in

38% internautów wciąż nie kupuje online [raport Gemius]

Raport gemius

Święta Bożego Narodzenia oznaczają wzmożone zakupy – Polacy tłumnie ruszają do sklepów, aby zapatrzyć się w prezenty dla najbliższych. Wielu z nich, zamiast tłoczyć się w galeriach handlowych, woli jednak kupić potrzebne rzeczy online. Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” aż 62% internautów to e-konsumenci. Medal ten ma jednak i drugą stronę – 38% użytkowników sieci nie dokonało nigdy internetowej transakcji. To mniej, niż rok wcześniej (44%), jednak odsetek ten wciąż jest znaczący. Co powstrzymuje Polaków od zakupów online i co mogłoby ich do nich zachęcić?

Dlaczego nie kupują? Wolą obejrzeć towar „na żywo”, odstraszają ich koszty dostawy

Głównym powodem niekupowania w sieci przez Polaków jest preferowanie fizycznego kontaktu z produktem przed dokonaniem zakupu – takiej odpowiedzi udzieliło 37% badanych. Średnią tę zdecydowanie zawyżyli użytkownicy w wieku 50+ – aż 47% z nich woli obejrzeć towar przed zakupem, podczas gdy w przedziale wiekowym 24-35 odsetek ten wynosi jedynie 26%. Jedna piąta badanych postrzega koszty dostawy jako zbyt wysokie, są też przyzwyczajenie do tradycyjnych kanałów sprzedaży (odpowiednio 21 i 20% wskazań). W ostatnim wypadku ponownie średnią zawyżyli użytkownicy 50+ – swoich przyzwyczajeń związanych z zakupami w tradycyjnym sklepie nie chce zmieniać 28% z nich (dla porównania, w przedziale wiekowym 24-35 udział ten wynosi 16%).

Raport gemius: dlaczego nie kupują? Wolą obejrzeć towar „na żywo”, odstraszają ich koszty dostawy
Raport gemius: niekupujący przez internet: dlaczego nie kupują? Wolą obejrzeć towar „na żywo”, odstraszają ich koszty dostawy

 

Co skłania do kupowania online? Niższe koszty odstawy i niższe ceny 

Osoby niekupujące online zapytane o elementy, które potencjalnie mogłyby zachęcić je do zmiany przyzwyczajeń w przyszłości, wskazywały najczęściej na niższe koszty dostawy (33%), które częściej przekonałyby kobiety (39%) oraz osoby w przedziale wiekowym 35-49 (39%). Następnie były to niższe niż w sklepach tradycyjnych ceny produktów (26%) – za tym szczególnie opowiedzieli się użytkownicy 50+ (33%) – oraz szybsza dostawa (21%). Ten czynnik byłe najbardziej atrakcyjny dla osób w wieku 15-24 (30%). 

Raport gemius: co skłania do kupowania online? Niższe koszty odstawy i niższe ceny
Raport gemius: co skłania do kupowania online? Niższe koszty odstawy i niższe ceny

 

Co najchętniej kupowaliby niekupujący? Sprzęt RTV/AGD oraz odzież

Zainteresowanie niekupujących produktami, które potencjalnie mogliby kupić, nie odbiega znacząco od zachowań e-konsumentów. W pierwszej kolejności byliby oni zainteresowani sprzętem RTV/AGD (33%) oraz odzieżą (33%) i obuwiem (30%). Na dalszych miejscach znalazły się kosmetyki i perfumy (23%), książki, płyty i filmy oraz odzież sportowa (po 22%), a także telefony i smartfony (21%).

Raport gemius: co najchętniej kupowaliby niekupujący? Sprzęt rtv/agd oraz odzież
Raport gemius: co najchętniej kupowaliby niekupujący? Sprzęt rtv/agd oraz odzież

O raporcie

Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska” było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Przedmiotem badania były m.in. zachowania zakupowe e-konsumentów, rozpoznawalność marek, czynniki, które zachęcają internautów do zakupów w sieci, ale też napotykane przez użytkowników problemy. Raport przygotowała firma Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie ponad 1600 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano w drugiej połowie kwietnia 2019 roku.

Gemius

Gemius to polska firma badawczo-technologiczna działająca na skalę międzynarodową, która od dwudziestu lat edukuje wszystkich klientów, jak internet i nowe technologie mogą wspierać ich decyzje biznesowe. Firma od 1999 roku prowadzi badania internautów pod kątem korzystania z mediów cyfrowych, tworząc w ten sposób socjodemograficzny profil e-konsumentów. Gemius mierzy oglądalność stron www i aplikacji, a także materiałów audio i wideo z poszczególnych źródeł ruchu, tj. komputerów, tabletów i smartfonów. Firma działa na 28 rynkach w Europie, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie (region EMEA), a na 12 z nich posiada lokalne oddziały. Klientami Gemiusa są reklamodawcy, wydawcy, domy mediowe, agencje reklamowe i firmy z sektora e-commerce. Prowadzone przez firmę badania realizowane są zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.gemius.pl.

2 Comments

Leave a Reply
  1. Warto zwrócić uwagę na to, że aż 11% osób uznało, że łatwiejsze korzystanie ze sklepów internetowych skłoniłoby ich do zakupów w sieci – tymczasem dzisiejsze sklepy są robione tak, że praktycznie prościej już się nie da. To oznacza, że te 11% to mniej więcej granica, do jakiej jesteśmy w stanie dotrzeć ze sprzedażą internetową – przez najbliższe lata wciąż będzie minimum te 10% konsumentów, którzy nigdy nie zrobią zakupów online, bo zwyczajnie jest to dla nich za trudne, dużo trudniejsze niż wyjazd lub spacer do klasycznego sklepu, nawet jeśli taka wyprawa wymaga więcej czasu i energii. Sama znam przynamniej 3 osoby 50+, które zwyczajnie „boją się” komputera i wiem, że żadne niskie ceny, darmowe zwroty czy rozbudowane opisy produktów nie przekonają ich do zmiany nawyków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Co w polskiej modzie klikało się najchętniej w 2019 roku [raport]

Co w polskiej modzie klikało się najchętniej w 2019 roku [raport]

Kotangens

Olmeka Creation House z kampanią dla fundacji KOTangens