w

Data-driven SEO, czyli obszar marketingu, gdzie wszystko jest mierzalne

Data-driven-seo

Mnóstwo decyzji marketingowych podejmowanych jest na bazie intuicji i przeczucia. Marketerzy, przekonani o swojej nieomylności, wybierają i realizują działania marketingowe tylko dlatego, że coś im podpowiada taki, a nie inny kierunek.

A co, jeśli da się inaczej? Co, gdy ich decyzje zawiodą? A może cały marketing online da się oprzeć o konkretne dane, statystyki i wykresy? Taki e-marketing, który być może ma w sobie mniej artyzmu, ale jest o wiele efektywniejszy i skuteczniejszy od strzałów na oślep? Dokładnie tak działa data-driven SEO. O co tu chodzi?

Co to jest data-driven SEO?

Data-driven SEO to strategia działań w zakresie pozycjonowania strony WWW, w której poszczególne zadania i decyzje podejmowane są w oparciu o rzetelny research, analitykę i twarde dane z łatwo dostępnych, a rzadko używanych źródeł. Trzeba wiedzieć, gdzie i czego szukać, a gdy już się to znajdzie, w zamian internetowa rzeczywistość odwdzięczy nam się gotowymi rozwiązaniami i podpowiedziami. Bez przeczuć, a z konkretami.

Jak działa data-driven SEO?

Bardzo często zdarza się, że CEO danego przedsiębiorstwa lub head marketingu chce sprawdzić, dlaczego jego specjaliści na etacie lub pracownicy agencji marketingowych podjęli takie, a nie inne działania SEO. Każdy z nich chce wiedzieć, ile za co zapłacił i co mu to dało w zakresie rozwoju jego biznesu. Logiczne.

Właśnie dlatego data-driven SEO minimalizuje ryzyko źle podjętych decyzji i ich konsekwencji. Pomaga stworzyć kompleksowy plan działań, w którym wiadomo “co z czego wynika”. Na bazie danych, wykresów i analiz, a nie jedynie przeświadczenia o swojej słuszności, łatwo udowodnić, dlaczego coś zadziałało, a coś innego przyniosło wręcz negatywne skutki dla pozycji witryny.

Data-driven SEO a algorytmy Google

Działania SEO podejmowane w oparciu o dane, a nie intuicję, są pozytywnie odbierane przez algorytmy Google. W końcu sztuczna inteligencja decyzje o tym, jak wysoko zaprezentować Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania, podejmuje na bazie statystyk i analiz, a nie emocji i przeczuć.

Etapy data-driven SEO

W data-driven SEO nie ma miejsca na chaos i losowo dobierane działania. Całą strategię SEO w myśl data driven należy poprowadzić krok po kroku od analizy obecnego stanu rzeczy w postaci audytu SEO oraz analizy słów kluczowych, poprzez działania on-site (m.in. optymalizacja strony WWW w zakresie mobile-friendly, zindeksowanie w Google wszystkich kluczowych podstron, czy skuteczniejsze linkowanie wewnętrzne), dystrybucję treści (przy pomocy działań PPC i social mediów) i pozyskiwanie prestiżowych linków zewnętrznych aż po monitoring internetu, analizę bieżących wyników działań i wdrażanie poprawek. SEO to cały proces, w którym żaden z powyższych punktów nie może zostać zapomniany.

Narzędzia w data-driven SEO

Specjalista w każdej branży potrzebuje swojej skrzynki z narzędziami, które zabiera ze sobą “na akcję”. Nie inaczej jest w wypadku ekspertów SEO, którzy swoje działania opierają o profesjonalną analizę danych. Skąd czerpać informacje niezbędne w każdej strategii SEO? Oto kilka przykładów narzędzi w świecie data-driven SEO.

Google Analytics

Analytics to punkt wyjścia do wszelkich działań analitycznych na Twojej stronie WWW.

SEMrush

Analiza Twoich pozycji w Google i weryfikacja domen konkurencji to tylko niektóre z licznych funkcji SEMrush, kombajnu, pełnego wartościowych danych dla SEO-wców.

Google Keyword Planner

Po których słowach i frazach kluczowych mogą trafić do Ciebie Twoi odbiorcy? Które keywordy wybrać, aby zdobyć uwagę potencjalnych Klientów? Jaki content tworzyć i które keywordy wykorzystać, aby pojawiać się jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania Google? Na te i wiele innych pytań odpowiedzi da Ci Google Keyword Planner.

Google Search Console

Moc wskazówek na temat działań on-site, które warto podjąć, aby poprawić pozycjonowanie strony i bieżący monitoring efektywności wdrażanej strategii SEO zapewni Ci Google Search Console (GSC).

Takich narzędzi jest o wiele więcej. Internet kryje w sobie mnóstwo wiedzy o Twoich potencjalnych Klientach, z której nie korzystasz. Może czas na zmianę przyzwyczajeń i dodanie data-driven SEO do Twojej strategii marketingowej?

Agencja data-driven SEO: kogo wybrać?

Jedną z najlepiej ocenianych agencji marketingowych, która działa w duchu data-driven SEO, jest Delante. Sukcesy i skuteczność krakowskiego zespołu ekspertów SEO potwierdzają nie tylko lokalne rankingi, ale także międzynarodowe wyróżnienia od Deloitte, Clutch.co, czy European Search Awards 2020. Praca ze statystykami, a nie z emocjami dała im wysoką pozycję nie tylko w Google, ale i uznanie w całej branży SEO w skali europejskiej.

Data-driven SEO naprawdę przynosi wymierne, mierzalne korzyści biznesowe i finansowe tym przedsiębiorcom, którzy postawią na twarde dane, a nie intuicję.

Jesteś jednym z nich?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Big picture

Klaudia Lis i Katarzyna Kiełbasińska w Big Picture

Błędy w e-commerce

Najczęstsze błędy w e-commerce, czyli dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje?