Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Kryzysy w blogosferze bez wiekszego wpływu na konsumentów

Jako osobom interesujacym się marketingiem w wiekszym lub mniejszym stopniu, pewnie obił wam się o uszy “kryzys Sokołowa”. Nie będziemy opisywać o co w całej sytuacji chodzi, ani jak zareagowali na nią marketerzy. blogerzy itp. – możecie to przeczytać na przykład na blogu Mediafun. Nas zainteresowała inna kwestia, a mianowicie – jak wygląda taki “kryzys” w mediach i jaki wpływ informacje publikowane w internecie mają na media mainstreamowe.

Dzięki danym przygotowanym dla nas przez Instytut Monitorowania Mediów widzimy, jak się te informacje rozprzestrzeniają i czy faktycznie są ważne dla szerszego ogółu – dziennikarzy mediów tradycyjnych czy klientów tej marki.

W okresie od 06.02.2013 do 27.08.2013 w badanych mediach pojawiło się 471 wzmianek związanych z firmą Sokołów. Okazało się, że prawie 100% publikacji na ten temat pojawiło się w Internecie. Temat istniał głównie w social media, a media tradycyjne w ogóle nie zainteresowały się sprawą.

Mimo, iż nagranie vlogera pojawiło się w Internecie na początku lutego, szczyt zainteresowania przypada dopiero na koniec sierpnia, po nagłośnieniu sprawy sądowej zainicjowanej przez Sokołów (obrazuje to wykres i poniższa tabela). I to jest też może być ciekawy przykład na tzw. efekt Straisand, czyli sytuację, kiedy dopiero reakcja firmy nawołującej do usunięcia danej treści z internetu wywołuje eskalację informacji na dany temat. Można odnieść wrażenie, że Sokołów wcześniej nie monitorował treści, które się pojawiały na temat marki i zareagowano dopiero wtedy, gdy przypadkiem ktoś znalazł nagranie.

ogolna_liczba_publikacji_total

 

Szczegółowo liczba informacji na ten temat wyglądała nastepująco:

Miesiąc

 Liczba wzmianek

02.2013

4

03.2013

5

04.2013

6

05.2013

2

06.2013

3

07.2013

2

08.2013

449

Najwięcej publikacji w badanym okresie pojawiło się na Facebooku i forach – prawie 57 %, na Twitterze i blogach nieznacznie ponad 22%.
publikacje_w_podziale_na_media_total

Do najaktywniejszych źródeł publikacji należą Facebook (ponad 200 ogólnodostępnych wpisów) i Twitter (ponad 50 tweetów). Pośród stron internetowych najczęściej ten temat poruszany był na hotmoney.pl, metromsn.gazeta.pl oraz na biztok.pl.

Największe zainteresowanie sprawą Sokołowa przypada na okres 22 – 27.08.2013. Z 471 wzmianek w całym badaniu 438 pojawia się od 22 do 27.08.2013. Zainteresowanie internautów zmalało tylko … na weekend.

Jednak mimo tego nagłego boomu tematem w social media, nie znalazło to przełożenia w zainteresowaniu mediów tradycyjnych. Może to oznaczać, że niektóre “kryzysy” – mimo, że bardzo widoczne w społecznościach, nie mają szerokiego grona odbiorców, a co za tym idzie – nie będą miały większego wpływu na wizerunek marki.

ogolna_liczba_publikacji_22_do_27_08

Data

 Liczba wzmianek

22.08.2013

0

23.08.2013

130

24.08.2013

77

25.08.2013

28

26.08.2013

100

27.08.2013

103

publikacje w podziale na profil medium 22_do_27_08

publikacje_w_podziale_na_media_22_do27_08

Analizę wykonano za pomocą systemu monitoringu mediów IMM na podstawie 471 publikacji z polskojęzycznej części internetu wraz z ogólnodostępnymi wpisami w mediach społecznościowych oraz z prasy, w których pojawiły się informacje na temat Sokołowa. Pod uwagę brane były publikacje, które ukazały się między 6 lutego 2013, a 27 sierpnia 2013 roku i zawierały frazy Sokołów, parówki, tatar, Piotr Ogiński.

 

zdjęcie: CC-BY http://www.flickr.com/photos/mkhmarketing