Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Uwaga: „serial zawiera lokowanie miasta”

Serialowy potencjał wykorzystuje i docenia coraz więcej miast. „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” po raz piąty sprawdził, jaki efekt w mediach przynosi lokowanie miejscowości w telewizyjnych produkcjach.

Koniem pociągowym zestawienia obejmującego doniesienia medialne na temat miast w kontekście seriali z I kwartału br. okazało się „Prawo Agaty”. Produkcja zaowocowała 877 publikacjami dla Warszawy oraz 502 dla Gdańska. Tym samym miasta te zajęły pierwszą i trzecią lokatę w podsumowaniu. Jako druga na podium znalazła się również Warszawa – w związku z popularną produkcją telewizyjnej Dwójki, „M jak Miłość”. Stolica zebrała 854 informacje i największą w całym podsumowaniu liczbę doniesień prasowych – 291. Po raz kolejny uzyskała również najwyższy wskaźnik dotarcia informacji – ponad 749 mln, a także ekwiwalent reklamowy publikacji – 23,6 mln zł. Były to wartości wyższe niż w II półroczu ub.r., kiedy liczba potencjalnych kontaktów z informacjami wyniosła 545,5 mln, a AVE – 20,7 mln zł.

1

Wykres 1. Mapa benchmarkingowa – TOP 10 miejscowości w kontekście seriali pod względem dotarcia publikacji (prasa, Internet)* (Źródło: mat. pras. PRESS-SERVICE Monitoring Mediów)

Fikcyjna Leśna Góra z wynikiem 457 doniesień tym razem znalazła się tuż za podium. Niższe względem poprzedniej edycji badania było również dotarcie materiałów (482,4 do 494,4 mln i AVE (5,6 do 8,2 mln zł).

Skuteczna promocja Żyrardowa

czytaj:   Aplikacje sportowe – tylko instalujemy, czy faktycznie korzystamy?

Pierwszą piątkę zestawienia najbardziej medialnych miejscowości w kontekście seriali zamyka Żyrardów, w którym rozgrywa się akcja „Strażaków”. Miasto przywołano w 455 informacjach, które wygenerowały dotarcie na poziomie 135,8 mln kontaktów i ekwiwalent reklamowy w wysokości 1,1 mln zł. Publikacje z mediów regionalnych stanowiły 92,7 proc..

Warszawa, drugie występujące w serialu „Strażacy” miasto, osiągnęło 317 doniesień, zajmując 12. miejsce w rankingu. Dotarcie informacji oszacowano na 83,1 mln kontaktów odbiorców z informacjami, a AVE materiałów na 1,3 mln zł.

Sandomierz najczęściej na okładkach

Na 13. miejscu zestawienia miasta w serialach znalazł się Sandomierz. W porównaniu z poprzednim okresem medialność miejscowości spadła aż o 10 oczek. W I półroczu 2015 roku nazwę miasta wymieniono tylko w 240 publikacjach (w poprzednim rankingu było to 863 doniesień). Najwięcej, bo 51 proc. przekazu stanowiły materiały z internetu.

Sandomierz gościł również często na łamach prasy – 41 proc. ogółu informacji i okazał się również miastem najczęściej wymienianym na pierwszych stronach prasy – 11 okładek. Na ośmiu jedynkach odnotowano informacje o Toruniu – mieście akcji serialu „Lekarze”, a na trzecim miejscu pod tym względem znalazły się Wrocław („Pierwsza Miłość”) i Bydgoszcz („Lekarze”) – po 3 okładki.

Jednocześnie spadło zainteresowanie Sandomierzem w mediach ogólnopolskich – z 78 do 58 proc.

Promocja miast głównie w mediach regionalnych

Biorąc pod uwagę wszystkie analizowane informacje dotyczące występowania miast w kontekście seriali, znacznie spadł odsetek publikacji pochodzących ze źródeł ogólnokrajowych – z 75 do 52 proc. Łącznie liczba cytowań w mediach na ten temat wyniosła 7,5 tys. Informacje wyceniono na ponad 124 mln zł, a materiały mogły przynieść nawet 4,7 mld kontaktów z nazwami miejscowości.

czytaj:   Czym jest content responsywny?

Największą przewagę w mediach regionalnych odnotowały: Gdańsk („Prawo Agaty”) – 93 proc., Warszawa („Strażacy”) – 93 proc., Warszawa („Prawo Agaty”) – 84 proc., Żyrardów („Strażacy”) – 83 proc. oraz Łódź („Komisarz Alex”) – 71 proc.

Pod względem wartości materiałów wyrażonej ekwiwalentem reklamowym, najwięcej zyskuje Warszawa, która zajmuje pierwszych pięć miejsc w zestawieniu AVE. Łącznie publikacje na temat stolicy w kontekście seriali „M jak Miłość”, „Klan”, „Na Wspólnej”, „Barwy Szczęścia” i „Nie rób scen” warte były blisko 62 mln zł.

2

Wykres 2. TOP 15 miast pod względem wartości ekwiwalentu reklamowego z dotarciem informacji (Źródło: mat. pras. PRESS-SERVICE Monitoring Mediów)

Zapraszamy do zapoznania się z raportem.

*Mapa benchmarkingowa obrazuje medialną pozycję poszczególnych miejscowości z uwzględnieniem trzech czynników: ekwiwalentu reklamowego, dotarcia i liczby informacji.

Ekwiwalent reklamowy (AVE) – wartość publikacji wyrażona w pieniądzu.

Dotarcie – zasięg informacji wyrażony w potencjalnej liczbie kontaktów z czytelnikami i unikalnymi użytkownikami.

Wielkość kuli – liczba publikacji.

Położenie kuli – uwzględnia wartość reklamową przekazów medialnych, ich dotarcie oraz liczbę publikacji. Najlepsza pozycja na wykresie to prawy górny róg (oznacza, że publikacje miały wysoką wartość AVE oraz bardzo duże dotarcie).

czytaj:   Ci celebryci zarobili najwięcej

Metodologia badania

W badaniu uwzględniono wybrane polskie seriale emitowane przez Polsat, TVN, TVP1 i TVP2 w okresie od lipca do grudnia 2014 roku, których akcja dzieje się współcześnie: Barwy Szczęścia, Cisza nad rozlewiskiem, Klan, Komisarz Alex, Krew z krwi, Lekarze, Mąż czy nie mąż, M jak Miłość, Na dobre i na złe, Na krawędzi, Na wspólnej, Nie rób scen, Ojciec Mateusz, O mnie się nie martw, Przyjaciółki, Pierwsza Miłość, Prawo Agaty, Ranczo, Rodzinka, Służby specjalne, Strażacy, Uwikłani.

Metoda: ilościowa analiza danych

Materiał badawczy: publikacje z monitoringu 1100 tytułów prasowych, 5 mln serwisów i portali internetowych, w tym najpopularniejsze serwisy społecznościowe oraz około 100 stacji RTV z wyłączeniem ramówek programów RTV

Zakres czasowy: styczeń – czerwiec 2015 r.

Zasięg mediów: ogólnopolskie i regionalne

Analizowane słowa kluczowe: nazwy miejscowości – Bydgoszcz, Drohiczyn, Gdańsk, Gdynia, Gietrzwałd, Grabina, Gródek, Jeruzal, Józefów, Konstancin, Krynica Zdrój, Leśna Góra, Łódź, Nastajki, Nowy Sącz, Ostróda, Sandomierz, Toruń, Warszawa, Wilkowyje, Wrocław, Żyrardów – we wszystkich odmianach

Źródło: mat. pras. PRESS-SERVICE Monitoring Mediów