w

Uwaga: „serial zawiera lokowanie miasta”

Uwaga: „serial zawiera lokowanie miasta”

Serialowy potencjał wykorzystuje i docenia coraz więcej miast. „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” po raz piąty sprawdził, jaki efekt w mediach przynosi lokowanie miejscowości w telewizyjnych produkcjach.

Koniem pociągowym zestawienia obejmującego doniesienia medialne na temat miast w kontekście seriali z I kwartału br. okazało się „Prawo Agaty”. Produkcja zaowocowała 877 publikacjami dla Warszawy oraz 502 dla Gdańska. Tym samym miasta te zajęły pierwszą i trzecią lokatę w podsumowaniu. Jako druga na podium znalazła się również Warszawa – w związku z popularną produkcją telewizyjnej Dwójki, „M jak Miłość”. Stolica zebrała 854 informacje i największą w całym podsumowaniu liczbę doniesień prasowych – 291. Po raz kolejny uzyskała również najwyższy wskaźnik dotarcia informacji – ponad 749 mln, a także ekwiwalent reklamowy publikacji – 23,6 mln zł. Były to wartości wyższe niż w II półroczu ub.r., kiedy liczba potencjalnych kontaktów z informacjami wyniosła 545,5 mln, a AVE – 20,7 mln zł.

1

Wykres 1. Mapa benchmarkingowa – TOP 10 miejscowości w kontekście seriali pod względem dotarcia publikacji (prasa, Internet)* (Źródło: mat. pras. PRESS-SERVICE Monitoring Mediów)

Fikcyjna Leśna Góra z wynikiem 457 doniesień tym razem znalazła się tuż za podium. Niższe względem poprzedniej edycji badania było również dotarcie materiałów (482,4 do 494,4 mln i AVE (5,6 do 8,2 mln zł).

Skuteczna promocja Żyrardowa

Pierwszą piątkę zestawienia najbardziej medialnych miejscowości w kontekście seriali zamyka Żyrardów, w którym rozgrywa się akcja „Strażaków”. Miasto przywołano w 455 informacjach, które wygenerowały dotarcie na poziomie 135,8 mln kontaktów i ekwiwalent reklamowy w wysokości 1,1 mln zł. Publikacje z mediów regionalnych stanowiły 92,7 proc..

Warszawa, drugie występujące w serialu „Strażacy” miasto, osiągnęło 317 doniesień, zajmując 12. miejsce w rankingu. Dotarcie informacji oszacowano na 83,1 mln kontaktów odbiorców z informacjami, a AVE materiałów na 1,3 mln zł.

Sandomierz najczęściej na okładkach

Na 13. miejscu zestawienia miasta w serialach znalazł się Sandomierz. W porównaniu z poprzednim okresem medialność miejscowości spadła aż o 10 oczek. W I półroczu 2015 roku nazwę miasta wymieniono tylko w 240 publikacjach (w poprzednim rankingu było to 863 doniesień). Najwięcej, bo 51 proc. przekazu stanowiły materiały z internetu.

Sandomierz gościł również często na łamach prasy – 41 proc. ogółu informacji i okazał się również miastem najczęściej wymienianym na pierwszych stronach prasy – 11 okładek. Na ośmiu jedynkach odnotowano informacje o Toruniu – mieście akcji serialu „Lekarze”, a na trzecim miejscu pod tym względem znalazły się Wrocław („Pierwsza Miłość”) i Bydgoszcz („Lekarze”) – po 3 okładki.

Jednocześnie spadło zainteresowanie Sandomierzem w mediach ogólnopolskich – z 78 do 58 proc.

Promocja miast głównie w mediach regionalnych

Biorąc pod uwagę wszystkie analizowane informacje dotyczące występowania miast w kontekście seriali, znacznie spadł odsetek publikacji pochodzących ze źródeł ogólnokrajowych – z 75 do 52 proc. Łącznie liczba cytowań w mediach na ten temat wyniosła 7,5 tys. Informacje wyceniono na ponad 124 mln zł, a materiały mogły przynieść nawet 4,7 mld kontaktów z nazwami miejscowości.

Największą przewagę w mediach regionalnych odnotowały: Gdańsk („Prawo Agaty”) – 93 proc., Warszawa („Strażacy”) – 93 proc., Warszawa („Prawo Agaty”) – 84 proc., Żyrardów („Strażacy”) – 83 proc. oraz Łódź („Komisarz Alex”) – 71 proc.

Pod względem wartości materiałów wyrażonej ekwiwalentem reklamowym, najwięcej zyskuje Warszawa, która zajmuje pierwszych pięć miejsc w zestawieniu AVE. Łącznie publikacje na temat stolicy w kontekście seriali „M jak Miłość”, „Klan”, „Na Wspólnej”, „Barwy Szczęścia” i „Nie rób scen” warte były blisko 62 mln zł.

2

Wykres 2. TOP 15 miast pod względem wartości ekwiwalentu reklamowego z dotarciem informacji (Źródło: mat. pras. PRESS-SERVICE Monitoring Mediów)

Zapraszamy do zapoznania się z raportem.

*Mapa benchmarkingowa obrazuje medialną pozycję poszczególnych miejscowości z uwzględnieniem trzech czynników: ekwiwalentu reklamowego, dotarcia i liczby informacji.

Ekwiwalent reklamowy (AVE) – wartość publikacji wyrażona w pieniądzu.

Dotarcie – zasięg informacji wyrażony w potencjalnej liczbie kontaktów z czytelnikami i unikalnymi użytkownikami.

Wielkość kuli – liczba publikacji.

Położenie kuli – uwzględnia wartość reklamową przekazów medialnych, ich dotarcie oraz liczbę publikacji. Najlepsza pozycja na wykresie to prawy górny róg (oznacza, że publikacje miały wysoką wartość AVE oraz bardzo duże dotarcie).

Metodologia badania

W badaniu uwzględniono wybrane polskie seriale emitowane przez Polsat, TVN, TVP1 i TVP2 w okresie od lipca do grudnia 2014 roku, których akcja dzieje się współcześnie: Barwy Szczęścia, Cisza nad rozlewiskiem, Klan, Komisarz Alex, Krew z krwi, Lekarze, Mąż czy nie mąż, M jak Miłość, Na dobre i na złe, Na krawędzi, Na wspólnej, Nie rób scen, Ojciec Mateusz, O mnie się nie martw, Przyjaciółki, Pierwsza Miłość, Prawo Agaty, Ranczo, Rodzinka, Służby specjalne, Strażacy, Uwikłani.

Metoda: ilościowa analiza danych

Materiał badawczy: publikacje z monitoringu 1100 tytułów prasowych, 5 mln serwisów i portali internetowych, w tym najpopularniejsze serwisy społecznościowe oraz około 100 stacji RTV z wyłączeniem ramówek programów RTV

Zakres czasowy: styczeń – czerwiec 2015 r.

Zasięg mediów: ogólnopolskie i regionalne

Analizowane słowa kluczowe: nazwy miejscowości – Bydgoszcz, Drohiczyn, Gdańsk, Gdynia, Gietrzwałd, Grabina, Gródek, Jeruzal, Józefów, Konstancin, Krynica Zdrój, Leśna Góra, Łódź, Nastajki, Nowy Sącz, Ostróda, Sandomierz, Toruń, Warszawa, Wilkowyje, Wrocław, Żyrardów – we wszystkich odmianach

Źródło: mat. pras. PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

Spot reklamowy bez marki - case study

Spot reklamowy bez marki – case study

Turyści TPN-u idą na rekord

Turyści TPN-u idą na rekord