Zbliża się kolejna edycja Black Friday. Czy i w tym roku ta okazja napędzi e-sklepom rekordową liczbę zamówień? Jak przygotowuje się do niej branża? Eksperci dzielą się swoimi prognozami.
25 listopada przypada tegoroczny Black Friday 2022. Dla właścicieli sklepów internetowych to ostatni dzwonek, by zaplanować działania reklamowe i powalczyć o ruch i sprzedaż.
Każdego roku listopadowy dzień okazji zakupowych przynosi bardzo dobre wyniki większości branż a okres pandemii i rządowe ograniczenia dodatkowo zachęciły konsumentów do zakupów w sieci.
Jednak 2022 rok przyniósł spore zawirowania społeczne, gospodarcze i ekonomiczne. Wojna w Ukrainie, rosnąca inflacja i wysokie koszty zakupu surowców, a także gazu i prądu sprawiają, że coraz trudniej e-sprzedawcom obniżać ceny.
Dane z GUS – choć potwierdzają lekkie wzrosty w handlu internetowym w Q3 – nie pozwalają jednoznacznie ocenić nadchodzącego kwartału. Eksperci: Ewa Wysocka, CEO Tribe47, Maciej Węgrzyn, CEO Bear Z, Paweł Szukalski, członek zarządu Comperia.pl oraz Krzysztof Barnik, CEO IMKER dzielą się swoimi prognozami na tegoroczny Black Friday i wyniki sklepów w ostatnim kwartale roku.
Spis treści
Ewa Wysocka, CEO Tribe47, agencji wyspecjalizowanej we wprowadzaniu na rynek i wspieraniu wzrostu firm z sektora e-commerce:
W mojej ocenie tegoroczny Black Friday 2022 nie będzie tak spektakularny, jak zeszłoroczny. Wzrost wielkości sprzedaży jest niewykluczony, bo okazja zakupowa na stałe wpisała się w zwyczaje Polaków i wielu z nich świadomie czeka na ten dzień. Jednak tegoroczna edycja będzie raczej okazją dla tych marek, które dotąd nie inwestowały w kampanie reklamowe i jeśli zrobią to teraz – mogą spodziewać się znacznych wzrostów wyników w porównaniu do zeszłego roku. Natomiast te firmy, które w zeszłym roku zrealizowały mocną, przemyślaną kampanię przy okazji Black Friday, raczej podtrzymają swoje dotychczasowe wyniki sprzedaży.
Pod względem zainteresowania konsumentów Q4 nie powinien nas zaskoczyć i możemy liczyć na dobre wyniki dla branży odzieżowej, beauty czy elektronicznej. Jednak nie bagatelizowałabym potencjału innych kategorii. Zwracam tu uwagę na np. produkty żywieniowe z dłuższym okresem przydatności, w tym suplementy diety a także subskrypcje filmowe, fitnessowe czy czytelnicze. Black Friday bywa okazją dla platform streamingowych do zapewnienia sobie abonentów na kolejny rok.
Obecna sytuacja gospodarcza wpływa na powściągliwość zakupową Polaków. Czasy są trudne – inflacja, rosnące stopy procentowe powodują, że konsumenci ograniczają spontaniczne, mniej przemyślane zakupy i jednocześnie deklarują aktywne poszukiwanie dobrych cen czy rabatów. To wszystko wzmacnia znaczenie takich okazji, jak Black Friday czy Cyber Monday.
Do zapowiadanego sezonu zakupowego zostało kilka tygodni. Jeszcze nie jest za późno by przygotować sklep. Należy jednak pamiętać, że dobra kampania – to przede wszystkim ciekawa, unikalna oferta, przygotowany i przemyślany plan komunikacji prowadzonej w kilku kanałach jednocześnie i odpowiednia prognoza asortymentu. Ten, kto ma dobrze rozwinięte kanały własne, typu ruch organiczny na stronę, aktywna baza mailowa, zaangażowani obserwatorzy w mediach społecznościowych, wygrywa – bo dociera z ofertą do swojej grupy docelowej taniej i skuteczniej.
Maciej Węgrzyn, CEO Bear Z, agencji e-commerce, pracującej dla podmiotów z branży farmaceutycznej
Co roku Black Friday dostarcza emocji związanych z okazjami zakupowymi i każdego roku udaje się konsumentom zdemaskować sprzedawców, których strategie cenowe są dalekie od idei tego dnia. Jednak w tym roku może być inaczej dzięki unijnej dyrektywie Omnibus.
Założeniem przygotowanych regulacji jest ukrócenie nieuczciwych praktyk rynkowych e-sprzedawców np. w stosowaniu obniżek i promocji czy pozyskiwaniu opinii na temat sprzedawanych produktów. Dokument został już zaimplementowany w kilku państwach UE – Polska, podobnie, jak Włochy, Irlandia, Malta, Luksemburg, Słowenia i Słowacja jeszcze nie wdrożyła nowych zasad.
Dopiero w tym tygodniu Sejm RP zaplanował pierwsze czytanie. Nowelizacja ustawy o prawach konsumentów, przygotowana przez UOKiK zawiera przepisy zgodne z dyrektywą. Po 14 dniach od ogłoszenia projekt wejdzie w życie, a wraz z nim sporo nowych obowiązków dla właścicieli sklepów internetowych.
