Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

ATL i BTL, czyli strategie komunikacji marki z odbiorcami

marketing ATL i BTL

Firma prowadząca różnego rodzaju działania marketingowe dysponuje obecnie wieloma narzędziami. Przedsiębiorca może zadecydować nie tylko o tym, jakie rodzaje reklamy preferuje, ale też określić przy pomocy jakich mediów chce docierać do potencjalnych klientów. Stąd przy mówieniu o strategiach reklamowych bardzo często pojawia się rozróżnienie na marketing ATL i BTL, mimo że rozwój nowoczesnych technologii doprowadził do częściowego zatarcia się podziału między tymi pojęciami.

Czym różnią się od siebie marketing ATL i BTL?

Marketing ATL i BTL można rozróżnić ze względu na media, które wykorzystywane są przy tworzeniu przekazu kierowanego do odbiorcy. ATL to skrót od angielskiego „above the line”. Jest rodzajem strategii marketingowej, która opiera się na masowej dystrybucji reklam bez jej personalizowania. ATL zakłada więc, że „więcej znaczy lepiej”, a wraz ze wzrostem liczby osób, które zobaczą reklamę, wzrasta też szansa na to, że w tej grupie znajdzie się więcej potencjalnych klientów. Stąd do głównych źródeł marketingu ATL można zaliczyć przede wszystkim media pozwalające reklamować usługi na najszerszą skalę – telewizję, radio, prasę, ale też bilbordy i plakaty. Nie oznacza to jednak, że marketing ATL zupełnie odbiera możliwość skierowania treści do konkretnej grupy odbiorców. Chociażby dobór godzin emisji reklam do potencjalnych klientów czy miejsca, w którym umieszczony jest bilbord z reklamą to sposób, by zwiększyć szansę na dotarcie do osób o konkretnych preferencjach.

Nieco inaczej wygląda natomiast marketing BTL. To skrót od „below the line”. W tym wypadku w przeciwieństwie do ATL celem nie jest dotarcie do jak największego grona klientów. Znaczenie ma personalizacja przekazu tak, by to właśnie grupa docelowa stała się odbiorcą reklam. W dobie internetu marketing BTL przeżywa prawdziwy rozwój, bo nowe narzędzia dają naprawdę wiele możliwości. Wśród nich wymienić można pozycjonowanie w wyszukiwarkach (między innymi dzięki wiedzy, jak dobierać słowa kluczowe). BTL w dużej mierze wykorzystuje także social media, e-mailing czy content marketing. Jednym ze skutecznych sposobów jest także influencer marketing, który umożliwia połączenie autorytetu i wpływu konkretnej osoby z dotarciem do jej odbiorców, którzy jednocześnie stanowią grupę docelową dla danej firmy.

Który rodzaj marketingu wybrać?

Na przestrzeni ostatnich latach trudno rozróżnić poszczególne działania na marketing ATL i BTL. Różnice pomiędzy tymi pojęciami powoli tracą na znaczeniu. Wątpliwości żadnego przedsiębiorcy na pewno nie budzi to, jak ważne jest dopasowanie przekazu właśnie do potencjalnych klientów. Stąd często decydują się na zatrudnienie agencji marketingowej, która pomoże im dopasować strategię i podejmowane działania do celów oraz możliwości budżetowych firmy. Z drugiej strony marketing ATL może być świetnym uzupełnieniem dla BTL. Wprawdzie telewizja, radio czy reklamy na ulicy nie pozwalają trafić tylko do grona potencjalnie zainteresowanych osób, za to znacznie zwiększają zasięgi. A nie jest tajemnicą, że nawet najlepszy produkt na niewiele się zda, jeśli klienci nie są świadomi jego istnienia.  Działania prowadzone w ramach marketingu ATL pociągają jednak za sobą także większe wydatki – stąd mniejsze przedsiębiorstwa zwykle opierają swoje działania na BTL, a dopiero wraz z rozwojem biznesu decydują się skorzystać z narzędzi masowej reklamy.

TTL – odpowiedź na potrzeby współczesnego rynku

Skoro mowa o korzyściach płynących z połączenia marketingu ATL i BTL oraz zacieraniu się granic między nimi, warto wspomnieć jeszcze o trzeciej strategii marketingowej – TTL. Skrót pochodzi od słów „through the line”. TTL zakłada, że nie ma jednej właściwej drogi. Choć w Polsce pojęcie to jest jeszcze mało znane, to w praktyce z TTL korzysta już naprawdę wiele firm. Strategia ta zakłada bowiem połączenie masowych działań ze zindywidualizowanym podejściem do klienta. W dobie rosnącej konkurencji na rynku nie wystarczy tylko dać znać o swoim istnieniu. Firma musi jeszcze czymś się wyróżnić i udowodnić, że z różnych powodów jest lepsza od konkurencji. Może to osiągnąć właśnie poprzez pokazanie, że rozumie potrzeby swoich klientów i tworzy ofertę odpowiadające na te potrzeby.

Zobacz też: Czy warto współpracować z influencerem? Tak – i to przynajmniej z kilku powodów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *