in

BLIK najsilniejszą w Polsce marką w kategorii płatności mobilnych

Blik

BLIK jest usługą, z której Polacy używający aplikacji bankowych korzystają najczęściej i najchętniej. Według badania KANTAR w drugim kwartale br. zanotował najwyższy wskaźnik indexu siły marki  Brand Power w kategorii płatności – na poziomie 37 proc.  Blisko dwie trzecie użytkowników poleciłoby BLIKA znajomym, głównie z uwagi na łatwość i szybkość realizacji transakcji. BLIK jest też najszybciej rosnącą innowacją na rynku płatniczym w Polsce.

Drugi kwartał 2020r. to pod względem transakcyjnym najlepsze trzy miesiące w historii systemu. W tym czasie odnotowano blisko 100 mln transakcji oraz blisko 5,5 mln aktywnych użytkowników. Odpowiedzi na pytanie o dużą popularność polskiego systemu płatności mobilnych dostarczają badania KANTAR realizowane w czasie drugiego kwartału br. Spośród nowoczesnych sposobów płatności bezgotówkowych, BLIK jest usługą, z której Polacy używający bankowych aplikacji mobilnych korzystają najczęściej i najchętniej. Aż trzy czwarte z nich zadeklarowało, że korzysta – przynajmniej czasami z BLIKA, kolejne 23 proc. zna markę, mimo że jeszcze nie korzysta z usługi.

– BLIK jest obecnie najsilniejszą marką w kategorii nowoczesnych płatności w Polsce. Co istotne – cały czas wzmacnia swoją pozycję. Jest także najszybciej rosnącą w świadomości badanych innowacją na rynku płatności bezgotówkowych powiększając dystans do innych rozwiązań – często oferowanych przez globalnych graczy – mówi Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.  – Mimo, że marka BLIK obecna jest na rynku zaledwie od 5 lat, udało nam się zbudować wśród osób używających aplikacji bankowych świadomość tego, do czego można go wykorzystać oraz przekonać bardzo wielu użytkowników do wypróbowania naszej metody płatności – dodaje.

Wśród funkcji BLIKA największą popularnością cieszy się oczywiście możliwość płacenia w e-commerce – 81 proc. badanych wie o takiej funkcji a 60 proc. z niej korzysta. Na drugim miejscu znalazły się przelewy na numer telefonu BLIK – aż 78 proc. badanych wskazało, że wie o tego typu funkcji a połowa korzysta z niej. Na trzecim miejscu znalazły się płatności w tradycyjnych sklepach – z wynikiem – odpowiednio – 73 i 33 proc.

BLIK uzyskał w drugim kwartale 2020 r. wskaźnik NPS na poziomie 57 punktów. To oznacza, że użytkownicy bardzo chętnie polecają markę swoim znajomym. Dla porównania – średni wynik NPS dla branży finansowej wynosi 18 punktów. BLIK najczęściej polecany jest za szybkość płacenia (62 proc. wskazań), wygodę i łatwość korzystania, a także bezpieczeństwo.

– Rozpoznawalność BLIKA rośnie. Znajomość spontaniczna marki to aż 69 proc. a znajomość wspomagana wynosi 97 proc. Żadna inna marka płatnicza w grupie osób używających aplikacji bankowych nie ma dziś takiej rozpoznawalności na naszym rynku. – mówi Krzysztof Ziewiec, dyrektor departamentu marketingu i PR Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA. – Dla nas ważne jest jednak nie tylko to, że BLIK jest marką bardzo dobrze rozpoznawalną i taką z której bardzo chętnie się korzysta, ale przede wszystkim dlatego, że zdecydowana większość tych którzy się z BLIKIEM zetknęli poleciałby tę usługę innym z uwagi na wyjątkowy User Experience – dodaje.

W autorskiej metodologii KANTARA (MDS Meaningful, Different Salient) służącej pomiarowi siły marki (Brand Equity), tzw. indeksie Brand POWER BLIK uzyskał w drugim kwartale 37 proc. wyprzedzając takie marki jak VISA (27 proc.), Mastercard (22 proc.), G-Pay (5 proc.), Revolut (5 proc.) oraz Apple Pay (3 proc.). Głównymi czynnikami wpływającymi na siłę marki w kategorii płatności są  czynniki związane z wygodą używania, bezpieczeństwem płatności oraz unikalnością rozwiązania. BLIK jest jedynym systemem płatności, który pod jedną marką dostarcza możliwości płatności w POS, e-commerce, a także oferuje przelewy na numer telefonu i możliwość wypłaty w bankomacie – żadna z marek obecnych na rynku nie integruje tych funkcji.

– Można powiedzieć, że BLIK upraszcza finanse sprawia, że stają się one pozytywne i przyjemne, do tego daje bardzo dobry UX, dzięki czemu jest tak chętnie polecaną usługą i po prostu fajną, współczesną marką którą wszyscy możemy się cieszyć – mówi Robert Bajek, Account Director w Kantar – zajmujący się strategią marek, innowacjami oraz doświadczeniem klienta. – Pamiętajmy o tym, że zarówno Visa jak i Mastercard to bardzo silne, globalne marki. Obie znajdują się w Top10 (Visa na 5, a Mastercard na 10 miejscu) BrandZ – globalnego rankingu najsilniejszych światowych marek – wg danych opublikowanych w 2020. W grupie użytkowników aplikacji mobilnych BLIK jest marką najsilniejszą i najlepiej odpowiadającą na potrzeby użytkowników i zajmującą w ich umysłach pozycję zdecydowanie mocniejszą niż Ci światowi giganci – dodaje.

 

BLIK to ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 90 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników. Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, Banku Pekao S.A, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo,
T-Mobile Usługi Bankowe i banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej, w Banku BPS i bankach spółdzielczych Grupy BPS oraz Nest Banku.

 

Próba: osoby w wieku wieku 18 – 45 lat, posiadający smartfona, użytkownicy aplikacji mobilnych na smartfonie [w tym bankowej], posiadający konto w jednym banków:  Alior Bank, BNP Paribas, Credit Agricole, Getin Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Pekao, T-Mobile Usługi Finansowe, Inteligo, SGB.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bezpłatna promocja w internecie

Czy bezpłatna promocja w internecie jest możliwa?

Lojalny klient

Jak przez zadanie klientom kilku pytań można ulepszyć funkcjonowanie firmy?