Recommerce to teraz bardzo aktualne hasło. Kupowanie lub sprzedawanie przedmiotów z drugiej ręki już dawno przestało być tylko kwestią oszczędności. Na pierwszy plan coraz częściej wysuwają się aspekty ekologiczne. Marki i sprzedawcy detaliczni są natomiast coraz bardziej świadomi, że otwierając się na ten rodzaj sprzedaży, mogą dopasować się do potrzeb i oczekiwań swoich klientów. W takim razie czym jest recommerce i jakie korzyści może nieść za sobą wdrożenie tego rozwiązania do swojego biznesu?
Spis treści
Czym jest recommerce?
Recommerce to zupełnie nowe podejście do kupna i sprzedaży. Podczas gdy jeszcze kilkanaście czy nawet kilka lat temu większość osób chciała sięgać tylko po nowe produkty, teraz duży procent populacji otwiera się na towary z drugiej ręki. Recommerce jest niczym innym, jak właśnie sprzedawaniem i kupowaniem towarów używanych – np. nienoszonej odzieży, mebli i gadżetów.
W szerszym ujęciu oznacza także ponowne wykorzystanie i przywrócenie użyteczności. W rynek recommerce wpasowują się więc równie dobrze renowacja starych budynków czy wykorzystanie danego materiału do innych celów – np. wykonywanie mebli z palet, produkowanie legginsów ze zrecyklingowanego plastiku itd.
Jakie korzyści niesie za sobą stosowanie recommerce?
Każda firma działająca na rynku może odnieść sukces tylko, jeśli dostosuje się do potrzeb swoich klientów. A obecnie społeczeństwo zdecydowanie oczekuje troski o środowisko i coraz chętniej sięga po produkty spójne z tą wizja. Badania pokazują nawet, że wiele osób jest w stanie kupić droższy towar lub usługę tylko dlatego, że tworzona jest zgodnie z duchem dbałości o planetę.
Recommerce oznacza więc nie tylko prowadzenie biznesu przy minimalnym szkodzeniu środowisku, ale także więcej zadowolonych klientów chętnych korzystać z oferty, wracać po więcej, a nawet polecać sklep kolejnym osobom.
Prowadzone badania to potwierdzają. Aż 83% konsumentów w USA korzysta z różnych możliwości zakupu w systemie recommerce. Mowa tu także o pokoleniu Boomers, które w porównaniu do wyników sprzed 2 lat jest skłonne aż o 56% bardziej do angażowania się w tego rodzaju zakupy. Recommerce nie jest więc tylko hasłem związanym z Millenialsami, pokoleniem Z czy innymi przedstawicielami młodszych konsumentów, ale staje się czymś coraz bardziej oczywistym i pożądanym przez całe społeczeństwo konsumenckie.
Jak można wykorzystać recommerce w swojej firmie?
Istnieje znacznie więcej sposobów wykorzystania recommerce, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Jednym z ważnych segmentów z pewnością są artykuły w stylu vintage. Coraz większą popularnością cieszą się również samochody z drugiej ręki, co dzięki wykorzystaniu platform do wystawiania ofert i zawierania transakcji online staje się jeszcze prostsze.
Firmami przyjaznymi środowisku coraz częściej stają się również luksusowe marki, wprowadzając możliwość zakupu swoich produktów z drugiej ręki. To idealny model promowania artykułów zgodnie z oczekiwaniami społeczeństwa, a dla kupujących jest to świetna okazja, by otrzymać używane produkty bezpośrednio od swoich ulubionych marek i to w dodatku po znacznie niższej cenie.
Wreszcie nie można zapomnieć o możliwościach ponownego wykorzystania materiałów do stworzenia zupełnie nowych, atrakcyjnych produktów. Przykłady można wymieniać w nieskończoność – od ubrań wykonanych z plastikowych nakrętek, przez świece sojowe w osłonce z betonu z odzysku, aż po meble z czasów PRL-u po gruntownej renowacji.