w ,

Nawyki e-zakupowe Polaków [Raport]

Najczęściej kupowane produkty w internecie

Jak wynika z raportu Głównego Urzędu Statystycznego „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 r.”, w ubiegłym roku zakupów przez Internet w Polsce dokonało 64,3% osób w wieku 16-74 lata. Agencja Samoseo postanowiła sprawdzić kto, gdzie i na co wydaje najwięcej.

Agencja zbadała, ile Polacy wydają w skali miesiąca na zakupy online i czego najbardziej się obawiają, zamawiając produkty przez Internet. Dowiedziała się także, ile osób zwraca uwagę na opinie w sieci, kto najczęściej pada ofiarą oszustów oraz jak inflacja wpłynęła na nawyki zakupowe mieszkańców największych miast w Polsce.

Celem badania było zweryfikowanie, ile Polacy wydają na zakupy w Internecie w skali miesiąca, jak często kupują w sieci, jakie kategorie produktów wybierają najczęściej oraz czego obawiają się najbardziej podczas zakupów internetowych.

Dodatkowym aspektem badania było sprawdzenie, ilu kupujących kieruje się opiniami, jaka część użytkowników została kiedykolwiek oszukana, na co ludzie zwracają największą uwagę podczas zakupów oraz jaka grupa konsumentów najbardziej odczuła inflację w ostatnich latach.

Badanie zostało przeprowadzone w Krakowie, Warszawie, Łodzi, Bydgoszczy, Białymstoku, Gdańsku, Katowicach, Poznaniu, Szczecinie i we Wrocławiu.

Oto najciekawsze wnioski wynikające z przeprowadzonego badania:

  • 41,7% Polaków wydaje na zakupy w Internecie w skali miesiąca 1000 zł lub więcej.

Ile wydajemy w internecie e-zakupy

  • Katowice zajmują pierwsze miejsce w dwóch rankingach: miast, w których najwięcej mieszkańców wydaje średnio powyżej 1000 zł miesięcznie (12,6%) oraz miast, w których najwięcej mieszkańców kupuje w Internecie co najmniej kilka razy w miesiącu (14,1%).

  • Nieco ponad 3/4 Polaków wydało jednorazowo na jeden produkt 1500 zł lub więcej (76,3%).

  • Gdańsk przoduje aż w trzech rankingach: miast, w których najwięcej mieszkańców wydało jednorazowo na jeden produkt powyżej 5000 zł (13%); miast, w których najbardziej zwraca się uwagę na opinie innych (97%) oraz miast, w których najwięcej osób zwraca uwagę na cenę (58,3%).

  • 65,9% mężczyzn deklaruje, że wydało jednorazowo na jeden produkt 3000 zł i więcej (w porównaniu do 48,4% kobiet).

  • 75,8% Polaków kupuje w Internecie co najmniej kilka razy w miesiącu.

  • Grupą, która najczęściej kupuje w internecie (co najmniej kilka razy w tygodniu), są osoby w wieku od 30 do 39 lat (40,3%).

  • Polacy najczęściej zamawiają w internecie produkty z kategorii elektronika/sprzęty RTV/AGD (13,8%).

Najczęściej kupowane produkty w internecie

  • Artykuły dziecięce i produkty dla zwierząt cieszą się podobną popularnością wśród internautów robiących zakupy online (odpowiednio: 5,1% i 5%).

  • Polacy najbardziej boją się tego, że produkty zamówione przez Internet dotrą do nich uszkodzone (23%).

  • 90,2% Polaków zwraca uwagę na opinie w internecie (z czego 19,7% czasami).

  • Na co zwracamy uwagę kupując online
  • 95,9% osób w wieku 18-29 lat, robiąc zakupy w internecie, kieruje się ocenami innych użytkowników (z czego 10,9% czasami).

  • Opinie w internecie
  • 29% Polaków zostało oszukanych podczas zakupów w internecie.

  • Ofiarą internetowych oszustów najczęściej padają osoby powyżej 60. roku życia (37%).

  • Dla połowy Polaków kupujących w Internecie cena jest głównym czynnikiem w procesie decyzyjnym (53%).

  • Gdańszczanie najbardziej zwracają uwagę na cenę podczas zakupów w Internecie (58,3%).

  • 86% ankietowanych deklaruje, że inflacja zmieniła ich nawyki zakupowe.

  • Grupą, która najmocniej odczuła inflację, są osoby w wieku 30-39 lat (tylko 8,7% ankietowanych w tej grupie wiekowej nie musiało zmieniać dotychczasowych przyzwyczajeń zakupowych).

Całość raportu można przeczytać pod adresem: https://samoseo.pl/nawyki-e-zakupowe-polakow-raport-2024/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rynek reklamy tv reklamodawcy

Rynek reklamy w Polsce – maj 2024

5 najpopularniejszych narzędzi ai

5 najpopularniejszych narzędzi AI z darmowymi i płatnymi funkcjami