Jak wygrać walkę o zaangażowanie w rozrywkę cyfrową? Strategie marketingowe odpowiadające aktualnym trendom
Oczekuje się, że wielkość globalnego rynku rozrywki online wzrośnie z obecnego poziomu 99,98 mld USD do 261,23 mld USD przed rokiem 2032. Popyt rośnie we wszystkich podsektorach branży. Wszyscy walczą o jak największe zaangażowanie odbiorców.
SOFTSWISS, jako globalna firma technologiczna, z której oprogramowania korzysta ponad 1200 klientów na całym świecie, opublikowała niedawno raport wnikliwie opisujący trendy w iGamingu i szersze kwestie, które mają wpływ na ekosystem rozrywki cyfrowej. Mowa tutaj o nowym spojrzeniu na personalizację opartą na danych, współpracę z właściwymi influencerami, a także inne innowacje marketingowe, które zmieniają biznes w kierunku długoterminowych strategii retencji.
Kluczem dla każdej firmy w świecie rozrywki online jest rozwijanie lojalności poprzez lepsze angażowanie i zatrzymywanie docelowych odbiorców dzięki trendom, jakie znaleźć można w najnowszym raporcie.
Kluczowe trendy zidentyfikowane w raporcie SOFTSWISS
Im bardziej zmienia się branża rozrywki cyfrowej, tym większe staje się zapotrzebowanie na nowe i pomysłowe strategie marketingowe. Raport SOFTSWISS opisuje cztery filary, które rezonują w podejściu do tego wyzwania przez przemysł rozrywkowy.
Oto krótkie spojrzenie na trendy związane z personalizacją opartą na danych, dostosowaniem marki i marketingu efektywnościowego, wykorzystaniem influencerów i przejściem na długoterminowe strategie retencji.
Znaczenie personalizacji opartej na danych w zwiększaniu zaangażowania i retencji
Dane to coś więcej niż tylko zasób. Prawidłowo wykorzystywane dane stają się niezbędne do przetwarzania większej ilości informacji na temat użytkowników i przekształcania tych danych w lojalność wobec marki. Możliwość oferowania osobistych preferencji użytkowników, zbierania nawyków gry i rozpoznawania regionalnych trendów pozwala na personalizacje wszystkich elementów marketingu od rekomendacji przyszłych wydań po systemy nagród, które utrzymują zaangażowanie.
Gry online nie są osamotnione w realizacji tego celu. Platformy streamingowe, takie jak Netflix czy HBO, bazują na bardzo podobnych zaawansowanych algorytmach. Wyselekcjonowane treści powstają na podstawie tego, jak konsumenci oceniają programy, historię poprzednich streamów oraz o identyfikację zachowania użytkowników.
Celem jest stworzenie bazującej na danych personalizacji, która przekształca tradycyjny ogólny marketing w dynamiczną przestrzeń, w której osobiste pragnienia i zachowania dyktują to, co konsumenci otrzymują za każdym razem, gdy logują się do usługi. Inicjatywy tego typu zwiększają długoterminową retencję i budują zaufanie.
Dostosowanie marketingu marki i wydajności w celu uzyskania efektywności kosztowej i zaufania
Tradycyjne podejście do marketingu dzieli marketing na skoncentrowany na marce oraz skoncentrowany na wynikach. Dzięki marketingowi brandu rozwijasz długoterminowe relacje, aby lepiej łączyć się z docelowymi odbiorcami na poziomie emocjonalnym. Z kolei marketing efektywnościowy pozwala zwiększyć sprzedaż, liczbę rejestracji i natychmiastowych działań poprzez ukierunkowane kampanie.
Dzisiejsza branża rozrywki online może wziąć przykład ze strategii iGaming poprzez zacieranie granicy między tymi dwiema strategiami marketingowymi. Na przykład kampanie efektywnościowe, takie jak płatne reklamy lub programy partnerskie, mogą przyciągać nowych graczy, jednocześnie wzmacniając tożsamość marki, która wspiera większe zaufanie i lojalność.
Doskonałym przykładem takiej równowagi marketingowej jest platforma Disney+. Kampanie pozyskiwania subskrybentów są viralove, ale łączą się przy tym z kultową marką, która sama w sobie jest synonimem kultury amerykańskiej. Trwałą pozycję marki zawsze podkreśla się w reklamach, które przyciągają subskrybentów.
Kiedy te dwie kampanie marketingowe są ze sobą połączone, wówczas koszty pozyskania subskrybentów z czasem spadają, a kapitał zaufania rośnie.
Wzrost wpływu mikroinfluencerów i ekskluzywnych treści na rynkach regulowanych
Około 69% konsumentów online korzystających z platformy mediów społecznościowych ma skłonność ufać rekomendacjom znajomych, członków rodziny czy influencerów, jeśli chodzi o polecenia produktów lub usług. Influencerzy często współpracują z markami, aby doradzać swoim odbiorcom w sprawie nadchodzących premier produktów lub innych pomysłów.
Mikroinfluencer ma taką samą siłę przyciągania, ale w kontekście bardziej ukierunkowanej publiki (od 10 do 100 tysięcy followersów). Kiedy pracujesz w bardzo powiązanych sektorach, takich jak iGaming, mikroinfluencerzy stają się niezbędni w kwestii budowania zaufania i uwierzytelniania marki.
