w

Edukacja nie musi być nudna – case study Walutomatu, MPK i MOSQI.TO

Edukacja nie musi być nudna – case study walutomatu, mpk i mosqi. To

Jak uczyć, by nauczyć i nie zanudzić odbiorcy? To pytanie stało się wyzwaniem spędzającym sen z powiek i marketingowców i kreatywnych. W kampaniach edukacyjnych kluczem do celu jest świetny pomysł i… empatia.

Daj konsumentowi szkołę

Smutna prawda jest taka, że 75% z nas nigdy nie korzystało z jakiejkolwiek formy edukacji finansowej w zakresie oszczędzania czy planowania domowego budżetu. W Polsce rynek finansowy, także ten związany z oszczędzaniem, jest bardzo dynamiczny – zalewa nas masa produktów, które często są po prostu za trudne dla konsumentów. Chcemy oszczędzać, ale rzeczywistość wygląda inaczej – robi to tylko 8% z nas. Usługi dostępne online (które z zasady pomagają zaoszczędzić) choć coraz popularniejsze, nadal budzą wątpliwości. Potwierdzają to także badania przeprowadzone na zlecenie firmy Currency One. Obawy dotyczą również wymiany walut online.

Tę edukacyjną lukę postanowili zapełnić specjaliści z Walutomatu, wychodząc z założenia, że skoro wymiana walut przez internet jest w rzeczywistości prostą i przejrzystą operacją, to trzeba to w prosty i przejrzysty sposób pokazać. I tu ich drogi skrzyżowały się z MOSQI.TO.

Czas to pieniądz

Odbiorcami kampanii mieli być wszyscy, którzy wymieniają waluty i szukają najlepszych ofert. Pomysł miał pokazać, że teoria nie musi być nudna, a kilkanaście minut poświęconych na edukację może zwrócić się w oszczędzonych pieniądzach. Bazując na prostej grze słów, opracowano internetowy Kurs Wymiany, który uczy, jak korzystać z Walutomatu. Poszczególne lekcje przybrały formę krótkich i zabawnych animacji, z których można dowiedzieć się, dla kogo jest Walutomat, dlaczego zwykły kantor nie jest wart funta kłaków, dlaczego nikt nie kocha Franka i jak powiększyć swój biznes.

Animacje są proste, tak samo jak korzystanie z Walutomatu. W edukacji przywołane zostały najczęstsze problemy, które pojawiają się podczas korzystania z tradycyjnego kantoru. W animacjach obecni są sympatyczni, bliscy odbiorcom bohaterowie. Tak powstał branded content, w którym Halina ze Świnoujścia i Henryk z Ustrzyk Dolnych w środku Polski wymieniają złotówki na dolary, Mariusz Mrówka przeprowadza sondę na temat spreadu, a doktor Janusz całe życie szuka prowizji w miejskim ekosystemie.

– Nasz cel był prosty: ciekawie i skutecznie pokazać, że wymiana walut w sieci jest równie nieskomplikowana jak zakupy w sklepie internetowym. Do tego bezpieczna i korzystniejsza finansowo w porównaniu do ofert kantorów czy banków. Nowa platforma KursWymiany.pl obala mit, że finanse są skomplikowane – podsumowuje Magdalena Gołębiewska, Marketing Manager serwisu Walutomat.pl.

Edukacja nie musi być nudna – case study walutomatu, mpk i mosqi. To

Edukacja nie musi być nudna – case study walutomatu, mpk i mosqi. To

By nauka nie poszła w las

Trudność polega na tym, żeby kampania edukacyjna nie była sztuką dla sztuki. By to osiągnąć, trzeba odbiorców zmobilizować do działania. Najlepiej w taki sposób, by poczuli, że wspólnie mogą rozwiązać uniwersalny problem. Że reagowanie ma sens.

Czas: październik, deszcz i słota, Polska przysypia. Miejsce: transport publiczny. Problem: kieszonkowcy. To właśnie jesienią 2014 łódzkie MPK wraz z policją realizowali coroczną akcję „STOP kieszonkowcom”. Tym razem jednak postanowili zrobić to bardziej kreatywnie i na znacznie szerszą skalę razem z MOSQI.TO.

– Kradzieże w komunikacji miejskiej to problem ogólnopolski. Staramy się walczyć z tym zjawiskiem już od kilku lat, zawsze zresztą ściśle współpracujemy z policją – mówi Sebastian Grochala, rzecznik łódzkiego MPK. – W tym roku zależało nam na niestandardowych komunikatach, które przyciągną uwagę pasażerów i nie znikną z pola widzenia.

Be prepared!

Cel kampanii został jasno określony: nauczyć łodzian, jak obronić się przed kradzieżami w tramwajach oraz autobusach i zrobić to tak, by odbiorcy nie poczuli się zastraszeni. Nośniki kampanii zostały wybrane według określonego kryterium – chodziło o takie elementy przestrzeni w autobusach i tramwajach, które najłatwiej przyciągają wzrok pasażerów.

Zaprojektowaliśmy animacje, plakaty, naklejki na szyby w autobusach i wlepki, które policjanci wykorzystali podczas jednej z akcji specjalnych. Powstało kilka wersji animacji: za każdym razem jej bohaterami są dwie zwykłe osoby i jedna szemrana. Pointa wszystkich materiałów jest jedna: kieszonkowcem zawsze okazuje się ta osoba, której nie podejrzewamy.

Skoro „STOP kieszonkowcom” miało odbiegać od dotychczasowych akcji, komunikat kampanii wsparto o silny, prosty przekaz. W tym celu wykorzystano naklejki informacyjne, które codziennie widzimy w środkach komunikacji miejskiej. Bazując na powszechnie znanych piktogramach (kobieta w ciąży, kobieta z dzieckiem i starsza osoba), dorysowano kieszonkowca, który wyciąga portfel. Piktogramy zostały umieszczone we wszystkich tramwajach.

– Naklejki, wlepki i plakaty, w różnych konfiguracjach, pojawiły się we wszystkich pojazdach MPK – w miejscach, które złodzieje upodobali sobie najbardziej. Siłą akcji był szeroki zasięg i dobry przekaz: nie straszymy, a edukujemy – podsumował rzecznik MPK.

Czy istnieje przepis na dobra kampanię edukacyjną? Prawdopodobnie nie – punktem wyjścia zawsze musi być po prostu bardzo dobry pomysł. Zawsze trzeba jednak wziąć pod uwagę coś, o czym łatwo zapomnieć: zwykłą, ludzką empatię. I dobrze się uczyć 😉

Edukacja nie musi być nudna – case study walutomatu, mpk i mosqi. To

Źródło: mat.pras.

E-święta, czyli z telefonem na zakupy

E-święta, czyli z telefonem na zakupy

Isobar wśród najbardziej innowacyjnych agencji według forrester research

Isobar wśród najbardziej innowacyjnych agencji według Forrester Research