w

Dlaczego artykuł ekspercki jest lepszy od tradycyjnych artykułów sponsorowanych i jakie może przynieść korzyści?

Jednym ze sposobów na promowanie swoich usług lub produktów w sieci jest inwestowanie w artykuły sponsorowane. Tutaj jednak pojawia się pewien problem – w przypadku tego typu tekstu od razu rzuca się w oczy, że jest on tekstem stricte reklamowym. A to odstrasza wielu potencjalnych czytelników. Na szczęście istnieje pewna alternatywa, a jest nią artykuł ekspercki. Czym charakteryzuje się ta forma treści, jakie ma zalety, a przede wszystkim – jak z niej korzystać, by przyniosła oczekiwany efekt?

Artykuł ekspercki – lepszy brat artykułu sponsorowanego

Zacznijmy od standardowego artykułu sponsorowanego. W praktyce zwykle sprowadza się on do zachwalania przez kilka tysięcy znaków konkretnego produktu lub usługi. Ewentualnie czasem stosuje się nieco inną konstrukcję – przez pierwsze akapity przedstawia się konkretny problem, aż tu na koniec rozwiązaniem zmartwień okazuje się niesamowity produkt marki X.

Z punktu widzenia czytelnika to nic innego jak jedna długa reklama. I to taka, która wymaga znacznie większego zaangażowania niż obejrzenie np. krótkiego filmu promocyjnego albo zapoznanie się z grafiką wyświetlaną gdzieś między postami w social media. Tu potrzeba znacznie więcej czasu i skupienia, by przyswoić treść. Nie ma się więc co dziwić, że większość użytkowników omija treści oznaczone jako „post sponsorowany” szerokim łukiem.

Reklamodawcom jest to oczywiście nie na rękę. Zaczęli więc szukać innych rozwiązań, które mogą rzeczywiście przynieść zamierzone efekty. Jednym z nich jest np. reklama natywna.

Ale jest jeszcze jedna możliwość – artykuł ekspercki. Można powiedzieć, że to taki lepszy brat artykułu sponsorowanego. Spełnia główne założenia (reklamuje dany produkt lub usługę), ale zakłada relację win-win. Coś zyska reklamodawca, a coś – czytelnik.

Czym jest artykuł ekspercki?

Po tym zachęcającym wstępie czas na konkrety. Czym więc jest artykuł ekspercki? Jak sama nazwa wskazuje, to treść tworzona przez eksperta w danej dziedzinie. Takiej treści nie opracuje więc osoba, która nie ma dużego doświadczenia w konkretnej branży. Trudno przecież wtedy w ogóle mówić o „eksperckości”.

Ekspert to osoba, która dobrze zna konkretne zagadnienia, ma duże doświadczenie i specjalistyczną wiedzę, często dodatkowo popartą wykształceniem. To ostatnie nie jest jednak warunkiem koniecznym. O ile trudno wyobrazić sobie eksperta w zakresie żywienia, który nigdy nie odbył studiów dietetycznych, to już inaczej sprawa może wyglądać np. w odniesieniu do autorytetu w zakresie rękodzieła, który niezbędną wiedzę zdobył metodą prób i błędów, a przede wszystkim wieloma latami praktyki.

Z tego powodu do przygotowania artykułu eksperckiego nie sprawdzi się zatrudnienie copywritera (chyba że akurat będzie ekspertem w tej konkretnej dziedzinie). Tutaj zwykły research nie wystarczy. Cały sens treści tego rodzaju sprowadza się do tego, by czytelnik dostał naprawdę solidną dawkę wiedzy. Wtedy dodatek treści reklamowej nie będzie mu przeszkadzał. Co więcej, istnieje nawet szansa, że poleci taki tekst kolejnym osobom.

Za artykułem eksperckim stoi więc nie tylko konkretna dawka wiedzy, ale i konkretna osoba – ekspert w danej dziedzinie cieszący się uznaniem (tutaj wkracza zasada autorytetu Cialdiniego). Warto więc uważnie wybierać osobę, która opracuje tego rodzaju treści.

Dlaczego artykuł ekspercki to takie dobre rozwiązanie?

Artykuł ekspercki spełnia główne założenie content marketingu. Wprawdzie to pojęcie w ostatnich latach jest nadużywane i przez to wiele osób przestało prawidłowo rozumieć jego sens.

Dobry content marketing to jednak taki, który daje czytelnikowi prawdziwą wartość i to zupełnie za darmo. To dzielenie się wiedzą, która jest użyteczna i która często równie dobrze mogłaby się znaleźć w płatnym kursie – obojętnie, czy chodzi tu o pozycjonowanie tekstu, aranżację wnętrza czy może tajniki makijażu.

Artykuł ekspercki to właśnie content marketing w czystej postaci. Naprawdę wartościowy tekst, który dostarcza realnych wartości – poszerza wiedzę, udziela konkretnych wskazówek itd.

Jak powinien wyglądać dobry artykuł ekspercki?

Wiadomo już po co, teraz czas odpowiedzieć na pytanie „jak?”. Artykuł ekspercki powinien być:

  • pisany przystępnym językiem – to nie praca naukowa. Solidna dawka wiedzy wcale nie musi iść w parze z żargonem, którego nikt nie zrozumie,
  • odpowiadać na konkretne problemy – podstawą jest tu wartość. A dla czytelników wartościowe będzie to, co realnie im pomoże. Właśnie dlatego temat artykułu należy wybrać z uwagi na grupę docelową,
  • dopasowany do serwisu, w którym ma się pojawić – artykuł ekspercki publikuje się w innym serwisie. Oznacza to, ze jego treść trzeba dostosować nie tylko do grupy docelowej, ale i do specyfiki danej strony www. Najlepiej przed rozpoczęciem pisania zapoznać się z kilkoma „zwykłymi” artykułami tam opublikowanymi, by jeszcze lepiej wpasować się w specyfikę strony.

To właściwie najważniejsze kwestie. Już zastosowanie się do nich pozwoli opracować naprawdę dobry tekst ekspercki, który może przynieść znacznie więcej korzyści niż tradycyjny artykuł sponsorowany.

H2o dla bakoma

H2O dla Bakoma

Jak zoptymalizować stronę internetową

Jak zoptymalizować stronę internetową pod kątem SEO?