w

Na YouTube da się zarabiać nie tylko z reklam. Jakie są inne możliwości?

Jak zarabiać na youtube
jak zarabiać na YouTube

Kariera w internecie wydaje się świetnym sposobem na prowadzenie dochodowego biznesu. Tuż obok influencer marketingu na Instagramie kolejną ciekawą możliwością z pewnością jest działalność na YouTube. Wprawdzie z samych reklam trudno się utrzymać, ale istnieje wiele innych możliwości. W takim razie jak zarabiać na YouTube, by rzeczywiście się to opłacało?

1. Tworzenie treści sponsorowanych

Osoby, które zastanawiają się, jak zarabiać na YouTube, w pierwszej kolejności myślą o dwóch rozwiązaniach: reklamach i współpracach. Ta pierwsza możliwość nie jest jednak najbardziej optymalnym wyborem. Żeby dochody z reklam rzeczywiście były duże, trzeba mieć naprawdę pokaźne grono odbiorców. Nie wspominając już o tym, że oglądający często korzystają z wtyczek blokujących reklamy, co sprawia, że zarobki tylko spadają.

Znacznie lepszym pomysłem będzie nawiązanie współpracy. Odbywa się to na podobnej zasadzie co influencer marketing na Instagramie. Twórca oznacza więc promocję w filmie, a potem reklamuje produkt lub usługę według ustaleń. Czasami jest to bezpośrednia reklama wymieniająca konkretne zalety danego rozwiązania. Nie brak jednak także kreatywnych współprac – świetnym przykładem mogą tu być chociażby firmy Martina Stankiewicza dla Coca Coli czy GF Darwin utworzone we współpracy z producentem opon Dębica S.A. Wiele zależy więc od dokonanych ustaleń, a także od kreatywności samego twórcy.

Co ważne, w przypadku współprac znaczenie mają nie tyle ogromne zasięgi, co zaangażowanie społeczności. Nie trzeba więc mieć kilkuset tysięcy wyświetleń pod filami, by móc czerpać zyski. Rosnąca popularność youtuberów z pewnością jednak pozwoli im negocjować wyższe stawki.

2. Partnerstwo afiliacyjne

Kolejna możliwość to marketing afiliacyjny. W tym przypadku youtuber zachęca swoich widzów do odwiedzenia konkretnej strony i dokonania zakupu. Jednocześnie udostępnia link, przez który mogą wejść na witrynę. Od każdego zakupu dokonanego przy użyciu linku dostaje konkretny procent. Czasami też, aby uatrakcyjnić całą ofertę, otrzymuje kod rabatowy, który może udostępnić swoim widzom i w ten sposób dodatkowo zachęcić ich do zakupu.

3. Bezpośrednie wpłaty od fanów

Nie brak też twórców, którzy korzystają z bezpośredniego wsparcia fanów. Możliwe jest to przede wszystkim dzięki prowadzeniu czatu na żywo z wykorzystaniem Superczatu. Osoby, które wpłacą pewną kwotę, będą mogły w zamian sprawić, że ich komentarze staną się bardziej widoczne. I choć zwykle jednorazowe wpłaty są niewielkie, to kiedy youtuber często prowadzi transmisje na żywo i ma zaangażowanych fanów, może się już z tego uzbierać niezła suma.

4. Patronite

A skoro już mowa o bezpośrednim wsparciu fanów, to nie można zapomnieć o jeszcze jednej opcji – patronite. Oglądający chętnie pomagają swoim internetowym ulubieńcom. Szczególnie jeśli otrzymują coś w zamian. Dobrym pomysłem będzie więc wprowadzenie pewnych bonusów dla osób, które zdecydują się na finansowe wsparcie. Może to być np. możliwość przedpremierowego oglądania odcinka, dostęp do zamkniętej grupy czy zapewnienie patronom wpływu na dalsze treści, które będą tworzone w ramach kanału.

5. Sprzedaż własnych produktów

Na koniec mniej oczywista opcja, jeśli chodzi o zarabianie na YouTube. Nie każdy twórca pamięta o tym, że może być to świetna platforma do promowania swoich towarów czy usług. Youtuber może np. stworzyć kilka produktów związanych z jego działalnością (choćby fanowskie koszulki, kubki czy inne gadżety) i poprzez kanał zachęcać widzów do ich zakupu.

Druga możliwość to promowanie biznesu, który w nieco mniej bezpośredni sposób związany jest z kanałem. Jeśli youtuber ma własny sklep internetowy, może np. na początku filmów przypominać widzom o jego istnieniu, nowościach, jakie się w nim pojawiły oraz produktach wartych uwagi, a także zamieszczać odpowiednie linki w opisie. W ten sposób ma szansę zwiększyć sprzedaż, a co za tym idzie – zarobić więcej. Oddani widzowie chętnie zdecydują się na zakup – czy to ze względu na sam asortyment sklepu, czy też w ramach wsparcia youtubera.


  1. Praca w marketingu – na czym polega i dla kogo ta ścieżka kariery jest odpowiednia?
  2. Minusy zarabiania na afiliacji
  3. Sprzedaż w zaledwie 3 krokach, czyli kilka słów o zaletach social commerce

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sytuacja polskich marketplace’ów pół roku po wyjściu shopee z polski. Czy decyzja giganta zmieniła lokalny rynek?

Sytuacja polskich marketplace’ów pół roku po wyjściu Shopee z Polski. Czy decyzja giganta zmieniła lokalny rynek?

From tychy to impossible – historia kuby kiwiora

From Tychy To Impossible – historia Kuby Kiwiora