w ,

Czym jest content gap i dlaczego warto go monitorować?

Content gap
content gap

Celem każdej firmy działającej online jest osiąganie najwyższych pozycji w wynikach Google. Jednak aby uzyskać zamierzony ruch organiczny, należy przeprowadzić rzetelną analizę treści i sprawdzić, czy w pełni wyczerpują one wszystkie tematy mogące zainteresować grupę docelową. I tu z pomocą przychodzi monitorowanie content gap. Dlaczego jest tak ważne i jak je przeprowadzić?

Czym jest content gap?

Content gap stanowi różnicę między treściami na stronie, a tym czego poszukują użytkownicy Google. Pod tym pojęciem kryje się więc luka w treści, czyli rozbieżności między informacjami opublikowanymi na stronie i tym, czego w rzeczywistości poszukują potencjalni klienci.

W celu wyeliminowania content gap przeprowadza się analizę pozwalającą ustalić, co zrobić, aby strona stała się bardziej widoczna i atrakcyjna. W wyniku tego procesu możliwe jest wskazanie luk między treściami znajdującymi się na stronie a wyszukiwaniami użytkowników Google. Analizę Content Gap najczęściej przeprowadza agencja marketingowa lub wewnętrzny dział SEO.

Dlaczego warto wykonać analizę content gap?

Przeprowadzanie analizy pozwala na sprawdzenie, co aktualnie oferuje strona oraz umożliwia wytypowanie obszarów wymagających modyfikacji treści. Poszukuje się wówczas brakujących słów kluczowych, będących przyczyną problemów z wyświetlaniem w wyszukiwarce.

Jeśli strona nie korzysta z fraz kluczowych o dużym potencjale, witryna przesuwa się na dalsze strony Google. Jakość treści ma ogromne znaczenie, jednak należy pamiętać, że to frazy kluczowe dopasowują treści do wyszukiwarki. Dzięki przeprowadzeniu takiej analizy, a potem wdrożeniu działań wypełniających luki w contencie strona internetowa zyskuje więc zainteresowanie, a to przekłada się na wyższe wyniki finansowe i budowanie wizerunku marki.

Zalety analizy content gap

Przeprowadzona analiza pozwala na zidentyfikowanie treści, na których należy się skoncentrować – dostosować do potrzeb klientów i wyszukiwarki. Z punktu widzenia algorytmów Google wprowadzenie słów kluczowych jest bardzo istotne i pozwala na otrzymanie najlepszych efektów. Content gap umożliwia również zdobycie wartościowych informacji dotyczących konkurencji i branży – ta wiedza wykorzystana w praktyce pozwala następnie zdobyć wyższą pozycję w Google.

Profesjonalna analiza pomaga też odpowiedzieć na pytanie, czy optymalnie realizowane są potrzeby odwiedzających oraz czy tworzone treści są skuteczne. Istotne jest, by skupić się na grupie użytkowników, którzy mogą przynieść realne zyski i stać się potencjalnymi klientami. Właściwie wykonana analiza i wprowadzone zmiany zapobiegają sytuacjom w których użytkownik trafia na stronę i nie znajduje na niej pożądanych informacji.

Jakie są etapy content gap?

Kompletną analizę content gap należy rozpocząć od przeprowadzenia audytu istniejących wpisów. Pozwoli to na ocenę kondycji witryny i wyznaczenie pierwszych celów do zrealizowania. Na tym etapie sprawdza się, czy treści są nadal aktualnie oraz maksymalnie wyczerpują temat. Dokonuje się również optymalizacji pod kątem fraz kluczowych i wyszukuje treści, które można połączyć z innymi lub usunąć. Audyt pozwala wyznaczyć słabe punkty, które należy naprawić.

Kolejnym krokiem jest analiza SERP – listy wyników wyszukiwania pod względem brakujących elementów. Wykonuje się ją na podstawie fraz kluczowych konkurentów. Następnie należy porównać stronę docelową ze stronami konkurencji – znaleźć frazy kluczowe z dużym potencjałem. Wynik porównania wskaże miejsca, nad którymi należy popracować. Ostatnim etapem jest analiza pozostałych obszarów – pozwoli wyłapać braki, na które istnieje duży popyt. Potem pozostaje już tylko przygotowanie treści, które zapełnią braki w contencie.


  1. Optymalizacja treści – dlaczego jest tak ważna i jak się za nią zabrać?
  2. Jak łatwo stworzyć stronę internetową?
  3. Czym jest duplicate content i jak wpływa na widoczność strony w wyszukiwarce?
Burza mózgów w biznesie

Burza mózgów – dlaczego warto wykorzystać ją w biznesie?

Prawa człowieka łamane są w ciszy

“Prawa człowieka łamane są w ciszy” – K2 Create dla Amnesty International