Marketing to dziedzina, która obecnie błyskawicznie się rozwija. I nic w tym dziwnego, bo to właśnie dzięki znajomości zasad rządzących światem promocji i sprzedaży można osiągnąć konkretne korzyści biznesowe. Tak duże zainteresowanie marketingiem przekłada się jednak także na ogrom materiałów w tym zakresie.
Dla przedsiębiorcy, który dopiero stawia pierwsze kroki, to pewien problem. Skąd ma wiedzieć, które pozycje są warte uwagi i czego należy dowiedzieć się najpierw? Tutaj sprawdzi się jednak zasada, zgodnie z którą najlepiej zacząć od podstaw. A do tych na pewno należą elementy marketingu mix.
Czym jest marketing mix?
Warto zacząć od wyjaśnienia samego pojęcia. Marketing mix to zestaw powiązanych ze sobą elementów mających wpływ na sprzedaż. Dzięki umiejętnym wykorzystaniu wszystkich tych czynników firma może skutecznie sprzedawać, kształtować popyt i zaspokajać potrzeby klientów. Co jednak ważne, elementy marketingu mix różnią się od siebie w zależności od wybranej koncepcji. Obecnie można bowiem wyróżnić aż trzy formuły nazywane 4P, 7P oraz 4C. To na nich opiera się cały świat sprzedaży. Wybór formuły uzależniony jest natomiast od sytuacji firmy i celów, jakie chce osiągnąć. Skupienie się następnie na poszczególnych elementach pozwoli prowadzić skuteczne działania sprzedażowe.
Marketing 4P
Warto zacząć od najstarszej koncepcji marketingu mix. Składają się na nią cztery elementy pochodzące od angielskich słów zaczynających się na literę P:
- Cena – zysk, który odniesie firma.
- Produkt – to, co firma oferuje klientom i wartość, jaką ten produkt za sobą niesie. Mimo że żyjemy w erze konsumpcjonizmu, to konsumenci wcale chętnie nie wydają swoich pieniędzy. Aby to zrobić, muszą czuć, że dany produkt jest warty swojej ceny. A kiedy dojdą do takie wniosku? Kiedy uznają, że produkt nie jest tylko kolejną rzeczą, ale drogą do osiągnięcia konkretnego celu – ułatwienia sobie życia, spełnienia marzeń czy zaspokojenia konkretnej potrzeby.
- Dystrybucja – sposób rozmieszczenia produktu na rynku. W zależności od produktu mogą to być to na przykład zwykłe sklepy stacjonarne, strona internetowa.
- Promocja – wszelkie działania podejmowane w celu zareklamowania produktu takie jak tradycyjne formy reklamy, działania w social media, ale także inne formy marketingu – na przykład influencer marketing czy reklama natywna.
Marketing 7P
Późniejsze koncepcja zakłada, że 4P to za mało. Oprócz standardowych elementów liczą się jeszcze inne elementy marketingu mix takie jak:
- Ludzie – koncepcji 4P nie da się odnieść do branży usługowej. Przykładowo, w przypadku usług makijażowych znaczenie ma nie tylko cena czy estetyka makijażu, ale także sama makijażystka i sposób obsługi. Właśnie dlatego współczesne firmy dużo uwagi przykładają do szkolenia pracowników w zakresie komunikacji z klientem.
- Proces – to z kolei wszystkie działania od momentu zainteresowania ofertą aż po zakup. Ten element marketingu mix zakłada więc konieczność starannego zaplanowania całego kontaktu klienta z marką.
- Świadectwo materialne – na odbiór marki wpływa wiele czynników. Właśnie dlatego tak dużą rolę odgrywa obecnie budowanie świadomości marki. Znaczenie ma tu chociażby wygląd strony internetowej, siedziba firmy, ale także wygląd samych produktów czy główne idee, którymi kieruje się marka.
Nowe elementy marketingu mix, czyli Marketing 4C
Zarówno marketing 4P, jak i 7P skupia się głównie wokół firmy i jej produktów. Robert Lauterborn zauważył jednak, że należy przyjąć perspektywę odbiorców oferty, w ten sposób stwarzając koncepcję 4C. Opiera się ona na takich elementach jak:
- Potrzeby klienta – zgodnie z koncepcją 4C przedsiębiorcy nie opowiadają jedynie o cechach produktu, ale nadają im kontekst – pokazują, że oferta jest odpowiedzią na potrzeby klienta i że dany produkt w pełni je zaspokoi.
- Koszt dla klienta – w koncepcji 4C postrzegany jest już zupełnie inaczej niż klasyczna cena w elementach marketingu mix formuły 4P. Tutaj koszt postrzega się jako nakład, który klient musi ponieść, a nie zarobek, który otrzyma firma. To zresztą nie tylko konkretna suma pieniędzy, ale także wszelkiego rodzaju ryzyko, które klient poniesie, decydując się na zakup.
- Wygoda zakupów – nieraz większe znaczenie dla klienta ma nie tyle cena, ale sposób dostawy, metody płatności czy warunki zwrotu. Konieczność rejestracji również może prowadzić do obniżenia konwersji w sklepie internetowym. Właśnie dlatego firma powinna zatroszczyć się, by proces zakupowy przebiegał jak najsprawniej.
- Komunikacja – w koncepcji 4C nie chodzi jedynie o informowanie klienta o nowościach, ale przede wszystkim o budowanie z nim więzi, co pozwala nie tylko zwiększyć jego zadowolenie, ale też znacznie ułatwia zdobywanie lojalnych klientów.
Zobacz też: Na czym polega marketing 4C i czym różni się od modelu 4P?