w ,

Niepełnosprawni w reklamie

Niepełnosprawni w reklamie

Reklama bombarduje nas codziennie i zewsząd. Przekazy reklamowe widzimy w prasie, radiu, telewizji. Jesteśmy „atakowani” na ulicy i w internecie. Ale czy widzieliście kiedyś spot lub bilbord z udziałem osoby niepełnosprawnej? I nie mówimy tu o niepełnosprawności w reklamie społecznej, choć i takie przykłady, jak przedstawiony poniżej, są warte pokazania.  Mamy na myśli kampanie takich marek jak Ikea, Heinz, Tymbark czy H&M.

Disabled-wonderbra

Modelka, która miała odwagę przyjąć pozę Evy Herzigovej  z reklamy Wonderbra. Piękna brunetka, która nie ma na sobie nic, oprócz czarnego biustonosza, śmiało patrzy w oczy odbiorcy: „Spójrz mi w oczy … Powiedziałam w oczy.” W ten sposób niepełnosprawna modelka pomaga zbierać fundusze dla  belgijskiej grupy CAP48.

 

Kampanie skierowane do „pełnosprawnych”, w których występują osoby niepełnosprawne wciąż są wyjątkiem, choć jest ich coraz więcej. Na początek spójrzmy na najnowszy bilbord firmy Adrian (tak, to ta firma od męskich rajstop). Tym razem w reklamie występuje Monika Kuszyńska, była wokalistka zespołu Varius Manx, która została sparaliżowana po wypadku samochodowym. Bilbord z hasłem „Adrian…kocha wszystkie kobiety” pojawił się właśnie we Wrocławiu.

Niepełnosprawni w reklamie

Kolejnym przykładem jest brytyjski dom towarowy Debenhams, który jako pierwszy wykorzystał w kampanii reklamowej niepełnosprawne modelki.

Niepełnosprawni w reklamie

 

Warto też zwrócić uwagę na reklamę dezodorantu Dove. Narracja prowadzona jest przez młodą dziewczynę, która opowiada o tym, jak przygotowuje się do wyjścia. Od rówieśniczek odróżnia ją tylko to, że jest niewidoma…

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mWoTdT7K__k[/youtube]

 

W modowych kampaniach dla dzieci zaczęli występować mali modele… z zespołem Downa.

Down-syndrome-model-dolores-swimwear-valentina

 

Niepełnosprawni w reklamie

 

Mimo że tego typu kampanii wciąż jest niewiele, marki coraz częściej próbują łamać stereotypy. Dzięki temu możemy zmienić nasze myślenie  i pozbyć się uprzedzeń wobec osób, które różnią się od nas wyłącznie wrodzonym lub nabytym defektem.Warto też pamiętać, że na świecie jest ponad miliard ludzi niepełnosprawnych. I czy nam się to podoba czy nie – oni też mają pieniądze i stanowią grupę odbiorców naszych komunikatów reklamowych.

Czy też nie jest tak, że to właśnie takie kampanie reklamowe mogą zdziałać więcej niż najlepsza kampania społeczna?

 

Publicis i uniwersytet warszawski zapraszają na "psychologię reklamy"

Publicis i Uniwersytet Warszawski zapraszają na „Psychologię reklamy”

Orange, orlen i offers - we wrześniu to oni rządzili na facebooku

Orange, Orlen i Offers – we wrześniu to oni rządzili na Facebooku