Część naszych klientów już przygotowuje się do zmian – inni będą potrzebować czasu na ich wdrożenie. Jednak krajobraz tegorocznego Black Friday może już być efektem nowych obowiązków prawnych.
Paweł Szukalski, członek zarządu Comperia.pl:
Według najnowszych danych GUS, udział sprzedaży przez internet w sprzedaży „ogółem” w sierpniu wrócił do poziomu z maja i kwietnia i wynosi 8,9%. Wygląda na to, że e-commerce odbija się od wakacyjnych – rekordowo niskich – wyników sprzedaży i wróci na swoje tradycyjnie wyższe tory w ostatnim kwartale roku. Z danych z GUS-u widać, że do góry ciągną sprzedaż internetową m.in. zakupy szkolne – książki, podręczniki, zeszyty czy inne potrzebne przybory oraz sprzęt RTV – czyli prawdopodobnie laptopy czy smartfony kupowane dla uczniów i studentów. Na bazie obserwacji z naszego marketplace z płatnościami Comfino widzimy też, że rośnie sprzedaż w dziale home&living oraz usługach beauty.
Obserwujemy też wzmożone zainteresowanie urządzeniami do alternatywnego pozyskiwania energii, co jest związane z kryzysem geopolitycznych i rosnącymi cenami za gaz i prąd. Rosnące ceny motywują również Polaków do tego, żeby zadbać o swoje zdrowie – inwestycją oni teraz w długo odkładane zabiegi medyczne, bo boją się fali kolejnych podwyżek.
Powroty do szkoły i na studia zazwyczaj rozpoczynają falę wzrostów w sprzedaży online. We wrześniu i październiku szykują się sezonowe wyprzedaże oraz wzrasta zainteresowanie nowymi, sezonowymi produktami – ciepłą odzieżą, jesiennym wyposażeniem do ogrodów i domów. W listopadzie czeka nas wzmożony ruch w sklepach z okazji Black Friday i przedświątecznych zakupów. Nie spodziewam się, by w kolejnych miesiącach czekały nas spadki w e-commerce. Trzeba jednak pamiętać, że na rozwój tego rynku trzeba patrzeć w dłuższej perspektywie niż ujęcie miesiąc/miesiąc, a nawet rok/rok.
Trend jest moim zdaniem czytelny – udział handlu internetowego będzie rósł, mimo wyhamowania, które obserwowaliśmy w ostatnich kwartałach i mimo powrotu części konsumentów do sklepów stacjonarnych po względnym opanowaniu pandemii. Inna sprawa to nastroje konsumenckie, które są w tej chwili marne i sprzyjają zaciskaniu pasa. Prawdopodobnie więc w najbliższych miesiącach udział e-commerce będzie rósł, ale zmniejszą się ogólne wydatki konsumenckie. Klienci e-sklepów będą też chętniej sięgać po dodatkowe możliwości finansowania, np. płatność odroczoną czy raty 0 proc.
Krzysztof Bartnik, CEO IMKER, firmy wspierającej twórców i producentów we wprowadzaniu własnych produktów na rynek:
Pomimo różnych zawirowań na rynku e-commerce, osobiście spodziewam się, że tegoroczny Black Friday będzie rekordowy pod względem liczby zamówień oraz obrotów. Co roku Black Friday jest swoistym otwarciem sezonu zakupów przedświątecznych, zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących.
Dobrze zorganizowana promocja z tej okazji sprawia, że liczba zamówień w sklepach internetowych rośnie o nawet kilkadziesiąt procent w porównaniu do „normalnych” promocji. Na szybkie podjęcie decyzji wpływa oczywiście cena, ale też – bardzo ważna w obecnych czasach – dostępność produktu i szybka realizacja zamówienia.
Największe wzrosty notują zwykle branże, w których kupujący mogą zaopatrzyć się na prezenty np. z okazji Mikołajek czy zbliżających się świąt. Ze względu na rosnące ceny, klienci mogą chcieć zrobić zakupy już w listopadzie, by mieć wszystko przygotowane wcześniej i bez konieczności większego nadwyrężania budżetu w grudniu.
Rekordziści sprzedaży w IMKER w zeszłoroczny Black Friday, dzięki dobrze zrealizowanym akcjom promocyjnym, zwiększyli ruch na swoich stronach o kilkadziesiąt procent, a liczba zamówień rosła w przedziale 40-110 proc.
Zrealizowanie działań związanych z Black Friday wymaga odpowiedniego przygotowania i warto za nie zabrać się wcześniej. Przede wszystkim opracować biznesplan oraz oszacować koszty promocji i spodziewane zyski. Nie każdy musi brać udział w Black Friday, dlatego ważne, żeby sobie to dokładnie obliczyć.
Rekomenduję też, żeby najbliższe dwa miesiące poświęcić na zbieranie własnej bazy odbiorców, którym będzie można się przypomnieć pod koniec listopada – czy to w postaci własnej listy mailingowej czy bazy danych do remarketingu. Na koniec oczywiście pozostaje kwestia opracowania materiałów oraz przygotowanie odbiorców do akcji. Najlepiej na tydzień czy dwa przed Black Friday nie organizować dodatkowych promocji sprzedażowych, tylko zapowiadać Black Friday czy Black Week (oczywiście jeżeli strategia sklepu na to pozwala).