Każdy sklep internetowy chciałby zwiększyć ruch i konwersję, bo przecież w ten sposób jest już tylko o krok od większych zysków. Ten cel można jednak osiągnąć na wiele sposobów, dlatego trudno określić, którą drogę najlepiej wybrać. Nie istnieje jedna, najlepsza pomocna strategia w sprzedaży e-commerce. Jest ich co najmniej kilka. Aby jednak ułatwić wybór tej najlepszej, w tym tekście zostały omówione te najpopularniejsze i jednocześnie bardzo skuteczne.
Spis treści
Cross-selling i up-selling
Jednym ze sposobów na zwiększanie zysków będzie podwyższenie wartości poszczególnych transakcji. Można to zrobić poprzez cross-selling i up-selling.
Ta pierwsza strategia polega na proponowaniu powiązanych produktów. Istnieje duża szansa, że jeśli klient dodał do koszyka np. buty, to chętnie dołączy też wkładki, impregnat czy sznurówki. W ten sposób nie tylko sklep więcej zarobi, ale i klient może być bardziej zadowolony z zakupu, bo za jednym zamachem dostanie wszystko to, czego potrzebuje.
Up-selling to z kolei oferowanie potencjalnemu klientowi podobnych produktów jednak w wersji „premium”, a więc cechujących się wyższą jakością, dodatkowymi właściwościami i co za tym idzie – wyższą ceną. W ten sposób można przekonać klienta, by wydał w sklepie więcej, niż początkowo zakładał.
Zmniejszenie liczby porzuconych koszyków
Lejek sprzedażowy zawsze będzie wyglądał w ten sposób, że na jego końcu znajdzie się znacznie mniej osób niż na początku. Nie oznacza to jednak, że nie można „poszerzyć” lejka i sprawić, że więcej klientów ostatecznie zdecyduje się na zakup.
Jednym z najbardziej problematycznych punktów sprzedaży jest przejście do składania zamówienia. Szacuje się, że około 70% koszyków jest porzucanych. Oznacza to, że podejmując działania pozwalające zmniejszyć liczbę porzuceń, można też naprawdę wiele zyskać.
Istnieje wiele sposobów, by osiągnąć ten cel. Pierwszy z nich polega na przeanalizowaniu ścieżki zakupowej i zastanowieniu się, czy istnieją jakieś przeszkody na drodze do złożenia zamówienia, które można wyeliminować. Świetnie sprawdzi się także remarketing oraz przypomnienia o towarach czekających w koszyku.
Sklep na Facebooku i Instagramie
Kolejne dwa rozwiązania to tzw. social media marketing. Ta strategia w sprzedaży e-commerce sprawdza się tak dobrze przede wszystkim dlatego, że coraz więcej obszarów przenosi się do mediów społecznościowych. Użytkownicy są przyzwyczajeni, że wszystko mogą mieć w jednym miejscu – nawet zakupy. Sklepy, które dostosują się do tych potrzeb i zaoferują możliwość składania zamówień na Instagramie czy Facebooku, mogą więc dotrzeć do większej liczby klientów i zyskać przewagę nad konkurencją.
Budowanie listy subskrybentów
Choć świat marketingu naprawdę szybko się zmienia to e-mail marketing należy do tych rozwiąząń, które mimo upływu czasu pozostają bardzo skuteczne. Dobry newsletter może znacząco wpłynąć na liczbę konwersji i zyski ze sprzedaży. Właśnie dlatego tak ważne jest budowanie listy subskrybentów i to najlepiej od samego początku działalności online.
Oczywiście samo pozyskanie kontaktów nie wystarczy. Potem trzeba jeszcze opracować wartościowe e-maile. Tutaj świetnie sprawdzi się informowanie zapisanych na newsletter o nowościach, oferowanie kodów promocyjnych i darmowych upominków, a nawet dołączanie treści edukacyjnych.
Odpowiednio zaprojektowana strona
Współcześni klienci łatwo tracą zainteresowania. Właśnie dlatego strategia w sprzedaży e-commerce nie ogranicza się jedynie do samych działań promocyjnych. Ważnym aspektem jest także sposób zaprojektowania sklepu. Podstawą będzie tu:
- czytelna czcionka,
- estetyczne zdjęcia,
- wygodna nawigacja,
- odpowiednia segmentacja produktów,
- dobre opisy produktów,
- optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych.
Content marketing
Tworzenie wartościowych treści to także świetny sposób na przyciągnięcie nowych klientów, wykorzystanie potencjału SEO i budowanie wizerunku eksperta. Właśnie dlatego warto zastanowić się nad eksperckim firmowym blogiem. Publikując poradniki czy wpisy dotyczące najczęstszych problemów klientów, można naprawdę wiele zyskać i będzie to procentować latami.
To wszystko jednak pod warunkiem, że content będzie tworzony z myślą o potencjalnym kliencie, a więc będzie:
- dotyczył tematów, które naprawdę go interesują,
- opisywał konkretne zagadnienia w przystępny, zrozumiały dla grupy docelowej sposób,
- zoptymalizowany pod SEO,
- zaprojektowany na potrzeby tekstów internetowych (krótkie akapity, wypunktowania, ciekawa grafika itd.).
Personalizacja treści
To nieprawda, że użytkownicy internetu w ogóle nie chcą reklam. Oni nie chcą tylko takich, które nie mają dla nich wartości. Inaczej sprawa wygląda więc w momencie, gdy treści sprzedażowe zostaną dostosowane do preferencji i potrzeb poszczególnych osób. Tutaj właśnie sprawdzą się reklamy personalizowane dostosowane do nawyków klientów, ich zainteresowań i poprzednio przeglądanych produktów.
Analiza rynku
Największy sukces osiągają ci sprzedający, którzy przy tworzeniu oferty myślą przede wszystkim o kliencie. Właśnie dlatego najbardziej pomocna strategia w sprzedaży e-commerce to ta związana z analizą i wyciąganiem wniosków.
Warto pytać klientów i odpowiadać na te potrzeby – co skłoniło ich do zakupu? Jakie wady dostrzegają? Czego im brakuje? Dzięki temu można uniknąć wypuszczenia na rynek produktów niecieszących się zainteresowaniem, a jednocześnie zwiększyć szanse na znalezienie niszy, którą będzie można zapełnić.
Analiza i lepsze poznawanie swoich klientów to więc całkowita podstawa prowadzenia skutecznych działań online.