Wyjątkowymi przykładami tej strategii w praktyce są serwisy Twitch i YouTube. Streamerzy promujący gry wideo i cyfrowe doświadczenia mogą dzielić się osobistymi spostrzeżeniami, jednocześnie bezpośrednio wchodząc w interakcje z tymi samymi fanami, których większość firm chce do siebie przyciągać.
Ten sam system działa w przypadku aktorów i filmowców w serwisie Netflix. Oglądanie programów z dostępem do BTS (scen zza kulis), wpadek lub komentarzy reżysera wpływa pozytywnie na wrażenia widza, zwiększając zaufanie i zapamiętywanie marki. Ponadto, gdy marka korzysta z mikroinfluencera, element emocjonalny humanizuje zapotrzebowanie bardziej niż zwykła reklama. To jeden z najlepszych sposobów na pielęgnowanie relacji z klientami.
Zmiana w kierunku długoterminowej retencji zamiast krótkoterminowego pozyskiwania użytkowników
W 2023 roku aplikacje mobilne do gier wydały 29 miliardów dolarów na pozyskanie użytkowników. Taki wydatek wymaga jasnej strategii retencji, aby zapewnić firmie długoterminowy zwrot z inwestycji. Ze względu na tak wysokie koszty, wiele firm z branży iGaming, o których mowa w raporcie SOFTSWISS, rezygnuje z krótkoterminowych kampanii na rzecz długoterminowej retencji.
Znalezienie sposobów na spersonalizowanie wszystkich doświadczeń, grywalizację interakcji i ukierunkowanie kampanii ponownego zaangażowania pomaga utrzymać aktywność i zaangażowanie graczy przez długi czas. Popularne gry, takie jak Fortnite czy League of Legends, wzięły sobie tę personalizację do serca. Bieżące aktualizacje treści z nowymi materiałami, wydarzenia sezonowe i nagrody w grze podtrzymują zainteresowanie graczy, dzięki czemu nie porzucają oni danej marki.
Serwisy streamingowe, takie jak Amazon Prime Video, stosują tę samą strategię. Rozszerzanie bibliotek streamingowych i integracja dodatków, takich jak bezpłatna wysyłka lub ekskluzywne towary, pomaga zatrzymać klientów i zmniejszyć ich odpływ, oferując większą wartość przez cały okres współpracy. Nawet coś tak prostego, jak program lojalnościowy z ekskluzywnymi korzyściami, może sprawić, że firma skoncentrowana na rozrywce stanie się liderem branży.
Te cztery trendy można znaleźć we wszystkich sektorach rozrywki. Kasyna online, usługi streamingowe do subskrybowania, gry cyfrowe i wiele innych firm musi poszukiwać sposobów na wypełnienie luki między pozyskiwaniem krótkoterminowych konsumentów a utrzymywaniem ich wysokiego zainteresowania długoterminowymi relacjami z marką.
Najlepsze kanały marketingowe w iGamingu na rok 2025
Raport SOFTSWISS identyfikuje różne trendy w przestrzeni iGamingowej na rok 2025, ale także zwraca uwagę na kanały marketingowe najbardziej przydatne dla każdej firmy w przestrzeni rozrywki cyfrowej. Z tego raportu możemy uzyskać nowe spostrzeżenia oparte na odpowiedziach ankietowych.
- Około 38% respondentów jest bardziej zainteresowanych marką bazującą na mikroinfluencerach i influencerach. Ten kanał marketingowy pomaga kultywować autentyczne połączenia, które, w porównaniu z bardziej tradycyjnymi kanałami, sprzyjają prawdziwym relacjom.
- Marketing afiliacyjny jest kolejnym kluczowym kanałem, a 22% respondentów chętnie klika w linki, które są częścią programu partnerskiego. Brandy mogą zwiększyć zasięg, minimalizując koszty początkowe, a konsumenci szybko stają się lojalnymi użytkownikami dzięki odpowiednim rekomendacjom.
- Płatne reklamy to trzeci z kanałów, na który wskazało 18% konsumentów. Tutaj jedynym zastrzeżeniem jest fakt, iż dostęp do reklam zależy w dużej mierze od optymalizacji kampanii pod kątem konwersji i retencji.
Spostrzeżenia w raporcie SOFTSWISS wskazują na aktywne przejście od strategii krótkoterminowych do bardziej zrównoważonych taktyk, które koncentrują się na budowaniu zaufania i brandingu marki, a nie na szybkich wzrostach w zakresie pozyskiwania użytkowników.
Spostrzeżenia z ostatniego raportu SOFTSWISS na temat iGamingu oferują wiele informacji dla całej branży rozrywki cyfrowej. Przedstawiają one wyraźny argument za skupieniem się na personalizacji, budowaniu długoterminowych relacji oraz znajdowaniu nowych i innowacyjnych sposobów angażowania docelowych odbiorców.
Każda firma, która ma nadzieję odnieść sukces w tej przestrzeni w 2025 roku, musi położyć nacisk na wykorzystanie danych w celu poprawy doświadczeń użytkowników, dostosowania marki i marketingu wydajności oraz wykorzystania influencerów i ekskluzywnych treści do budowania autentycznych relacji.
Jeżeli firmy dostosują się do tych zmian, wówczas możliwy będzie większy zwrot z inwestycji przy niższych kosztach pozyskania i satysfakcjonującym zaangażowaniu. Strategie marketingowe skoncentrowane na użytkowniku torują drogę do innowacji i trwałego sukcesu na rynku rozrywki cyfrowej.