W dobie wszechobecnych zakupów co chwilę pojawiają się kolejne firmy, kolejne produkty i jeszcze więcej konkurencji. Żeby wybić się spośród tysięcy ofert, przyciągnąć do siebie klientów i zatrzymać ich na dłużej, trzeba mieć przede wszystkim wiedzę z zakresu marketingu. Zresztą podstawowe informacje przydają się praktycznie każdemu – nie tylko osobom prowadzącym własny biznes. Z tego powodu kariera w marketingu internetowym wydaje się świetnym pomysłem. Pytanie tylko, jak ją rozpocząć?
Pandemia sprawiła, że życie w dużej mierze przeniosło się do internetu. Wiele osób przeszło na tryb zdalny, a sklepy online znacznie zyskały na popularności. To był złoty czas dla ludzi prężnie działających w marketingu, ale niekoniecznie dla tych, którzy dopiero chcą rozpocząć swoją karierę. Poszukiwanie pracy w tej dziedzinie obecnie stało się znacznie trudniejsze. Ofert jest już znacznie mniej, a chętnych na jedno stanowisko – kilkukrotnie więcej. Nie ma się jednak co dziwić, bo kariera w marketingu internetowym ma wiele zalet. Przede wszystkim wcale nie trzeba być niesamowicie wykształconym czy mieć długiego stażu w branży.
Spis treści
Czy warto uczyć się marketingu na studiach?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Z jednej strony studia pozwalają stworzyć pewną bazę niezbędną do kariery w marketingu. W toku nauki można poznać różne teorie marketingowe, techniki wywierania wpływu na klientów czy sposoby na rozwijanie biznesu. Warto jednak pamiętać, że studia marketingowe – jak i każde inne studia – sprowadzają się do wiedzy teoretycznej. Tymczasem w tej branży liczy się przede wszystkim praktyka. Niewątpliwie więc ze studiów można wynieść sporą dawkę wiedzy. Nie oznacza to jednak, że licencjat czy magistrat jest niezbędny do rozpoczęcia kariery w marketingu. Tym bardziej, że marketing internetowy to właśnie ta dziedzina, w której praktycznie co roku dużo się zmienia. Z tego powodu raz zdobyte informacje mogą szybko stracić na aktualności. Warto więc pomyśleć o alternatywie – szkoleniach czy kursach online. W świecie marketingu cyfrowego wszystkie niezbędne informacje są bowiem zwykle dostępne online.
Kariera w marketingu internetowym: im szybciej, tym lepiej
Osoba, która chce rozpocząć karierę w marketingu, powinna móc przedstawić potencjalnemu pracodawcy przykłady swojej pracy. Jak to już było wspomniane, większe znaczenie niż jakikolwiek dyplom ma doświadczenie w branży i praktyczne umiejętności. Warto więc już na początkowym etapie pomyśleć na przykład o założeniu bloga. I nie chodzi tu w cale o pisanie ściśle hobbystyczne. Takiego bloga warto potraktować jako pełnoprawny projekt czy fragment portfolio. Należy więc skupić się na wszystkich związanych z tym aspektach – na tym, o czym się pisze i w jaki sposób, a także zadbać o zdobycie czytelników, zachęcać ich do reakcji pod wpisami i konsekwentnie zwiększać ruch na stronie. Innymi słowy, blog powinien dokumentować posiadane zdolności marketingowe – wiedzę, styl pisania czy wytrwałość. Jeśli prowadzi się go dostatecznie długo, może też świetnie obrazować drogę, jaką przeszło się od jego założenia do momentu zdobycia tysięcy czytelników.
Takim projektem nie musi być jednak koniecznie blog. Równie dobrze sprawdzi się konsekwentnie rozwijane konto w mediach społecznościowych czy kanał na YouTube. To także sposób, by wyróżnić się spośród innych osób rekrutujących na to samo stanowisko. Warto też podkreślić, że taki blog, kanał czy nawet konto w social mediach może skupiać się ściśle na marketingu. Może warto zacząć kręcić filmiki na temat stosowanych technik sprzedażowych czy podstawowych zagadnień, które powinna znać każda osoba rozpoczynająca karierę w marketingu takich jak chociażby call to action czy FOMO? W ten sposób można łatwo pokazać potencjalnemu pracodawcy, jak dużą wiedzą się dysponuje. W czasie tworzenia projektu będzie to natomiast doskonały sposób, by utrwalać zdobywaną wiedzę.
Portfolio można stworzyć samemu
Problem z szukaniem pracy w marketingu polega na tym, że większość pracodawców oczekuje X-letniego doświadczenia. A przecież od czegoś trzeba zacząć. Jak więc znaleźć pierwszą pracę? Na szczęście portfolio można stworzyć samemu! Oczywiście, nikt nie chce długo pracować za darmo, jednak nie wszystko należy przeliczać na złotówki. Warto pomyśleć o pomocy rodzinie, znajomym czy małym lokalnym firmom. Jest duża szansa, że będą chcieli oni skorzystać z bezpłatnego marketingowego wsparcia. Dla osoby chcącej rozpocząć karierę w tej dziedzinie będzie to natomiast świetny sposób, by dobyć niezbędne umiejętności i doświadczenie, a przede wszystkim wzbogacić CV.
Tu liczy się bycie na bieżąco
Kariera w marketingu internetowym wymaga nieustannego pozostawania na bieżąco. Właśnie dlatego warto dołączyć do społeczności online na Facebooku, Twitterze czy LinkedIn. Przykładowo grupy na Facebooku to miejsce, na którym ludzie chętnie wrzucają linki z ciekawymi artykułami, najnowszymi trendami i dzielą się własnymi przemyśleniami. To także idealne przestrzeń, by zadawać pytania. Osoby, które od wielu lat działają w tej branży, chętnie dzielą się swoim doświadczeniem i pomagają mniej doświadczonym kolegom. Można potraktować więc takie miejsca jako kopalnię wiedzy z darmowymi poradami z dziedziny marketingu.
One Comment
Leave a Reply