Sport i reklama alkoholu często idą w parze, ale zdaniem irlandzkiego ministerstwa zdrowia, czas nieco rozluźnić ten związek. W opinii urzędników obecność alkoholowych brandów na meczach zachęca do picia, w związku z czym postanowiono wyeliminować są je z murawy stadionów rugby i piłki nożnej.
Zdaniem ministra zdrowia Leo Varadkara, reklama alkoholu za pośrednictwem popularnego sportu powoduje, że jego picie kojarzy się z fajną, towarzyską aktywnością, skutecznie spychając w cień zagrożenie wynikające z jego nadużywania. Zakazy, które znalazły się w projekcie o zdrowiu publicznym, obejmą wyłącznie promocję alkoholu bezpośrednio na murawie, co w Irlandii jest częsta praktyką. Markowe logo jest dodawane podczas obróbki obrazu, lub, nierzadko, malowane bezpośrednio na murawie. Sponsorowanie wydarzeń sportowych przez marki alkoholowe będzie legalne, podobnie jak umieszczanie reklam na stadionie.
We wspomnianej ustawie znalazły się również inne zapisy związane z ograniczeniem promocji trunków. Zgodnie z jej zapisami reklama alkoholu w telewizji i radiu po 21:00 ma być zakazana, a na opakowaniach muszą pojawić się ostrzeżenia i informacje o zagrożeniach wynikających ze spożycia. Przepisy przewidują też ustalenie minimalnych cen sprzedaży trunków.
Statystyki pokazują, że każdego miesiąca nadużywanie alkoholu prowadzi do śmierci 88 Irlandczyków, co oznacza, że powoduje on dwa razy więcej zgonów niż wszystkie narkotyki.
Źródło: www.independent.ie