Mówi się, że każda osoba prowadząca własny biznes powinna znać przynajmniej podstawy marketingu. To prawda – taka wiedza przydaje się na co dzień i może przynieść wiele korzyści. Nie oznacza to jednak, że już same te podstawy wystarczą przedsiębiorcy, by osiągać spektakularne efekty czy na własną rękę opracowywać niezawodną strategię. Tutaj zawsze lepiej sprawdzi się skorzystanie z pomocy specjalisty, jakim jest agencja marketingowa. Pozostaje jednak pytanie – kiedy rzeczywiście warto się na to zdecydować, a przede wszystkim: czym zajmuje się agencja marketingowa?
Specjalista od marketingu, czyli kto?
Z jednej strony dużo przedsiębiorców decyduje się na zatrudnienie agencji marketingowej, z drugiej nie brak wciąż osób, które mają co do tego wątpliwości. Zwykle wynikają one z niewiedzy na temat tego, czym zajmuje się agencja marketingowa, a przede wszystkim – jakie realne korzyści można odnieść dzięki skorzystaniu z jej usług.
Chyba każdy zdaje sobie sprawę, że nie wystarczy jedynie stworzyć rewelacyjnego produktu . Nie sprawi to, że klienci od razu zaczną walić drzwiami i oknami. Trzeba dać się zauważyć, a do tego dać konkretne powody, by kupujący nie poszli do konkurencji. Możliwe jest to dzięki wielu działaniom, takim jak:
- branding,
- hasła reklamowe,
- działalność w social media,
- public relations,
- tworzenie odpowiedniej oferty, opisów produktów itd. (copywriting),
- dbanie o SEM i SEO.
Zadania ze wszystkich tych obszarów można powierzyć właśnie agencji marketingowej.
Czym zajmuje się agencja marketingowa?
Na pytanie o zadania agencji marketingowej można by udzielić znienawidzonej przez wiele osób odpowiedzi „to zależy”. Nie ma dwóch takich samych agencji. Niektóre z nich skupiają się na tradycyjnej reklamie, inne stawiają głównie na e-commerce. Nie oznacza to jednak, że różnice sprowadzają się tylko do obszaru działalności. Jeśli by porównać dwie agencje specjalizujące się głównie w marketingu cyfrowym i tak może się okazać, że ich oferty znacznie się od siebie różnią.
Wynika to przede wszystkim z faktu, że jedna agencja nie zajmuje się wszystkimi działaniami wymienionymi wyżej. Nie można być ekspertem od wszystkiego. Znacznie lepsze efekty przynosi wyspecjalizowanie się w konkretnych obszarach. W przypadku agencji marketingowej jest podobnie. I tak przykładowo dobra agencja social media to taka, która stale rozwija się głównie w zakresie Instagrama czy Facebooka, a nie jednocześnie skupia także na zupełnie innych zadaniach, by oferować „kompleksowe usługi”. Za zbyt szeroką ofertą zwykle stoi niższa jakość usług. Jest jeden wyjątek od tej zasady – niektóre agencje są na tyle duże, ze w swoich szeregach skupiają specjalistów ze wszystkich możliwych obszarów marketingu. Wówczas w zależności od celów i potrzeb klienta konkretne osoby współpracują ze sobą, by osiągnąć konkretny efekt.
Warto jednak dodać, że na pytanie, czym zajmuje się agencja marketingowa, można odpowiedzieć też nieco szerzej. Niezależnie bowiem od tego, czy chodzi o agencję SEO, agencję zajmującą się social media czy taką, która skupia się głównie na budowaniu świadomości marki, każda z nich:
- opracuje strategię zgodną z potrzebami klienta,
- wdroży konkretne rozwiązania marketingowe,
- przeanalizuje wyniki i wprowadzi ewentualne zmiany mające na celu osiągnięcie jeszcze lepszych efektów.
Firma marketingowa a agencja marketingowa
Przeglądając oferty podmiotów zajmujących się działaniami marketingowymi, można zauważyć, że niektóre z nich reklamują się jako „agencje marketingowe”, a inne jako „firmy marketingowe”. Jaka jest więc różnica? Właściwie żadna. Agencje marketingowe to bowiem firmy współpracujące z klientami w celu zaplanowania, wdrożenia i zarządzania konkretną strategią związaną z obszarem marketingu. Znaczenie ma więc nie to, czy skorzysta się z usługi kogoś reklamującego się jako agencja, czy jako firma marketingowa. Kluczowy będzie natomiast wybór agencji marketingowej rzeczywiście oferującej usługi najbardziej zgodne z potrzebami i celami danego przedsiębiorstwa.
Zobacz też:
Jak ciekawie opowiadać o marce? 5 przykładów świetnego storytellingu, które warto znać
Jak zaangażowanie społeczne pomaga firmie się rozwijać i zdobywać lojalnych klientów?
Dobra znajomość swoich klientów wpływa na skuteczność sprzedaży. Jak określać grupę docelową?