Barbie znalazła nowe powołanie. Zamiast urządzać dom, biegać na zakupy i randkować z Kenem, chce wejść w świat biznesu, zaczynając od autorskiego profilu na Linkedin. Entrepreneur lalki ma skłaniać dziewczynki i kobiety do twórczej aktywności oraz realizowania ambicji.
Jeśli możesz o tym marzyć, możesz to zrobić – pod takim hasłem wystartowała najnowsza kampania marki Barbie, którą wspiera profil Barbie Enterpreneur na LinkedIn. Z opisu dowiadujemy się, że lalka inspiruje dziewczynki od 1959 roku, przez lata próbowała ponad 150 zawodów i cały czas pozostaje wierna pierwotnemu powołaniu, którym jest (co może nieco dziwić) inspirowanie kolejnych pokoleń młodych dam do rozwijania ich ambicji.
Na zdjęciu profilowym widzimy dobrze znaną lalkę w eleganckiej, różowo-czarnej sukience, z profesjonalnym kucykiem i promiennym uśmiechem. Zamiast szminki, w drobnej torebce nosi aktówkę, a w niej tablet i smartfon. Na profilu można znaleźć sporo informacji o kobiecych inicjatywach biznesowych, a także o historii firmy widzianej z feministycznej perspektywy – dowiadujemy się m.in. o roli kobiet w sukcesie marki.
Przedstawicielki środowiska biznesowo-feministycznego zareagowały na inicjatywę pozytywnie, chwaląc Barbie za promowanie dobrych wzorców i przekonania, że dziewczynki mogą mieć nie tylko piękny dom, ciuchy i miłość, ale też satysfakcjonującą karierę zawodową. Krytyka płynie między inny ze strony magazynu Forbes, który zwraca uwagę, że nowe wcielenie Barbie nie neguje najczęstszych zarzutów pod adresem koncernu promującego nierealistyczne wzorce piękna. Blondwłosa biznesmenka w różowym wdzianku świetnie pasuje do stereotypu. Pismo przypomina także, że grupa Mattel desperacko szuka sposobów na zwiększenie sprzedaży lalek, która w ostatnim okresie spadła. To może tłumaczyć niedawne kontrowersyjne posunięcia firmy, w tym umieszczenie Barbie na okładce męskiego magazynu Sports Illustrated poświęconego strojom kąpielowym, oczywiście prezentowanym przez modelki.
Ta, ujmując rzecz delikatnie, niekonsekwencja raczej nie zachęca do poważnego traktowania metamorfozy Barbie, zwłaszcza, że jej biznesowe wcielenie jest jednym z wielu, które przyjmowała przez lata. Poza tym, wizerunkowe działania marki są ewidentnie wybiórcze, co pokazuje komunikat błędu, który pojawia się po wejściu na stronę podaną na profilu Barbie Biznesmenki:
Do przemiany laleczki w businesswoman nie wystarczą dobre chęci i aktówka zamiast torebki – to zaskakujące!