Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Grywalizacja w miejscu pracy – innowacyjny sposób na motywację pracowników

SoInteractive SA wprowadza na rynek nowe rozwiązanie dla przedsiębiorstw – Enterprise Gamification. System grywalizacyjny przeznaczony jest w szczególności dla działów sprzedaży, call center, zarządzania projektami i działów personalnych.

Grywalizacja SoInteractive admonkey

Ludzie od zawsze przejawiali potrzeby rywalizacji i współpracy między sobą. Na czele grupy prędzej czy później wyłaniał się przywódca, podczas gdy inne jednostki skupiały się na rozwoju swoich umiejętności, kolekcjonowaniu atrybutów, z czasem rzucając mu wyzwanie. Właśnie dlatego ludzki umysł świetnie reaguje na zadania, które swoją strukturą przypominają grę. Warto zauważyć, że zwycięstwo w większości gier nie oferuje zazwyczaj nic poza satysfakcją z wygranej, związanej ze sporą dawką emocji płynących z pokonywania kolejnych poziomów. A jednak ludzie grali, grają i będą grać.

czytaj:   Warappa – nowy polski gracz na rynku gier i grywalizacji

Z gier do pracy
Jeżeli mechanizmy grywalizacyjne pozytywnie wpływają na odbiorcę, zwiększając jego zaangażowanie i chęć uczestnictwa w grze, dlaczego nie zastosować tego z korzyścią dla przedsiębiorstwa i pracowników? Codzienne zadania mogą przyjąć formę wyzwań, które gracz ma za zadanie pokonać w celu przystąpienia do kolejnego etapu.

– Za pomocą SoInteractive Enterprise Gamification, team leaderzy mogą na bieżąco komunikować się ze sprzedawcami, nadając priorytety zadaniom i weryfikując postępy w pracy – mówi Mateusz Popiołek, Dyrektor ds. Rozwoju SoInteractive S.A.

czytaj:   48 godzin z Social Media Marketingiem

– Grywalizacja w przedsiębiorstwie nie polega na zamianie codziennych obowiązków w grę, lecz na ukazaniu ich w innym świetle. Dając możliwość wizualizacji i angażowania pracowników w fabułę, w jaką wpisany jest mechanizm grywalizacyjny, weryfikacja efektów i dążenie do nich stają się bardziej wydajne – dodaje.

Sukcesy na zachodnim rynku
Od 2010 roku, słowo grywalizacja (ang. gamification) zaczęło pojawiać się w rzetelnych opracowaniach w Stanach Zjednoczonych. Ponad 350 firm rozpoczęło duże projekty grywalizacyjne. Należą do nich m.in. marki konsumenckie takie jak MLB, Adobe, NBC, Walgreens, Ford, South West Airlines, eBay, Panera i Threadless. W sektorze B2B są to tacy giganci jak Oracle, SAP, Jive, Cisco, Pearson czy Salesforce.

czytaj:   Wiedza kontra doświadczenie – czy warto ufać testom?

Grywalizacja jest kluczowym elementem w strategiach rozwoju największych światowych przedsiębiorstw: Autodesk korzystając z tych rozwiązań zwiększył o 40% liczbę użytkowników wersji trial oprogramowania, równocześnie o 15% wzrosła konwersja na kupno pełnej wersji. Extraco Bank dzięki grywalizacji uzyskał aż 700- procentowy wzrost liczby pozyskanych klientów.

Atrakcyjny storytelling
Gry związane są ze stricte wirtualnymi kategoriami zadań w świecie stworzonym przez zespół projektantów. W realnym świecie założenia są inne – nie jest to dosłownie gra przeniesiona na grunt realnego przedsiębiorstwa. Zadania w pracy nigdy nie staną się stuprocentową rozrywką pozbawioną odpowiedzialności czy ryzyka – nie to jest celem grywalizacji. Rzeczywistym dążeniem jest wpłynięcie na postawę pracownika (gracza), tak aby zwiększyć jego zaangażowanie w wykonywane zadania, motywację do uczestnictwa w szkoleniach, współpracy, czy efektywniejszego działania. To, co ma być celem systemu grywalizacyjnego, zależy od wcześniej zdefiniowanych problemów przedsiębiorstwa, którym odpowiednie komponenty grywalizacji mają sprostać. Angażowanie pracowników w historie powiązane bezpośrednio z ich pracą sprawia, że pracownicy zyskują większą motywację do realizacji swoich zadań. Rywalizacja między graczami mobilizuje do osiągania indywidualnie coraz wyższego statusu w grze, świadczącego o prestiżu gracza. Jednocześnie, niektóre z indywidualnych zadań wpływają na ogólny sukces całego zespołu.

Systemy grywalizacyjne wspierają relacje między pracownikami. Nie chodzi o to, aby skupić się na wskaźnikach typu „jak najlepiej”, „jak najszybciej”, „jak najwięcej”, czy „kto pierwszy”. System mobilizuje również słabsze jednostki w taki sposób, aby poczuły motywację do osiągania lepszych wyników i konkurowania z osobami, osiągającymi wyższy status i poziomy w grze. Grywalizacja identyfikuje dobre cechy gracza jako pracownika i pozwala mu na ich rozwój. Pracodawcy mogą dzięki temu rozpoznać te aspekty pracowników, których nie byli w stanie zidentyfikować wcześniej i przydzielać ich do zadań, w których najpełniej je wykorzystają.

Korzyści mogą być widoczne nie tylko na poziomie całego przedsiębiorstwa, ale także na poziomie jednostki. Pracownik może śledzić swoje osiągnięcia w systemie grywalizacyjnym, co pozwala mu lepiej zweryfikować swoją skuteczność oraz tempo pracy. Widzi on także, ile pracy włożył w dotychczasowy etap oraz ile dzieli go od uzyskania kolejnego stopnia – i zdobycia w związku z tym pewnych przywilejów, czy określonego statusu.

Rozwiązanie SoInteractive Enterprise Gamification przeznaczone jest dla:

  • działów sprzedaży przedsiębiorstw i korporacji
  • pracowników call center
  • zarządzających projektami w firmie
  • działów personalnych

Korzyści z platformy dla przedsiębiorstwa:

  • nowy interaktywny kanał komunikacji z pracownikami
  • zaangażowanie pracowników w wykonywane zadania
  • większa motywacja pracowników
  • poprawa jakości wykonywanej pracy
  • zwiększenie sprzedaży
  • usprawnienie procesów rekrutacji
  • pozytywne wzorce w przedsiębiorstwie
  • identyfikacja najlepszych jednostek
  • popularyzacja współpracy i gry zespołowej
  • budowa bazy wiedzy przedsiębiorstwa
  • możliwość integracji z istniejącym systemem premiowym oraz socjalnym

Korzyści dla pracownika:

    • wzrost motywacji i chęci do realizowania zadań
    • atrakcyjna forma weryfikacji własnych wyników
    • zamiana codziennych zadań w przystępny mechanizm
    • przystępna forma weryfikacji własnej ścieżki kariery


Źródło: mat. pras.