w ,

W branży e-commerce przygotowania do świąt zaczynają się już kilka miesięcy wcześniej. O czym pamiętać przy tworzeniu strategii marketingowej?

Świąteczna strategia marketingowa
świąteczna strategia marketingowa

To ostatni dzwonek, by zacząć przygotowywać swój biznes do nadchodzących świąt. Zwykle tuż po 1 listopada pojawiają się pierwsze świąteczne reklamy. I choć wiele osób sobie z tego żartuje, to nie bez powodu tego rodzaju treści pojawiają się tak szybko. Aby świąteczna strategia marketingowa rzeczywiście odniosła maksymalny sukces, trzeba bowiem dopracować wiele kwestii, a przede wszystkim – nie zwlekać z działaniem.

Nigdy nie jest za wcześnie, by rozpocząć przygotowania do świąt

Dla przedsiębiorców nie ma czegoś takiego jak zbyt wczesne myślenie o świętach. Co najwyżej mogą zabrać się za to zdecydowanie za późno.

W biznesie do wypracowania konkretnych efektów potrzebny jest naprawdę porządny plan. Przygotowanie strategii marketingowej nie jest prostym, a przede wszystkim szybkim zadaniem. W końcu trzeba zastanowić się m.in. jakie są oczekiwania i potrzeby klientów, dokładnie je przeanalizować, a potem jeszcze w oparciu o wyciągnięte wnioski opracować reklamy.

Pozostaje zresztą jeszcze druga kwestia – może i kupujący śmieją się z coraz wcześniej pojawiających się świątecznych reklam. Prawda jest jednak taka, że sami do świąt przygotowują się ze sporym wyprzedzeniem. Z przeprowadzonych badań wynika, że aż 38% konsumentów zaczyna robić świąteczne zakupy w październiku!

Strategia marketingowa na święta

Skoro kupujący już w październiku zaczynają myśleć o nadchodzących świętach, to tym bardziej powinien o nich myśleć już przedsiębiorca z branży e-commerce. Już wtedy kupujący zaczną przeglądać potencjalne prezenty czy dekoracje świąteczne.

Strategia marketingowa na święta powinna skupiać się na kilku konkretnych krokach. W skrócie można opisać je jako:

  1. zdefiniowanie celów,
  2. ustalenie sposobów na ich osiągniecie,
  3. sezonowe reklamy PPC,
  4. opakowanie dostosowane do okazji,
  5. łączenie produktów i sprzedaż w zestawach,
  6. przewodnik prezentowy,
  7. karty podarunkowe,
  8. Black Friday i Cyber Monday jako ważny element świątecznej strategii,
  9. darmowa wysyłka,
  10. e-mail marketing.

1. Zdefiniowanie celów

Jedne z najważniejszych pytań, na które stale musi odpowiadać sobie przedsiębiorca, to:

  • co chcę osiągnąć?
  • jak to zrobię?
  • jak ocenię wyniki?

Nic więc dziwnego, że te pytania trzeba wykorzystać również przy planowaniu świątecznej strategii marketingowej.

Pierwsza kwestia to wyznaczenie celów. Najlepiej według schematu SMART. Takie cele powinny być więc:

  • konkretne,
  • mierzalne,
  • osiągalne,
  • istotne,
  • określone w czasie.

Załóżmy więc, że celem przedsiębiorcy będzie zwiększenie zysków z zakupów internetowych w okresie od listopada do grudnia 2021 roku w porównaniu do tego samego okresu z roku poprzedniego – to właśnie przykład celu SMART.

Warto zauważyć, że wyznaczając cele w ten sposób, przedsiębiorca odpowiada już na dwa z wyżej postawionych pytań. Wie, co chce osiągnąć i widzi, w jaki sposób oceni wyniki – wystarczy, że porówna wartości z tego roku do tych z roku poprzedniego.

Pozostaje więc już tylko ostatnia kwestia – jak osiągnąć postawione sobie cele? I tutaj właśnie czas przejść do kolejnego punktu świątecznej strategii marketingowej.

2. Ustalenie sposobów na osiągnięcie wyznaczonych celów

Choć „grupa docelowa” to pojęcie, które aż do znudzenia przewija się przez wszystkie możliwe teksty związane z tematyką marketingu, to dzieje się tak nie bez powodu. Tylko dokładnie znając swoich potencjalnych klientów i przede wszystkim ich potrzeby, obawy czy oczekiwania, można planować skuteczne działania.

To właśnie w oparciu o znajomość grupy docelowej można też wybrać odpowiednią metodę osiągnięcia celów. Z tego powodu nie da się tu wskazać jednej słusznej drogi. Można natomiast podać przykłady. I tak sposobem na osiągnięcie lepszych wyników może być np. współpraca z influencerem, wzmożona aktywność w social media czy przeznaczenie większego budżetu na Google Ads.

