Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Zrobotyzowana automatyzacja procesów w działaniach marketingowych

Automatyzacja procesów marketingowych

Działania o charakterze marketingowym są obecnie nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. Są one niezbędne do tego, aby wzbudzić jak największe zainteresowanie wśród potencjalnych klientów. Obecnie przedsiębiorcy mają do swojej dyspozycji szereg narzędzi, dzięki którym pewne procesy w działaniach marketingowych można zrobotyzować.

RPA, czyli zrobotyzowana automatyzacja procesów biznesowych

RPA to skrót od angielskiego terminu Robotic Process Automation, czyli zrobotyzowana automatyzacja procesów biznesowych. RPA to specjalna klasa oprogramowania, która służy do przeprowadzenia automatyzacji procesów.

Polega to na zastępowaniu pracowników dedykowanym oprogramowaniem, które zajmie się obsługą powtarzalnych działań. Dzięki temu firma może zaoszczędzić znaczne środki do wykorzystania na inne cele, np. na inwestycje. Specjaliści coraz częściej wskazują, że ogromne korzyści płyną z zastosowania robotyzacji w działaniach marketingowych. Więcej informacji o specyfice RPA można znaleźć na stronie https://mindbox.pl/pl/intelligent-processes/#rpa .

Automatyzacja procesów marketingowych w firmie – dlaczego warto?

Zautomatyzowanie procesów marketingowych w firmie może przynieść mnóstwo korzyści. Zgodnie z raportem McKinseya w październiku 2020 liczba firm, w których przynajmniej 80% interakcji z klientami miało formę cyfrową, wzrosła trzykrotnie w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Specjaliści są zgodni, że wpływ na to miała nie tylko panująca pandemia koronawirusa, ale również wiele innych czynników.

Analiza potrzeb zakupowych klientów

Aby poznać potrzeby zakupowe klientów, przeanalizować zależności między poszczególnymi formami komunikacji marketingowej a uzyskiwanymi wynikami sprzedażowymi czy zaplanować kampanie promocyjne w internecie, trzeba poświęcić na ten cel naprawdę mnóstwo czasu. Zazwyczaj muszą być za to odpowiedzialne osoby kompetentne, ponieważ mają do przeanalizowania ogromne ilości danych. W przypadku, gdy firma podejmie decyzję o zautomatyzowaniu procesów biznesowych w obszarze marketingu, czas potrzebny do analiz ulegnie znacznemu skróceniu. Dodatkowo, łatwiej będzie jej kierować przekaz do poszczególnych grup klientów oraz dostosowywać ofertę.

Narzędzia RPA w marketingu

Aby automatyzacja procesów biznesowych w ramach działu marketingu w firmie przebiegła pomyślnie, należy zadbać o obecność odpowiednich narzędzi i algorytmów uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji. Dzięki nim łatwiej jest tworzyć drzewa decyzyjne, modele rekomendacji, przygotowywać chatboty czy wirtualnych asystentów klienta.

Zobacz też: Low code, czyli czy platformy niskokodowe są przyszłością tworzenia oprogramowania?

Algorytmy AI są nieocenioną pomocą podczas procesu segmentacji baz danych, personalizacji wyników wyszukiwania czy sporządzania powiadomień push. Przygotowanie tego wszystkiego własnymi siłami, bez odpowiednich narzędzi, może być naprawdę niezwykle trudne. Z tego względu warto zainwestować w odpowiednie narzędzia, dzięki którym możliwe będzie usprawnienie obsługi klienta oraz dostosowanie oferty do dynamicznie zmieniających się potrzeb.

Jak wygląda wdrożenie RPA w dziale marketingu?

Cała procedura wdrożenia RPA w dziale marketingu wygląda identycznie jak w przypadku innych wdrożeń systemów IT. Na początku musi być przeprowadzona analiza działania organizacji. Trzeba koniecznie określić potrzeby odnośnie do automatyzacji marketingu, wskazać cel biznesowy oraz sporządzić koncepcję wdrożeniową.

Następnie muszą być zaprojektowane harmonogramy działania dla każdego etapu nawiązywania relacji z klientami firmy. Proces wdrożenia i uruchomienia robotów w marketingu nie jest trudny, ale do jego realizacji należy zachować odpowiednie skupienie. W trakcie analizy szczególną uwagę należy zwracać na te obszary, w których czynności są powtarzalne oraz najbardziej czasochłonne.

Istotą każdej platformy RPA jest zastąpienie ludzi w najbardziej powtarzalnych czynnościach. Robot ma za zadanie pracować w taki sam sposób jak człowiek i spełniać potrzeby klientów. Jeśli ten cel zostanie osiągnięty, wówczas można uznać, że proces robotyzacji przebiegł pomyślnie.

 

Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *