Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Artykuł sponsorowany może być skuteczną formą promocji. Trzeba jednak wiedzieć, jak dobrze go napisać

Jak napisać artykuł sponsorowany?

Firmy korzystają z różnych sposobów na reklamowanie swoich produktów czy usług. Wśród dostępnych narzędzi znajduje się też artykuł sponsorowany. Rzecz w tym, że granica między treścią, która naprawdę angażuje i przynosi zyski a taką, która wygląda jak kolejna, nachalna reklama, jest bardzo wąska. W takim razie jak napisać artykuł sponsorowany? Na początek wystarczy 5 konkretnych wskazówek.

Czym jest artykuł sponsorowany?

Przed przejściem do konkretnych rad, warto odpowiedzieć na pytanie, czym tak właściwie jest artykuł sponsorowany. Tylko rozumiejąc jego cel i znając główne cechy charakteryzujące tego typu treść, można przygotować tekst, który rzeczywiście spełni swoje zadanie.

Artykuł sponsorowany to sposób na wypromowanie w sieci swojej marki czy oferty. Daleko mu jednak do klasycznej reklamy, a bliżej raczej do content marketingu.

Mówiąc krótko, przy tworzeniu takiej treści nie chodzi tylko o to, by zareklamować produkt. Cały tekst powinien być ściśle związany z jej oferta, ale jednocześnie nie może skupiać się tylko na niej. Punkt wyjścia stanowi tu temat użyteczny z punktu widzenia czytelnika. Chodzi więc o przygotowanie takiej treści, która dostarczy jakichś informacji, pozwoli rozwiązać problem czy zwróci uwagę na jakieś ważne dla czytelnika zagadnienie.

Jak napisać artykuł sponsorowany?

Przygotowanie artykułu sponsorowanego nie jest jednak takie proste. A przynajmniej nie, jeśli ma być to naprawdę porządny tekst – taki, którego czytelnik nie potraktuje jak nachalnej reklamy.

Pisanie o produktach czy usługach w taki sposób, by były tylko dopełnieniem danego tematu, a jednocześnie rzeczywiście zachęcały do skorzystania z oferty, to natomiast duże wyzwanie.

Z czasem oczywiście nabiera się wprawy. Pytanie tylko, co wcześniej – gdy takiego doświadczenia jeszcze się nie ma, a trzeba przygotować tekst? Albo gdy dana firma decyduje się na zatrudnienie copywritera i musi jakoś ocenić, czy rzeczywiście dobrze wykonał swoje zadanie?

Istnieje kilka cech, który powinien mieć dobry artykuł sponsorowany. Te cechy to:

  • temat dopasowany do grupy docelowej
  • język tożsamy z językiem odbiorców
  • użyteczna treść,
  • połączenie neutralności z budowaniem pozytywnego wizerunku marki,
  • dbałość o SEO.

Temat dopasowany do grupy docelowej

Zanim w ogóle przystąpi się do pisania, trzeba zastanowić się nad treścią. Żeby ktokolwiek przeczytał taki tekst, musi być on dla niego użyteczny. Bardzo często copywriterzy czy inne osoby odpowiedzialne za przygotowanie artykułów otrzymują z góry narzucony temat i pewne podstawowe wytyczne. Nie zawsze tak się jednak dzieje – czasami marka liczy na pomysłowość autora.

Na początku trzeba więc się zastanowić, kim są klienci, czego oczekują, jakie mają problemy czy co ich interesuje. Jednocześnie trzeba wciąż pamiętać, że taki artykuł nie może wyglądać jak typowa reklama. Z tego powodu najlepiej sprawdzą się tematy poboczne. Przykładowo, w przypadku producenta pralek tekst sponsorowany może dotyczyć np. zasad prania odzieży sportowej. A w odniesieniu do cateringu dietetycznego – podstaw zdrowego odżywiania i układania diety.

Dzięki takiemu podejściu czytelnik zapozna się z tekstem, początkowo nie zdając sobie sprawy, że ma do czynienia z jakąkolwiek formą marketingu. Płynnie przejdzie od użytecznych informacji do subtelnej reklamy produktu czy usługi. A wtedy istnieje duża szansa, że zdecyduje się na zakup.

Język tożsamy z językiem odbiorców

Aby jednak czytelnik rzeczywiście mógł przez tekst „przepłynąć”, a czytanie było dla niego przyjemnością, a nie zbędnym wysiłkiem, treść musi być przystępna i zrozumiała.

Trudno tu jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, co to tak właściwie znaczy. Wiadomo na pewno, że język powinien być  dopasowany do potencjalnych odbiorców. Inaczej rozmawia się przecież z przedsiębiorcami od lat zajmującymi się stolarką, a inaczej z grupą domowych majsterkowiczów. W większości przypadków jednak branżowy żargon czy specjalistyczne słownictwo nie zda egzaminu.

Zawsze pozostają też kwestie techniczne związane z łatwiejszym przyswajaniem tekstu. Mowa tu o podziale na krótkie akapity, unikaniu strony biernej czy długich zdań, które trzeba wielokrotnie przeczytać, by zrozumieć ich sens.

Użyteczna treść

Content marketing opiera się na prostym założeniu – daje się czytelnikowi pewną dawkę informacji czy użytecznych wskazówek (wartość) zupełnie za darmo. Wszystko po to, by to podejście potem mogło procentować np. zdobyciem lojalnych klientów czy łatwiejszym przekonaniem do skorzystania z oferty.

Dobry artykuł sponsorowany też powinien być opracowany w myśl tej zasady. Trzeba więc przygotować treść, która naprawdę coś wniesie do życia czytelnika, dać mu coś, co naprawdę go zainteresuje. Z tego powodu formą, która świetnie sprawdza się jako artykuł sponsorowany, są poradniki czy teksty zawierające ciekawostki.

Połączenie neutralności z budowaniem pozytywnego wizerunku marki

Z jednej strony dobry artykuł sponsorowany nie może więc przypominać reklamy, z drugiej – nie można też zapomnieć o budowaniu pozytywnego wizerunku marki czy subtelnym przypomnieniu o ofercie.

Dużą sztuką jest zrobienie tego w taki sposób, by część reklamowa nie zdominowała całego tekstu. Warto ograniczyć się do wspomnienia o kilku korzyściach, nawiązując przy tym do problemów czy informacji poruszonych we wcześniejszej części tekstu. Dla uzyskania wrażenia większej neutralności można też wspomnieć o innych markach czy produktach.

Jak napisać artykuł sponsorowany i zadbać o seo

Poprzednie 4 podpunkty to podstawa tego, jak napisać dobry artykuł sponsorowany. Warto jednak wspomnieć o małym dodatku – SEO.

Wplecenie odpowiednich fraz w tekst sprawi, że przyniesie on maksymalne korzyści – łatwiej będzie go wyszukać w sieci, a tym samym dotrze też do większej liczby czytelników. Oczywiście tutaj znaczenie ma umiejętność dobrania słów kluczowych. Muszą one odpowiadać zapytaniom użytkowników wyszukiwarki, którzy znajdują się w gronie potencjalnych klientów.


Zobacz też:

Aby content marketing przyniósł efekt, trzeba pisać na tematy, które interesują czytelnika. Skąd czerpać pomysły na wpisy blogowe?

Marketing internetowy w pigułce: czym jest, jakie narzędzia wchodzą w jego skład i jakie korzyści za sobą niesie?

Reklama w Google to jedna z najpopularniejszych form promocji w internecie. Co warto o niej wiedzieć?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *