w ,

Marketing 5A, czyli droga od pierwszego kontaktu z marką do zdobycia lojalnych klientów

Marketing 5a
marketing 5A

W świecie marketingu funkcjonuje wiele modeli, które mają ułatwić opracowanie skutecznej strategii. Do najbardziej znanych należy model 4P i 4C. Obecnie jednak coraz więcej uwagi poświęca się drodze, jaką kupujący przechodzi od momentu pierwszego kontaktu z marką aż do stania się lojalnym klientem. I właśnie w oparciu o te założenia powstał marketing 5A.

Czym jest marketing 5A?

Zarówno marketing 4P, 4C jak i inne tego typu modele zbudowane są na podobnej zasadzie. Cyfra oznacza liczbę elementów, na które należy zwrócić uwagę. Litera nawiązuje natomiast do pierwszej litery haseł opisujących całą strategię.

Jak łatwo się więc domyślić marketing 5A prowadzony jest w oparciu o 5 elementów, z których każdy można opisać jednym angielskim słowem zaczynającym się od litery „A”. Te elementy to:

  1. Aware – świadomość,
  2. Attitude – stosunek do marki,
  3. Ask – pytanie,
  4. Act – działanie,
  5. Advocate – rzecznictwo.

O ile więc zwykle marketing mix opierał się raczej na analizie konkretnych elementów występujących równolegle, to marketing 5A bierze pod uwagę proces – od pierwszego kontaktu z marką aż po wielokrotne korzystanie z oferty czy nawet polecenie produktów innym.

1. Aware (świadomość marki)

Warto więc teraz przyjrzeć się każdemu z elementów marketingu 5A. Pierwszy z nich to aware, który można przetłumaczyć jako „świadomość”. Ludzki mózg woli to, co jest mu doskonale znane. Jednym z ważnych zadań dla każdego przedsiębiorcy jest więc zadbanie o to, by jego produkty czy logo zostały zauważone, a potem zapamiętane.

Dzięki temu istnieje znacznie większa szansa, że kiedy przyjdzie moment zakupu, klient wybierze właśnie ten konkretny produkt spośród wielu innych oferowanych przez konkurencję. Wszystko dlatego, że markę już kojarzy.

2. Attitude (stosunek do marki)

Krok drugi to stosunek do marki. W końcu sama świadomość marki to nieco za mało. Dana osoba musi jeszcze mieć do niej pozytywne nastawienie. Ten cel można osiągnąć na wiele sposobów – np. dzięki ciekawym, chwytliwym reklamom, działalności w social media czy wykorzystaniu nienachalnych, ale zapadających w pamięć sposobów promocji jak reklama natywna czy karuzele na Instagramie.

3. Ask (pytanie)

Załóżmy, że udało się osiągnąć dwa pierwsze cele. Konsument jest więc świadomy marki i co więcej – ma do niej pozytywne nastawienie. Powoli rozważa więc skorzystanie z oferty. I tutaj nadchodzi etap pytań.

Zobacz też: Marketing 8P, czyli 8 filarów działań marketingowych, o których warto pamiętać

Prawdopodobnie w tym momencie nadejdzie czas szukania dodatkowych informacji o produkcie czy usłudze. Brak rozwiania jakichkolwiek wątpliwości czy uzyskania odpowiedzi na konkretne pytania może skutecznie odwieść potencjalnego klienta od skorzystania z oferty. Właśnie dlatego marketing 5A na tym etapie zakłada przede wszystkim zadbanie o dostarczenie kupującemu niezbędnych informacji i to przy wykorzystaniu różnych kanałów.

Warto skupić się także na innych elementach, które mogą przekonać konsumenta do zakupu, takich jak recenzje, social proof czy solidny wizerunek w internecie.

4. Act (działanie)

Jeśli uda się zrealizować wszystkie poprzednie punkty, nadchodzi czas na działanie. To właśnie moment, w którym wszystkie wysiłki rzeczywiście zaczynają przynosić efekty – konsument decyduje się na skorzystanie z oferty. To może być zakup produktu, zapis na newsletter czy wybranie konkretnej usługi.

Przedsiębiorca musi natomiast zadbać o to, by działanie na tym etapie okazało się jak najprostsze. Oznacza to, że pobieranie aplikacji powinno być intuicyjne, a robienie zakupów proste – bez konieczności zakładania konta czy wypełniania zbyt szczegółowego formularza. Warto też upewnić się, że do strony podpięte są wszystkie sposoby płatności chętnie wybierane przez kupujących.

5. Advocate (rzecznictwo)

Jak widać, potrzeba dużo wysiłku, by pozyskać nowego klienta. Warto więc zadbać o to, by takie działania nie przynosiły jednorazowego efektu, ale procentowały w przyszłości. Z tego powodu tak duże znaczenie ma obecnie zdobywanie lojalnych klientów.

Zamiast więc skupiać się jedynie na przyciąganiu do siebie nowych osób, przedsiębiorca może zadbać o to, by te, które już przyszły, zostały na dłużej. Tym bardziej, że inwestowanie w takie działania jest znacznie tańsze niż każdorazowe pozyskiwanie zupełnie nowych kupujących.

Zobacz też: 4C, 8P i 5A, czyli najważniejsze rodzaje marketingu mix w świecie współczesnej sprzedaży

Zdobywanie lojalnych klientów ma zresztą jeszcze jeden duży plus – konsumenci zadowoleni z oferty będą chętniej polecać produkty czy usługi kolejnym osobom. A przecież nikt nie lubi marnować swoich pieniędzy. Z tego powodu zamiast kupować w ciemno, większość chętnie sięga po rekomendacje. Lojalni klienci mogą więc z jednej strony przyczynić się do wzrostu zysków, z drugiej sprawić, że firma zyska na wiarygodności, a jej zasięgi się powiększą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jak napisać artykuł sponsorowany?

Artykuł sponsorowany może być skuteczną formą promocji. Trzeba jednak wiedzieć, jak dobrze go napisać

Natsu

Natalia “NATSU” Karczmarczyk i agencja Spotlight przekazały ponad 25 tys. zł Fundacji Centrum Praw Kobiet