w , ,

Audioteka: jak tworzyć dobrze opowiedziane historie [wywiad]

Audioteka
audioteka

Audioteka to jeden z najpopularniejszych mobilnych serwisów z audiobookami w Polsce. Monika Bazdyga, Head of Marketing, Aleksandra Dąbrowska, Head of Production oraz Klaudia Grzesiak, Head of Audioteka Content Acquisition Department w firmie Audioteka S.A. opowiedziały jak tworzyć „dobrze opowiedziane historie”.

Na co zwracają uwagę Polacy przy wyborze produktu audio?

Monika bazdyga, head of marketing, audioteka s. A.
Monika bazdyga, head of marketing, audioteka s. A.

 

Monika Bazdyga, Head of Marketing, Audioteka S.A.: Odbiorcy oczekują przede wszystkim wysokiej jakości. Dotyczy to zarówno treści, jak i wykonania. W przypadku oryginalnych produkcji kluczowa jest fabuła – powinna być logiczna, a jednocześnie nieprzewidywalna. Bohaterowie muszą być autentyczni i tak skonstruowani, by odbiorcy mogli się z nimi identyfikować. Ważna jest także osoba lektora bądź obsada aktorska w przypadku superprodukcji. Użytkownicy Audioteki mają swoje preferencje – wśród ulubionych niezmiennie królują głosy Krzysztofa Gosztyły, Danuty Stenki czy Filipa Kosiora.

Przy wyborze produktów audio Polacy zwracają też uwagę na cenę. Ten czynnik możemy jednak uznać za drugoplanowy, zwłaszcza w przypadku superprodukcji, czyli audiobooków z gwiazdorską obsadą, czytanych na wiele głosów, z muzyką oraz innymi efektami dźwiękowymi. Pomimo wyższej ceny, użytkownicy Audioteki sięgają po nie chętniej niż po wersje tych samych pozycji, czytane przez jednego lektora.

Dodam, że nasi klienci coraz częściej wybierają model subskrypcyjny – jeśli widzą w katalogu interesującą ich pozycję, chętnie wykupują abonament. Dzięki temu od razu zyskują dostęp do tysięcy innych tytułów w atrakcyjnej cenie.

Jak zmieniło się przeznaczenie treści audio? Czego najchętniej słuchają Polacy?

MB: Pandemia, a następnie kolejne lockdowny spowodowały, że Polacy zaczęli szukać różnych form spędzania czasu, nie tylko wolnego. Treści audio okazały się świetną alternatywą dla filmów i seriali, dostępnych w telewizji czy na popularnych platformach VOD, a także dla tradycyjnych książek. Audiobooka czy podcastu można słuchać prawie wszędzie, podczas wykonywania różnych czynności, takich jak sprzątanie w domu, jazda samochodem, jogging czy zwykły spacer.

Do tradycyjnych filmów i seriali bardzo zbliżone są superprodukcje i audioseriale. Ta współczesna wersja słuchowisk cieszy się rosnącą popularnością. Od wybuchu pandemii Polacy zaczęli też częściej sięgać po produkcje dla dzieci.\

Jak promować treści audio?

MB: Każda firma, która zajmuje się produkcją i dystrybucją treści audio, ma swoje własne pomysły na działania promocyjne, co zresztą doskonale widać w przestrzeni internetowej. Audioteka, jako pierwsza w Polsce firma, która stworzyła aplikację do odtwarzania audiobooków, podkreśla przede wszystkim, że użytkownicy mogą mieć je zawsze pod ręką i słuchać ich wtedy, kiedy mają na to czas i ochotę. Stanowią one świetne dopełnienie rutynowych czynności, takich jak sprzątanie czy bieganie.

Dla słuchaczy bardzo ważny jest też content, dlatego w działaniach promocyjnych stawiamy na duży wybór i jakość naszych produkcji. Niemal w każdej z nich można usłyszeć najlepszych polskich aktorów, którzy nie tylko profesjonalnie przekazują treści, ale potrafią je też odpowiednio zinterpretować. Pokazujemy ich w teaserach i trailerach video, które często nie odstają jakością od zapowiedzi produkcji ze świata filmu czy telewizji. To dla nas jedna z najlepszych form reklamy.

 

Aleksandra dabrowska
aleksandra dąbrowska, head of production, audioteka s. A.

Jak wygląda proces tworzenia formatów audio?

