyświetleń i mniej kliknięć. Zaleca się więc przed uruchomieniem zatrzymać wszystkie pozostałe kampanie w Google Ads.

Zalety kampanii smart shoppingowej

Główną korzyścią jest samo dostosowanie się kampanii do użytkowników oraz ich działań. Inteligentna kampania produktowa maksymalizuje konwersje i pomaga zwiększać przychody w sklepie internetowym.

Dodatkowo w ramach smart shoppingu:

  • zwiększamy zasięg naszego sklepu internetowego – produkty wyświetlają się w różnych miejscach w internecie, od sieci wyszukiwania po sieć reklamową w dowolnym miejscu i czasie, dodatkowo nie są nachalne i wyświetlają się tylko wtedy, kiedy pasują do preferencji użytkownika,
  • uzyskujesz dostęp do pełnych statystyk dotyczących tego, który produkt sprzedał się lepiej, a który gorzej, a także tego, w jaki sposób sprzedaje konkurencja,
  • możesz zintegrować kampanie z zewnętrznymi systemami, co pozwoli na lepsze dostosowanie kanałów i sposobów marketingu oraz obserwacje efektów działań.

Machine learning kontra doświadczenie specjalisty

Inteligentna kampania również potrzebuje wsparcia specjalisty, szczególnie takiego, który dysponuje dużą wiedzą z zakresu marketingu. Taką osobę znajdziemy wśród specjalistów z https://www.marketingmatch.pl/ – agencji SEM/SEO, która zajmuje się m.in. uruchamianiem i dostosowaniem kampanii smart shoppingowych dla każdego typu sklepu internetowego.

Pomoc specjalistów z zakresu optymalizowania kampanii jest warunkiem powodzenia całości kampanii shoppingowych, dlatego warto to zadanie powierzyć ludziom z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem.

 

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Model b2b2c

    Model B2B2C, czyli jak dwie firmy mogą zyskać więcej dzięki połączeniu sił

    Rosnąca popularność youtuberów

    Rosnąca popularność youtuberów ma ogromny wpływ na pokolenie milenialsów. Wielu z nich internetowi twórcy są bliżsi niż przyjaciele