Według analityków PwC, rozwój sztucznej inteligencji (ang. AI) do 2030 roku przyniesie globalnie ponad 15 bilionów dolarów. Nie inaczej jest w HR – uczące się algorytmy już dziś wpływają na rekrutacyjne status quo. Po AI sięga także Grupa Pracuj. „W serwisie Pracuj.pl boty odpowiadają m.in. za bardziej efektywny dobór ofert czy profilowanie CV” – opowiada Maciej Chwiłoc, Dyrektor Rozwoju Produktu w Grupie Pracuj.
Czy w pracy zastąpią nas maszyny? Grupa Pracuj o automatyzacji
W nasze życie coraz silniej wchodzą maszyny i algorytmy. Według analiz instytutu McKinsey, już 49% czasu pracy w Polsce mogłoby zostać zautomatyzowane za pomocą obecnie dostępnych technologii. Choć firmy chętnie inwestują w transformację cyfrową, pracownicy nie muszą się bać inwazji maszyn. Istniejące algorytmy już dziś zaskakująco często są skutecznymi sojusznikami przy wykonywaniu czy poszukiwaniu pracy, a inne warto oswoić – przekonują eksperci Grupy Pracuj. Przykładem takiego wsparcia są także rozwiązania stosowane na Pracuj.pl.
AI pomoże i wytłumaczy
– Wychodzimy z założenia, że technologia jest po to, by ułatwiać życie. Jeśli pewne czynności mogą zostać tak zautomatyzowane, że wyeliminują nieefektywne zadania, to warto z tego skorzystać. W Pracuj.pl modele uczenia maszynowego (ang. Machine Learning) kontrolują między innymi procesy wysyłek wiadomości do klientów i użytkowników. Dzięki ich wdrożeniu znacząco zredukowaliśmy liczbę przesyłanych informacji, i co ważne, liczba CV przesyłanych za pośrednictwem Pracuj.pl niespadła. To wszystko efekty wciąż rozwijającej się praktyki automatyzacji w Pracuj.pl
Maciej Chwiłoc, Dyrektor Rozwoju Produktu, Grupa Pracuj
Powyżej: wystąpienie Macieja Chwiłoca na konferencji IT Manager of Tomorrow
– Podczas ostatniej edycji HackWeek powstała nowa wersja aplikacji, która przewiduje skuteczność ogłoszenia jeszcze zanim zostanie ono opublikowane. Pierwotnie, na podstawie treści oferty i historii, aplikacja była w stanie wskazać przedział, w jakim znajdzie się ilość CV wysłanych na daną ofertę pracy z ponad 70-procentową skutecznością. Nowa, tegoroczna wersja potrafi nie tylko oszacować, ilu kandydatów prześle swoją aplikację, ale też to uargumentować, dając wskazówki, co zrobić, by poprawić skuteczność. To krok w kierunku trendu Explainable AI, zgodnie z którym nie tylko dostajemy coraz trafniejsze sugestie od algorytmów, ale także dostęp do ich „toku myślowego” w tym procesie – dodaje Maciej Chwiłoc.
AI wesprze w rozwoju kariery
Wdrażanie tak dużych zmian wiąże się z szeregiem wyzwań, nie tylko technologicznych. Staramy się budować wśród osób z branży HR zaufanie do postępujących procesów automatyzacji rekrutacji. Promujemy świadomość, że dobrze skonfigurowany algorytm przynosi ogromne korzyści zarówno dla rekrutera, jak i kandydata. Wciąż nad tym pracujemy, mamy pewność, że AI może być wykorzystywane jeszcze bardziej efektywnie. To ogromny potencjał na przyszłość – podsumowuje Maciej Chwiłoc.