w

Ile pijemy piwa bezalkoholowego? [raport Kompania Piwowarska]

Kompania piwowarska

0% alkoholu. 100% smaku – Kompania Piwowarska publikuje pierwszy w Polsce raport o piwach bezalkoholowych

Lubią je i kobiety, i mężczyźni. Wybierają je Rozsądni, Świadomi i Rozsmakowani. Piwo bezalkoholowe – bo o nim mowa – to aktualnie najważniejszy i najciekawszy trend w piwnym świecie. Pod lupę bierze go publikacja „0% alkoholu. 100% smaku. Raport Kompanii Piwowarskiej o piwach bezalkoholowych w Polsce w 2020 roku”.

Jeszcze kilka lat temu piwa typu NAB (non-alcoholic beverages, czyli napoje bezalkoholowe) cieszyły się w Polsce umiarkowaną popularnością, co było efektem zarówno niewielkiej wiedzy na ich temat, stosunkowo skromnej oferty producentów oraz ograniczonej dostępności. Jednak ostatnie lata przyniosły ogromną zmianę w zakresie samego produktu i jego postrzegania: rozwój technologii przyczynił się do udoskonalenia smaku, a konsumenci coraz chętniej wybierają piwo bez procentów jako element zrównoważonego, bardziej świadomego trybu życia. W rezultacie awansowało z pozycji „piwa dla kierowców” do rangi cieszącego się uznaniem napoju, który oferuje bogactwo wariantów i którym można delektować się w wielu różnych sytuacjach. Szerokie ujęcie tego tematu prezentuje „0% alkoholu. 100% smaku. Raport Kompanii Piwowarskiej o piwach bezalkoholowych w Polsce w 2020 roku”. 

Jak wynika z raportu, piwo bezalkoholowe stanowi 5,9% rynku piwnego w Polsce pod względem wartości i 4,9% pod względem wielkości (2020 r.). Może się wydawać, że to niewiele, jednak segment ten już od dłuższego czasu notuje dynamiczny, dwucyfrowy wzrost – w 2019 r. ponad 60%, w 2020 r. 20,5% –spadek spowodowany pandemią. W czasie pierwszych trzech kwartałów bieżącego roku wydatki na piwo bezalkoholowe w naszym kraju wyniosły 823 mln zł. Półka piw niezawierających alkohol staje się coraz bardziej obszerna i różnorodna. Konsumenci mogą wybierać spośród bezalkoholowych odpowiedników lagerów, piw smakowych i specjalności, które stanowią odpowiednio 64%, 34% i 2% segmentu (2020 r.).

Kompania piwowarska

Obecnie każdy szanujący się browar ma w swojej ofercie piwo bezalkoholowe. Jednak pionierem tego segmentu był nasz Lech Free, który pojawił się na rynku już niemal 15 lat temu – przypomina Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektor ds. korporacyjnych w Kompanii Piwowarskiej. – Dzisiaj to cała rodzina piw bezalkoholowych. Ponadto od wiosny 2020 r. oferujemy wersję bezalkoholową jednego z ulubionych piw Polaków – Tyskie 0,0%.

Profil konsumenta piw 0,0%

Oprócz danych dotyczących samego produktu Raport przynosi interesujące informacje na temat użytkowników piw bezalkoholowych, ich nastawienia i motywacji oraz okazji do konsumpcji. Okazuje się, że „zerówki” potrafią zadowalająco zrealizować potrzebę przynależności czy chwili dla siebie – które są atrybutami tradycyjnego piwa. Doskonale odnajdują się w sytuacjach, których przynajmniej część można nazwać „typowo piwnymi”: grill, piknik (zdaniem 66% respondentów), spokojny relaks (63%), na świeżym powietrzu, np. na plaży (62%), czy impreza (60%); zdecydowana większość (80%) jest zdania, że można się przy nim dobrze bawić. Jednak pewne bariery nadal istnieją – ponad połowa ankietowanych (54%) miałaby obiekcje, gdyby piwo bezalkoholowe pił kierowca taksówki, a tylko 30% uważa, że można je pić w czasie pracy. 

Kompania piwowarska Kompania piwowarska

 

Kompania piwowarska

Warto zauważyć, że odsetek mężczyzn pijących piwo bez procentów jest znaczący (60%), choć kilka lat temu było ono kojarzone głównie z kobietami. Dzisiaj według 78% badanych mężczyźni, którzy je piją, są tak samo męscy jak ci pijący piwo alkoholowe. Zgodnie z Raportem osoby sięgające po piwa bezalkoholowe można podzielić na trzy typy. Rozsądni decydują się na piwo 0,0% wtedy, kiedy muszą, ale tęsknią za smakiem alkoholu w chmielowym napoju. Dla Świadomych „zerówki” stały się elementem stylu życia – ich plan dnia, obowiązki, zainteresowania sprawiają, że ograniczają ilość spożywanego alkoholu. Wreszcie Rozsmakowani, którzy w piwach bezalkoholowych znaleźli atrakcyjną opcję picia czegoś o przyjemnym smaku.

Związek z tą typologią wykazują powody spożywania piwa bezalkoholowego. Badani deklarowali, że wybierają je dla przyjemności (73%), z konieczności – ponieważ nie mogą spożywać alkoholu (55%) i dlatego, że stanowią one zdrowszy wybór (56%), rozumiany jako niższa zawartość cukru i mniej kalorii. Te statystyki dobrze obrazują zmiany, jakie zaszły w postawach konsumentów w ciągu ostatnich lat. Motywacja piwoszy dotycząca piw bezalkoholowych przesunęła się bowiem z „muszę” w kierunku „chcę”; z niechętnego poddania się konieczności w stronę podjęcia satysfakcjonującej decyzji.

Kompania piwowarska

Konsumenci odkryli, że piwa bezalkoholowe świetnie odpowiadają na rozmaite potrzeby i warto po nie sięgać w różnych okolicznościach, nie tylko wtedy, gdy muszą zrezygnować z alkoholu. Taka postawa niezwykle nas cieszy, ponieważ jest zgodna z odpowiedzialnym podejściem do konsumpcji piwa, które promujemy – nie „więcej”, ale „lepiej” – podsumowuje Iwona Jacaszek-Pruś.

Postrzeganie piw bez procentów

Piwo 0,0% jest także źródłem ciekawych skojarzeń. Według badanych, gdyby było sportowcem, jego dyscypliną byłaby piłka nożna, golf albo curling. Jako zwierzę przybrałoby postać wyluzowanego koali, a spośród zawodów najbardziej pasuje do niego naukowiec z NASA. Gdyby natomiast chcieć szukać jego odpowiednika w historii, byłby nim Kazimierz Wielki. 

„0% alkoholu. 100% smaku. Raport Kompanii Piwowarskiej o piwach bezalkoholowych w Polsce w 2020 roku” został opublikowany w listopadzie 2020 r. Bazuje na raportach i badaniach krajowych i zagranicznych, przygotowanych przez firmy Mintel, Nielsen, IQS, Ipsos i Kantar.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Lgbt

Najlepsi tęczowi sprzymierzeńcy w Polsce – Diamenty LGBT+

Landing page

Jak zmienić odbiorców treści w potencjalnych klientów przy użyciu landing page?