Aleksandra Dąbrowska, Head of Production, Audioteka S.A.: Tworzenie produkcji audio zaczyna się od znalezienia dobrego pomysłu i autora/autorki oraz stworzenia scenariusza. Do Audioteki zgłoszenia przychodzą między innymi poprzez nasz autorski program „Usłysz kulturę”, wspierający początkujących twórców w realizacji produkcji audio. Każda osoba, która chce wziąć w nim udział, musi przedstawić nam zarys fabuły, treatment projektu oraz rozpisać scenariusz pierwszego odcinka. Na tej podstawie kolegium redakcyjne Audioteki rozważa dany pomysł. Autorzy, z którymi współpracujemy, od samego początku mają do dyspozycji pomoc redakcyjną. To oni ustalają, ile czasu potrzebują na napisanie utworu – zwykle praca nad tekstem trwa około 3-4 miesiące. Po zakończeniu tego etapu, gotowy scenariusz trafia do działu Produkcji. Wspólnie z reżyserem dobieramy obsadę i ustalamy założenia dotyczące udźwiękowienia. Następnie przechodzimy do realizacji i postprodukcji utworu. Cały etap produkcyjny trwa około 3 miesięcy. Premiera odbywa się jako dystrybucja na platformie oraz w aplikacji Audioteki.

Warto dodać, że do programu „Usłysz kulturę” zgłaszają się również autorzy, którzy mają wizję gotowej produkcji, ale brakuje im np. pomocy przy jej realizacji. Audioteka odpowiada kompleksowo na różne potrzeby twórców, dzieląc się z nimi swoimi zasobami intelektualnymi, finansowymi oraz technicznymi. Zapewniamy więc wsparcie na każdym etapie realizacji produkcji audio. Nie boimy się wyzwań.

 

Jak zachęcać początkujących twórców do tworzenia audioseriali?

Kaudia grzesiak
klaudia grzesiak, szefowa działu contentu, audioteka s. A.

Klaudia Grzesiak, szefowa Działu Contentu, Audioteka S.A.:  W Audiotece robimy to głównie poprzez program „Usłysz kulturę”. Inicjatywa skierowana jest do twórców, scenarzystów, reżyserów, autorów, realizatorów audio i reportażystów. Wystarczy mieć ciekawy pomysł i nam go przedstawić. Zgłaszają się do nas nie tylko twórcy, ale także scenarzyści filmowi, którzy nie mają jeszcze swojego producenta lub budżetu na realizację. Uważamy, że stworzenie scenariusza audio to dobry początek na drodze do zbudowania swojego artystycznego portfolio, pierwszy krok, aby zaistnieć w świecie kultury, np. w przemyśle filmowym. Twórca ma szansę dosłownie usłyszeć swój pomysł. Warto dodać, że w produkcjach audio można wcielić w życie najbardziej szalone pomysły, które w innych artystycznych formach byłby trudniejsze do realizacji – przykładem może być musical zombie, folk horror czy space opera. Z przyjemnością przyglądamy się tego typu nietuzinkowym rozwiązaniom.

Audioteka współpracuje ze scenarzystami na podstawie umowy przeniesienia praw autorskich, która obejmuje wyłącznie format audio. Pozostałe pola eksploatacji utworu, takie jak film, serial czy teatr, są do dyspozycji autora. Wierzymy, że te formy się wspierają, a nie wykluczają. Posiadamy wieloletnie doświadczenie w produkcji audio. Nasz zespół kieruje całym procesem – od pomysłu do przedstawienia słuchaczowi gotowego audiobooka. Dbamy o to, aby każda produkcja, wychodząca z naszego studio, dotarła do zainteresowanych odbiorców. Posiadamy duże grono słuchaczy, które czeka na kolejne zaskakujące treści w postaci audiobooków, audioseriali czy podcastów.

W jaki sposób tworzyć treści, które są dopasowane do obecnego konsumenta i odbiorcy?

KG: Hasło Audioteki to „dobrze opowiedziane historie” i tym przede wszystkim kierujemy się przy wyborze tekstów do naszych produkcji. Bierzemy też pod uwagę tryb życia. Ludzie często są zapracowani i żyją „w biegu”, dlatego tworzymy audioseriale – jeden odcinek można przesłuchać w przerwie na obiad czy podczas podróży do pracy.

 

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Strategia marketingowa na black friday

    Black Friday to jeden z najważniejszych dni dla wielu przedsiębiorców. Jak dobrze się do niego przygotować?

    White plate

    Bracia Sadownicy x White Plate: nowa kampania JABŁKA NA TALERZU