Słowa kluczowe odgrywają ważniejszą rolę, niż mogłoby się wydawać niejednemu przedsiębiorcy. Dobór odpowiednich fraz pozwala trafić do większej grupy potencjalnych klientów, a często tym samym także osiągnąć większe zyski. Aby jednak wykorzystać ten potencjał w pełni, trzeba jeszcze wiedzieć, jak dobierać słowa kluczowe.
Spis treści
Rodzaje słów kluczowych
Warto zacząć od omówienia samego rodzaju słów kluczowych. Można wyróżnić kilka kategorii, z których każda ma inną funkcję.
- Ogólne słowa kluczowe – to najczęściej wyszukiwane frazy w danej branży. Zwykle składają się z 1-2 wyrazów opisujących temat. Takie frazy wyszukiwane są najczęściej. Nie oznacza to jednak, że są najlepszym rozwiązaniem. Ilość propozycji w wyszukiwarce jest w takim wypadku znacznie większa niż przy sprecyzowanych słowach kluczowych, a wyniki nie oddają intencji użytkownika. Przykładowo osoba rozważająca zakup obuwia może wpisać w Google słowo „buty”. W ten sposób trafi na dużą liczbę stron z ofertami butów o różnych fasonach i w różnym przedziale cenowym. Tak szeroki wybór nie pozwoli jednak na wygodne przeglądanie ofert.
- Długie ogony – z tego powodu lepiej sprawdzą się tzw. długie ogony, czyli frazy składające się z kilku wyrazów. Pozwalają bardziej precyzyjnie określić intencje potencjalnego klienta. Oznacza to, że liczba zapytań do takiej frazy będzie mniejsza, co wcale jednak nie oznacza mniejszego ruchu na stronie. Wręcz przeciwnie – w ten sposób można trafić prosto do grupy docelowej i zyskać przewagę nad konkurencją. Jeżeli wspomniany przykładowy klient szuka sandałów na słupku, większą szansę na zdobycie jego uwagi ma strona używająca właśnie słowa kluczowego „sandały na słupku”, a nie „buty” czy „buty damskie”. Witryna pozycjonowana pod tę frazę nie tylko da klientowi poczucie, że znajdzie na niej dokładnie to, czego szuka.
- Słowa brandowe – ostatnia kategoria to frazy brandowe, czyli szczególny rodzaj długich ogonów. Ich treść wskazuje na konkretny produkt czy producenta. Taką frazą mogą być chociażby „czarne buty Nike”. Frazy brandowe sprawdzą się jednak także przy pozycjonowaniu strony dla serwisów lokalnych. Stąd dobrym rozwiązaniem mogą być chociażby takie słowa kluczowe jak „doradca podatkowy Gdańsk” czy „bar mleczny Lublin”.
Słowa kluczowe dopasowane do firmy
Po zapoznaniu się z rodzajami fraz czas na konkretne wskazówki, jak dobierać słowa kluczowe. Przede wszystkim poszukiwania należy zacząć od własnej strony internetowej czy oferowanych produktów. Warto zastanowić się, w jaki sposób można trafić do klientów. Tutaj przydatna będzie więc odpowiedź na pytanie, czego może szukać osoba znajdująca się w grupie docelowej. Przykładowo, jeśli potrzebuje skorzystać z usług doradcy podatkowego, niekoniecznie ograniczy się do wyszukiwania takiego specjalisty w swoim mieście. Bardzo często będzie chciała dowiedzieć się, jak wybrać najlepszego doradcę albo nawet pokusi się o szukanie rozwiązania swojego problemu w internecie. Taka strona doradcy podatkowego pracującego w Gdańsku może być więc pozycjonowana nie tylko pod frazę „doradca podatkowy Gdańsk”, ale także „jak znaleźć dobrego doradcę podatkowego” czy „jaką formę opodatkowania wybrać”.
Jak dobierać słowa kluczowe przy wykorzystaniu darmowych narzędzi?
Nie zawsze jednak intuicja wystarczy, by dobrać odpowiednie frazy. Właśnie dlatego przydatne mogą okazać się konkretne narzędzia umożliwiające samodzielne wspomóc pozycjonowanie strony. A tych wcale nie brakuje. Wśród najczęściej używanych można wymienić takie jak:
- Wyszukiwarka Google – poszukiwania frazy warto rozpocząć od przejrzenia sugestii od Google. Na przykład, wpisując „buty” czy „doradca podatkowy” można przejrzeć inne propozycje wyświetlone na dole strony. Jest jedno ale – zwykle te frazy dostosowane są do konkretnej lokalizacji czy dotychczasowych zapytań użytkownika.
- Keyword Surfer – ta darmowa wtyczka to bardzo przydatne narzędzie, z którego korzystają przede wszystkim copywriterzy. Może przydać się jednak także przedsiębiorcy, który samodzielnie chce pozycjonować swoją stronę. Przy korzystaniu z wyszukiwarki Keyword Surfer podpowiada nie tylko, jak dobierać frazy kluczowe. Wskazuje także na liczbę wyświetleń w danym miesiącu na stronie czy ilości użytych na niej słów.
- Answer the Public – przydatnym narzędziem do tworzenia długich ogonów i nagłówków jest także Answer the Public. Wystarczy otworzyć stronę, wybrać kraj i język, a następnie wpisać słowo. Po rozpoczęciu wyszukiwania strona pokaże wszystkie wybierane przez użytkowników zapytania związane z danym słowem. Jest to więc dobre narzędzie, by zamienić frazy ogólne na długie ogony, precyzyjnie dopasowane do potrzeb potencjalnych klientów.
Zobacz też: Kampania AdWords czy pozycjonowanie szerokie – na co się zdecydować?
33 komentarze
Dodaj odpowiedź