w

Algorytmy w służbie kandydata

Praca w it

Według analityków PwC, rozwój sztucznej inteligencji (ang. AI) do 2030 roku przyniesie globalnie ponad 15 bilionów dolarów. Nie inaczej jest w HR – uczące się algorytmy już dziś wpływają na rekrutacyjne status quo. Po AI sięga także Grupa Pracuj. „W serwisie Pracuj.pl boty odpowiadają m.in. za bardziej efektywny dobór ofert czy profilowanie CV” – opowiada Maciej Chwiłoc, Dyrektor Rozwoju Produktu w Grupie Pracuj.

Ani rekruterzy i HR-owcy, ani pracownicy nie powinni obawiać się postępu technologicznego w procesach kadrowych. Ich automatyzacja pozwala na wydajniejszą i bardziej efektywną pracę człowieka (pisaliśmy o tym w materiale „Czy w pracy zastąpią nas maszyny”). Autorzy raportu Deloitte „HR Technology Disruptions” podkreślają, że rozwój cyfrowych procesów kadrowych będzie jednym z najważniejszych elementów wzrostu rynku oprogramowania dla biznesu. Procesy rekrutacyjne i kadrowe muszą się zmieniać, by nadążać za potrzebami kandydatów czy pracowników.

Czy w pracy zastąpią nas maszyny? Grupa Pracuj o automatyzacji

W nasze życie coraz silniej wchodzą maszyny i algorytmy. Według analiz instytutu McKinsey, już 49% czasu pracy w Polsce mogłoby zostać zautomatyzowane za pomocą obecnie dostępnych technologii. Choć firmy chętnie inwestują w transformację cyfrową, pracownicy nie muszą się bać inwazji maszyn. Istniejące algorytmy już dziś zaskakująco często są skutecznymi sojusznikami przy wykonywaniu czy poszukiwaniu pracy, a inne warto oswoić – przekonują eksperci Grupy Pracuj. Przykładem takiego wsparcia są także rozwiązania stosowane na Pracuj.pl.

AI pomoże i wytłumaczy

Z podobnego założenia wychodzi Grupa Pracuj, właściciel m.in. serwisu Pracuj.pl. Firma zatrudnia obecnie ponad 800 pracowników, z czego dużą część stanowią deweloperzy oprogramowania. Sam dział Product Development, odpowiadający za wprowadzanie nowych funkcjonalności i technologii do serwisów Grupy, liczy ponad 100 osób. W zespole tym została wydzielona specjalna komórka ds. Big Data i sztucznej inteligencji, skupiająca się wyłącznie nad usprawnianiem zarządzania danymi przez algorytmy.

– Wychodzimy z założenia, że technologia jest po to, by ułatwiać życie. Jeśli pewne czynności mogą zostać tak zautomatyzowane, że wyeliminują nieefektywne zadania, to warto z tego skorzystać. W Pracuj.pl modele uczenia maszynowego (ang. Machine Learning) kontrolują między innymi procesy wysyłek wiadomości do klientów i użytkowników. Dzięki ich wdrożeniu znacząco zredukowaliśmy liczbę przesyłanych informacji, i co ważne, liczba CV przesyłanych za pośrednictwem Pracuj.pl niespadła. To wszystko efekty wciąż rozwijającej się praktyki automatyzacji w Pracuj.pl

Maciej Chwiłoc, Dyrektor Rozwoju Produktu, Grupa Pracuj

Zespół nieustannie weryfikuje możliwość integracji mechanizmów deep-learningowych tak, by eliminować czynności wykonywane ręcznie. Wśród rozwiązań zaprojektowanych i wdrożonych przez programistów oraz deweloperów Pracuj.pl jest wewnętrzna aplikacja, zwana żartobliwie Skynet – tak samo, jak system z filmowej serii „Terminator”. W odróżnieniu od swojego sławnego imiennika, aplikacja Pracuj.pl przynosi jednak pozytywne efekty. Wspiera ona procesy oznaczania ogłoszeń, skutkujące przede wszystkim trafnym dopasowywaniem ofert do preferencji i kwalifikacji poszczególnych kandydatów.

Powyżej: wystąpienie Macieja Chwiłoca na konferencji IT Manager of Tomorrow

AI jest w Grupie Pracuj jednym z tematów serii konkursów/maratonów programistycznych „HackWeek”. To trwające tydzień wewnętrzne eventy dla programistów Grupy Pracuj, podczas których dostają oni pełną wolność co do tego, nad czym pracują i co tworzą. Imprezy z tej serii mają pobudzać kreatywność zespołów i usprawnić procesy technologiczne na portalu lub aplikacji mobilnej Pracuj.pl.

– Podczas ostatniej edycji HackWeek powstała nowa wersja aplikacji, która przewiduje skuteczność ogłoszenia jeszcze zanim zostanie ono opublikowane. Pierwotnie, na podstawie treści oferty i historii, aplikacja była w stanie wskazać przedział, w jakim znajdzie się ilość CV wysłanych na daną ofertę pracy z ponad 70-procentową skutecznością. Nowa, tegoroczna wersja potrafi nie tylko oszacować, ilu kandydatów prześle swoją aplikację, ale też to uargumentować, dając wskazówki, co zrobić, by poprawić skuteczność. To krok w kierunku trendu Explainable AI, zgodnie z którym nie tylko dostajemy coraz trafniejsze sugestie od algorytmów, ale także dostęp do ich „toku myślowego” w tym procesie – dodaje Maciej Chwiłoc.

AI wesprze w rozwoju kariery

Dział Product Development pracuje obecnie nad algorytmami sztucznej inteligencji, które pozwolą systemowi „zrozumieć” treść ogłoszenia. Ma to pomóc w doborze najlepszych kandydatów. Dodatkowo trwają prace nad interpretacją profili użytkowników, ich CV, tak by w przyszłości można było przewidywać i rekomendować dalsze kroki w karierze w oparciu o AI.

Wdrażanie tak dużych zmian wiąże się z szeregiem wyzwań, nie tylko technologicznych. Staramy się budować wśród osób z branży HR zaufanie do postępujących procesów automatyzacji rekrutacji. Promujemy świadomość, że dobrze skonfigurowany algorytm przynosi ogromne korzyści zarówno dla rekrutera, jak i kandydata. Wciąż nad tym pracujemy, mamy pewność, że AI może być wykorzystywane jeszcze bardziej efektywnie. To ogromny potencjał na przyszłość  – podsumowuje Maciej Chwiłoc.

Algorytmy w służbie kandydata

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Krystyno nie denerwuj matki

Krystyno, nie denerwuj matki x Bambino Rodzina – nowa linia kosmetyków

Dominika majcher_os3

Awans w dziale Client Service oS3