Według danych z raportu Influencer Marketing Benchmark Report 2021, jesteśmy w roku, w którym wartość branży influencer marketingowej ma wzrosnąć w skali globalnej do 13,8 miliarda dolarów (wobec 9,8 mld w ub.r.). W odpowiedzi na rozwój profesji influencera, popularny staje się trend ekonomii twórców, który polega na tworzeniu własnych treści oraz produktów przez internetowe autorytety. Skutkiem jest ich większa niezależność i wiarygodność. Nową platformą e-commerce, która wspiera influencerów w tym trendzie jest fansi – start-up z obszaru influencer marketingu oraz e-commerce od twórców BrandBuddies – czołowej agencji, platformy influencer marketingu w Polsce.
Ekonomia twórców i rozwój e-commerce
Ciekawy e-book, profesjonalne szkolenie z fotografii czy otrzymanie w prezencie spersonalizowanego wideo na urodziny od ulubionego influencera – to coraz częściej dostępne produkty influencerów w sieci. W Polsce nadal tylko najwięksi internetowi twórcy mogą pozwolić sobie na odrzucenie propozycji współprac od globalnych przedsiębiorstw, a dane potwierdzają, że samodzielność to opłacalny kierunek w tym biznesie. Przykładowo Fashionelka wypracowała 1 mln PLN ze sprzedaży własnych e-booków.
Wynik Michała Szafrańskiego – 7,5 mln PLN osiągnięte na książce oraz e-booku „Finansowy Ninja”. Te zawrotne kwoty udało się uzyskać influencerom bez udziału sponsorujących ich firm. Właśnie z tego powodu powstał trend ekonomii twórców, który zakłada tworzenie własnych produktów przez influencerów, a następnie ich sprzedaż. Odbywa się to najczęściej przy pomocy sieci i platform e- commerce.
Ekonomia twórców to rosnący trend w influencer marketingu, który pozwala uniezależnić się internetowym idolom od współprac z markami, które mogą nie być tożsame z ich działalnością. Co ciekawe, aż 50,3% ankietowanych użytkowników social mediów jest zainteresowanych zakupem produktów od influencerów – wynika z przeprowadzonej przez nas ankiety – tłumaczy Kamil Sokołowski, Brand Manager fansi. Co więcej, aż 82,5% twórców zrzeszonych na BrandBuddies nie posiada własnych produktów na sprzedaż. To bardzo duży obszar do zagospodarowania ze względu na rosnącą popularność zawodu influencerów. Dynamiczny rozwój sektora e-commerce w Polsce sprzyja także sprzedaży cieszących się popularnością podczas pandemii internetowych szkoleń czy e-booków – dodaje.
Rynek e-commerce w Polsce jest jednym z najszybciej rozwijającym się w Europie, co tworzy dobry grunt pod rozwój ekonomii twórców i sprzedaż takich produktów za pomocą internetowych narzędzi. W ciągu ostatnich czterech lat średnioroczny wzrost e-handlu w Polsce był o kilka punktów procentowych większy niż w reszcie państw Unii Europejskiej i przekroczył wartość 20%.
Influencerzy dla fan(s)ów
W odpowiedzi na trendy – ekonomię twórców oraz wzrost znaczenia e-commerce – powstało fansi. Innowacyjna platforma, która umożliwia influencerom dzielenie się swoją wiedzą oraz autorskimi produktami, usługami oraz doświadczeniami. Dzięki temu odbiorcy mają dostęp do unikalnych rynkowo dóbr od ich autorytetów. Influencerzy mogą sprzedawać swoje usługi cyfrowe w kategoriach takich jak: fansi Class czy fansi Video. Dodatkowo dochodzą do tego produkty cyfrowe, jak właśnie ebooki, produkty fizyczne (m.in.
kosmetyki, odzież). Ostatnią kategorią jest fansi Expercience – to wyjątkowe doświadczenia, które można przeżywać wspólnie z idolami.
fansi to pierwsza taka platforma w Polsce – zrzeszamy internetowych twórców i pozwalamy im monetyzować swoją popularność dzięki sile ich społeczności. Influencerzy mogą dodać swoje produkty lub stworzyć je w kilka minut poprzez dedykowany kreator. Dla wybranych twórcom pełnimy też rolę wydawcy. Wyprodukowaliśmy e-booki Michała Koterskiego o tacierzyństwie, LilMastii o sile kobiet, Małgosi Borysiewicz z „Rolnik szuka żony” czy topowych TikTokerów Paśka, CyprianoItaliano i Kamila Szymczaka o miłości. Są one dostępne są fansi.pl na wyłączność. Dzięki naszemu doświadczeniu w obszarze zaufało nam wielu czołowych twórców, kolejne duże premiery są zaplanowane na sierpień i wrzesień – dodaje Kamil Sokołowski, Brand Manager fansi.
Zobacz też:
12 decyzji do podjęcia na start e-commerce
8 najważniejszych umiejętności, które powinien opanować każdy project manager
5 błędów najczęściej popełnianych przy prowadzeniu fanpage na Facebook