w

Content marketing to znacznie więcej niż pisanie pod odpowiednie frazy czy poszerzanie zasięgów. Jak prowadzić go prawidłowo?

skuteczny content marketing
skuteczny content marketing

Content marketing może być naprawdę potężnym narzędziem do zdobywania nowych klientów i zwiększania wyników sprzedaży. To wszystko jednak tylko pod warunkiem, że prowadzi się go w odpowiedni sposób – przede wszystkim dba o jakość treści i odpowiednią tematykę. Jak tworzyć skuteczny content marketing?

Wiele osób wciąż źle rozumie słowo „content”

Content is the king” – to często powtarzane zdanie, z którym zetknęła się chyba każda osoba interesująca się światem marketingu internetowego. Powszechnie wiadomo, że regularne publikowanie treści może przynosić naprawdę dobre efekty. Problem w tym, że wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że nie chodzi tylko o to, by taka treść się pojawiała. Musi też prezentować konkretną jakość.

Tymczasem w internecie wciąż można natknąć się na wiele artykułów „pisanych pod SEO”, co w tym przypadku oznacza wplecenie w nie mnóstwa fraz kluczowych i to często bez odmiany czy zachowania logiki zdań. Nie brak też treści bardzo odtwórczych, które nie niosą za sobą nic nowego.

Jaki powinien być content marketing?

Przed odpowiedzią na pytanie, jak tworzyć skuteczny content marketing, warto jeszcze wyjaśnić, w jaki sposób trzeba rozumieć „content”.

Najprościej rzecz ujmując, można powiedzieć, że jest to dawanie odbiorcom tych treści wartości i to zupełnie za darmo, by potem móc prosić o coś w zamian. Dobry content marketing wymaga więc:

  • dawania naprawdę dużej wartości oraz
  • robienia tego długo (regularnie).

Z jednej strony trzeba się więc postarać, by treść była naprawdę użyteczna. Przykładowo, niejedna kancelaria mająca swoją stronę internetową decyduje się też na założenie bloga. Publikuje na nim porady prawne czy wyjaśnia przepisy, często w oparciu o konkretne historie.

Wprawdzie niektórym czytelnikom już te artykuły wystarczą, by rozwiać swoje wątpliwości, więc z usług kancelarii nie skorzystają. Z drugiej strony mogą potem polecić jej ofertę rodzinie czy znajomym (w końcu czują, że w pewien sposób im pomogła, w dodatku za darmo! Jest więc godna zaufania).

Często też same rady na blogu nie wystarczają, ale za to sprawiają, że czytelnik nabiera zaufania do konkretnej kancelarii i właśnie do niej decyduje się odezwać. No i pozostaje jeszcze jedna kwestia – jeśli kancelaria wie, jak dobierać słowa kluczowe, przy okazji pozycjonuje swoje teksty i umacnia pozycję w Google. Zalet jest znacznie więcej niż wad. Aby jednak widzieć efekty, potrzeba cierpliwości i ciągłego dbania o jakość.

Jak tworzyć skuteczny content marketing?

Po tym wstępie czas przejść do konkretów. Wiadomo już, że skuteczny content marketing musi być naprawdę wartościowy.

Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim to, że jest wartościowy dla czytelnika (potencjalnego klienta). Tematy tworzonych treści nie mogą być więc przypadkowe. Inspiracją powinny być rozmowy z klientami, pytania otrzymywane na maila, komentarze pod poprzednimi wpisami czy najpopularniejsze wyniki wyszukiwania w Google. W końcu kto lepiej niż sam czytelnik powie, czego naprawdę potrzebuje?

Jeśli natomiast taki tekst rzeczywiście da czytelnikowi wartość – a więc np. rozwieje jego wątpliwości czy dostarczy mu niezbędnej wiedzy – jest się już o krok bliżej do sukcesu.

Drugi czynnik to czas. Podobnie jak w przypadku pozycjonowania tekstów i tutaj na efekty trzeba będzie poczekać. W międzyczasie wiele osób się poddaje. Nie brak więc blogów, podcastów czy kont na Instagramie porzuconych po kilku miesiącach. Tak samo jak nie brak miejsc, w których wszystko sprowadza się właściwie do powitalnej treści i tylko kilku publikacji.

Bez regularności i wytrwałości nie ma mowy o zdobyciu dużego grona odbiorców. I to bez znaczenia, gdzie publikuje się swoje treści. W świecie, w którym ludzie są przyzwyczajeni do szybkich efektów, może to wzbudzać sporo frustracji i zniechęcać, ale w tym przypadku naprawdę warto uzbroić się w cierpliwość.

Skuteczny content marketing w praktyce

Oczywiście temat content marketingu jest bardzo rozbudowany. Podstawy można sprowadzić jednak do kilku zdań. W skrócie wystarczy powiedzieć, że aby tworzyć naprawdę wartościowe treści, trzeba przygotowywać je w zakresie tematyki, która zainteresuje potencjalnego klienta, a także regularnie tworzyć coś nowego, nie tracąc na jakości.

W praktyce, aby tworzyć lepsze treści warto więc przede wszystkim:

  • słuchać, co mówią sami czytelnicy,
  • regularnie przeglądać najpopularniejsze zapytania związane z danym tematem,
  • śledzić fora, czy sekcje komentarzy pod materiałami konkurencji – to też mogą być cenne wskazówki odnośnie tematów, które interesują czytelników,
  • zbierać feedback od klientów – może mają jakieś problemy, o których warto napisać na blogu czy które warto przynajmniej częściowo spróbować rozwiązać w podcaście?
  • planować listę tematów z wyprzedzeniem – np. całą strategię wpisów raz na kilka tygodni,
  • publikować w konkretne dni – pozwoli to zachować stałość.

  1. Jak tworzyć skuteczne treści? Pomocna może okazać się checklista
  2. 5 pomysłów na content wideo, który zwiększy zaangażowanie i przyciągnie nowych widzów
  3. Artykuł sponsorowany może być skuteczną formą promocji. Trzeba jednak wiedzieć, jak dobrze go napisać

Co myślisz?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

GIPHY App Key not set. Please check settings

automatyzacja procesów marketingowych

Zrobotyzowana automatyzacja procesów w działaniach marketingowych

czym jest webinar

Webinar może być skutecznym narzędziem do osiągnięcia biznesowych celów. Jak go przygotować i na co zwrócić uwagę?