Większość osób, które startują z własnym biznesem online, wie, czym jest pozycjonowanie i jakie korzyści może przynieść. Problem w tym, że kiedy działalność dopiero się rozkręca, mało kto dysponuje budżetem na zatrudnienie specjalisty od SEO. Początki zwykle wyglądają więc w ten sposób, że to przedsiębiorca samodzielnie tworzy treści na swoją stronę internetową lub blog. I tu pojawia się problem – bo jak samodzielnie dobierać słowa kluczowe i robić to dobrze?
Spis treści
Czy da się analizować słowa kluczowe na własną rękę?
Wielu przedsiębiorców może ucieszyć odpowiedź na pytanie z nagłówka – samodzielne dobieranie słów kluczowych jest możliwe. Da się obyć bez specjalisty od SEO i osiągać całkiem dobre wyniki.
Oczywiście nie oznacza to wcale, że efekty będą dokładnie takie same jak przy korzystaniu z pomocy osoby doświadczonej w pozycjonowaniu. SEO-wiec jest specjalistą, co oznacza, że ma dużą wiedzę w zakresie tego, co robi, wiele zrealizowanych projektów na swoim koncie i w swojej pracy skupia się właśnie na tym, szybko poszerzając swoje kompetencje. W przeciwieństwie do przedsiębiorcy, który na głowie ma jeszcze wszystkie inne kwestie związane z prowadzeniem biznesu.
Specjalista od SEO dysponuje w dodatku wieloma narzędziami, które ułatwiają mu codzienną pracę. Nic nie stoi wprawdzie na przeszkodzie, by wykupić do nich dostęp na własną rękę. Sama narzędzia to jednak wciąż nie wszystko – trzeba jeszcze poświęcić dużo czasu, by nauczyć się prawidłowo z nich korzystać.
Wprawdzie wszystko to nie brzmi optymistycznie, ale to wcale nie znaczy, że SEO-owiec to konieczność. Można obyć się bez niego i osiągać zadowalające rezultaty, choć nie ma co ukrywać, że gorsze niż te pojawiające się przy współpracy ze specjalistą.
To zresztą tak samo jak z każdą inną dziedziną. Można zatrudnić np. profesjonalnego fotografa do zrobienia zdjęć na firmowy profil na Instagramie. A można też przerobić kilka kursów i zająć się tym samodzielnie. Efekt będzie gorszy, ale na tyle dobry, by zdjęcia spełniały swoje zadanie.
Jak samodzielnie dobierać słowa kluczowe?
Jak to zostało wspomniane, istnieje wiele narzędzi, do których każdy może wykupić dostęp. Umożliwiają one analizę fraz, konkurencji i opracowywanie całej strategii SEO. Korzystanie z nich nie jest jednak absolutną koniecznością. Przynajmniej na początku można sięgnąć po darmowe rozwiązania. A będą nimi:
- Answer the Public – choć tu w darmowej wersji obowiązuje dzienny limit wyszukiwania,
- Ubersuggest – również z limitem dziennym,
- Google Analytics,
- Planner słów kluczowych Google,
- Podpowiedzi wyszukiwarki.
Już te narzędzia pozwalają wprowadzić wiele widocznych zmian, jeśli chodzi o optymalizację tekstu pod kątem SEO.
Rodzaje słów kluczowych, które warto znać
Wszystkie wyżej wymienione narzędzia dostarczą sporej dawki informacji, ale trzeba jeszcze wiedzieć, jak spośród tych wszystkich propozycji wybrać te, które w danym przypadku pozwolą osiągnąć najlepsze wyniki.
Tutaj przyda się informacja, że frazy kluczowe dzielą się na:
- brandowe – związane z nazwami firm czy marek (np. spodnie Nike, perfumy NYKD itd.)
- generyczne – bardzo ogólne (np. buty, jazda konna itd.)
- długie ogony – bardziej złożone, szczegółowe zapytania.
Przy pozycjonowaniu tekstów frazy generyczne nie zdają egzaminu i to z prostego powodu – są zbyt ogólne. Osoba wpisująca hasło „buty” z jednej strony może szukać np. sklepów z butami na obcasie, poradnika, jakie buty wybrać do biegania albo informacji o modnych butach w danym sezonie. Jak widać, pod tą samą frazą mogą kryć się zupełnie inne intencje.
Frazy kluczowe powinny być więc wybierane w taki sposób, by można było na nie „złapać” tych użytkowników, których potencjalnie zainteresuje konkretna treść. Oznacza to więc, że powinny być bardziej doprecyzowane. Frazy kluczowe z długim ogonem mają zresztą także tę zaletę, że łatwiej wypozycjonować na nie tekst tak, by znalazł się wysoko w wynikach Google.
Warto też na podstawie sugerowanych fraz weryfikować tematy zamieszczanych treści. Nieraz przedsiębiorcom wydaje się, że to, o czym piszą, jest bardzo ciekawe. I może jest, ale tylko dla nich, a dla potencjalnych klientów już niekoniecznie.
Jeśli więc fraza dopasowana do artykułu nie cieszy się praktycznie żadną popularnością, może to oznaczać, że nie ma sensu inwestować czasu w tworzenie tego typu tekstu. W końcu nie takie są założenia content marketingu, który powinien stanowić realną wartość dla czytelników.
Jak powinno wyglądać samodzielne dobieranie słów kluczowych? Kilka wskazówek na koniec
Temat SEO i dobierania słów kluczowych jest na tyle złożony, że trudno szczegółowo opisać go w jednym artykule. Na pewno warto jednaka pamiętać o:
- dobieraniu fraz, które nie są zbyt ogólne,
- weryfikowaniu, czy takie frazy w ogóle cieszą się zainteresowaniem (a więc i czy sam temat tekstu może kogoś zaciekawić),
- pamiętaniu, że słowa można odmieniać (po sieci krąży mnóstwo tekstów z frazą typu „elektryk Warszawa”. Takie frazy spokojnie można odmieniać, by tekst brzmiał naturalnie),
- stosowaniu także powiązanych słów kluczowych podpowiadanych przez narzędzia, z których się korzysta – dzięki temu tekst ma szansę dotrzeć do większej liczby osób, które potencjalnie zainteresuje.
- Czym jest content gap i dlaczego warto go monitorować?
- Optymalizacja treści – dlaczego jest tak ważna i jak się za nią zabrać?
- Skuteczna strategia SEO: Pozycjonowanie w 6 krokach
- Czym jest duplicate content i jak wpływa na widoczność strony w wyszukiwarce?