3. Sezonowe reklamy PPC

A skoro już mowa o Google Ads, to warto nie tylko przeznaczyć większy budżet na reklamy w wyszukiwarkach internetowych, ale jeszcze dostosować je do nadchodzących świąt.

Już wkrótce osoby niemające pomysłu na prezenty, czy szukające świątecznych inspiracji, będą wpisywać konkretne frazy w wyszukiwarkę. Warto więc wybrać słowa kluczowe specjalnie pod okres Bożego Narodzenia.

4. Opakowanie dostosowane do okazji

Może się to wydawać głupie czy kompletnie nieistotne, w praktyce ma jednak ogromne znaczenie. Osoby, które myślami są już w klimacie świąt, chętniej sięgną po produkty jakoś nawiązujące do tego szczególnego czasu. Warto więc przygotować wyjątkowe, świąteczne opakowanie dla swoich produktów, a nawet pomyśleć o opracowaniu jakiejś limitowanej edycji świątecznej – w ten sposób dodatkowo zadziała efekt FOMO, który może mieć znaczenie dla wyników sprzedaży.

5. Łączenie produktów i sprzedaż w zestawach

Okres świąteczny to idealny czas, by wznieść cross selling i up selling na wyższy poziom. W tym okresie klienci będą bardziej skłonni do kupowania więcej czy drożej.

Dobrym pomysłem będzie także przygotowanie konkretnych zestawów np. łączących w sobie popularne produkty. Jeśli umieści się je w specjalnym świątecznym opakowaniu, najlepiej prezentującym się elegancko i luksusowo, jest duża szansa, że niejeden klient chętnie skorzysta z takiego rozwiązania – będzie mieć gotowy prezent dla bliskiej osoby.

6. Przewodnik po prezentach

Nie każdy potencjalny klient będzie dokładnie wiedzieć, co chce kupić każdemu ze swoich bliskich. Właśnie dlatego w najbliższych miesiącach niejedna osoba zdecyduje się szukać inspiracji. Warto więc ułatwić to zadanie i zwiększyć szansę sprzedaży, przygotowując przewodnik prezentowy. Być może potencjalny klient, który zajrzał do sklepu w celu kupienia produktu X, doda przy okazji do koszyka produkt Y i Z.

7. Karty podarunkowe

A skoro mowa już o osobach, które nie mają pomysłu na prezent albo robią zakupy na ostatnią chwilę, to trzeba pamiętać o sprawdzonym rozwiązaniu, z którego korzysta wielu internautów – karty podarunkowe. Warto więc zadbać, by pojawiły się w internetowym sklepie. W okresie przedświątecznym wiele osób chętnie po nie sięgnie.

8. Black Friday i Cyber Monday jako ważny element świątecznej strategii

Przed świętami jest jeszcze jedna ważna data w kalendarzu każdego przedsiębiorcy – Black Friday. To nie tylko czas, w którym konsumenci dokonują naprawdę dużych zakupów. Część z nich robią właśnie z myślą o świętach i prezentach. Właśnie dlatego warto uwzględnić to w swojej strategii i podczas Black Friday czy Cyber Monday zaoferować produkty, które wpasują się w te potrzeby.

9. Darmowa wysyłka

Jeśli już mowa o klientach szukających okazji, to warto stworzyć jeszcze jedną taką okazję, z której będą mogli skorzystać – darmową wysyłkę. Oczywiście, żeby zachęcić ich do zrobienia większych zakupów, można ustawić konkretny próg, od którego kupujący ma prawo z niej skorzystać.

10. E-mail marketing

Świąteczna strategia marketingowa nie może się obyć także bez e-mail marketingu. Warto przypomnieć wszystkim subskrybentom o nadchodzących świętach, zapoznać ich ze specjalną ofertą albo nawet zaoferować jakieś dodatkowe rabaty czy prezenty, które zachęcą ich do odwiedzenia sklepu.


  1. Dla konsumentów ważna jest nie tylko jakość czy cena, ale także czas realizacji. Właśnie dlatego na popularności wciąż zyskuje q-commerce
  2. Oferta kierowana do wszystkich, tak naprawdę jest dla nikogo. Właśnie dlatego warto znać swoją grupę docelową
  3. Nie bez powodu tak wiele firm korzysta z Google Ads. Reklama w wyszukiwarkach internetowych to wciąż opłacalna forma promocji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powies paragon

Powieś paragon – podaruj posiłek [akcja społeczna]

Sztuka bez wstydu

IAB Mixx Awards: Złoto i Srebro dla kampanii The Art of Sex Ed