Prowadzenie biznesu bez konkretnego planu to droga donikąd. Skąd jednak przedsiębiorcy mają wiedzieć, czy podążają w dobrą stronę i robią to maksymalnie efektywnie? Pomogą w tym cele marketingowe na 2023 rok. O ile zostaną właściwie ustalone i będą konsekwentnie realizowane, mogą generować mierzalne wyniki, ale przede wszystkim – przyczynić się do stałego rozwoju firmy.
Spis treści
Co jest celem działań marketingowych?
Rolą celów marketingowych na 2023 rok jest nadanie działowi marketingu i firmie kierunku, misji i wizji. Należy pamiętać, że mierzalne cele pozwalają na określenie skuteczności działań marketingowych oraz ustalenie wpływu, jaki wywarły na sprzedaż, zaangażowanie i wydajność. Dobrze ustalone cele wyznaczają jasny kierunek, a tym samym wpływają na zwiększenie przychodów i efektywny wzrost firmy.
Jak określić cele marketingowe na 2023 rok?
Cele marketingowe są zależne od wielu czynników, takich jak branża, produkty, usługi oraz priorytety co do osiągnieć i ulepszeń. Do tych najczęstszych należą jednak działania mające za zadanie:
- zwiększenie świadomości marki;
- poprawę SEO;
- rozwój w mediach społecznościowych;
- zwiększenie współczynnika konwersji.
Warto więc przyjrzeć się bliżej każdemu z nich.
1. Świadomość marki
Na świadomość marki składa się znajomość nazwy, wizerunku czy właściwości produktu. Konsumenci kojarzący markę z pozytywnymi doświadczeniami są skłonni do powrotu, wspierania misji i udostępniania treści marketingowych.
Budując świadomość marki, warto postawić na udostępnianie interesujących artykułów o firmie lub branży. Dużym zainteresowaniem cieszą się bezpłatne materiały, takie jak: filmy, przewodniki i e-booki oraz konkursy i programy polecające. Warto zastanowić się, które z tych rozwiązań będą najbardziej efektywne. Z kolei aby zmierzyć ten cel marketingowy, warto sprawdzać ruch i zaangażowanie odbiorców w social media.
2. Poprawa SEO
Optymalizacja tekstów pod kątem wyszukiwarek to kolejny częsty cel marketingowy na 2023 rok. Poprawa SEO ma na celu zwiększenie ruchu w sieci oraz budowanie świadomości marki. Im treści lepiej dostosowane są pod frazy kluczowe, tym więcej jest klientów, do których marka dotrze online.
Na poprawę pozycjonowania wpływa przede wszystkim konsekwentne tworzenie nowych treści oraz optymalizacja witryny. Aby sprawdzić ulepszenia SEO, należy monitorować wyniki wyszukiwania witryny oraz rankingi słów kluczowych.
3. Rozwój w mediach społecznościowych
Media społecznościowe to doskonałe medium do współpracy z potencjalnymi i obecnymi klientami. Pozwala na rozwijanie marki i generowanie nowych klientów, a także pokazanie się od „ludzkiej strony”. Na rozwój mediów społecznościowych ma wpływ interakcja z obserwatorami, udostępnianie ciekawych, wysokiej jakości treści czy odpowiednia optymalizacja konta. Rozwój konta można śledzić dzięki wskaźnikom takim, jak wzrost liczby obserwujących i interakcje odbiorców.
4. Zwiększanie współczynnika konwersji
Konwersje stanowią odwiedzający witrynę, którzy kupują produkty lub usługi przed opuszczeniem strony. Aby zwiększyć współczynnik konwersji, warto popracować nad tworzeniem ukierunkowanych treści czy dodaniem opinii i recenzji do strony internetowej. Istotne jest by stworzyć stronę, która będzie przejrzysta i łatwa w użytkowaniu. Współczynnik konwersji oblicza się, sprawdzając stosunek kursów konwersji do liczby osób, które dokonały zakupu lub kliknęły reklamę.
Jak wyznaczać silne cele marketingowe?
Ustalając cele marketingowe na 2023 rok, warto zwrócić uwagę na kilka aspektów. Ważne jest wyznaczenie w zespole osoby odpowiedzialnej za cele. Warto też upewnić się, że cele te odpowiadają szerszym założeniom strategicznym firmy. Istotne jest też, by były mierzalne i to zarówno w przypadku krótko, jak i długoterminowych celów – pozwoli to utrzymać motywację zespołu oraz poczucie realizacji planu, a także monitorować efekty.