Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy to fenomen w skali świata. Mobilizacja tysięcy ludzi, którzy zachęcają do działań w szczytnym celu jeszcze większe zastępy – media nie mogą patrzeć na to obojętnie. Instytut Monitorowania Mediów sprawdził, jak wygląda medialna popularność WOŚP w prasie i internecie w ostatnich kilku latach: to dziesiątki tysięcy publikacji i wielomilionowy ekwiwalent reklamowy.
Ponad 950 razy w prasie i około 11,4 tys. raz w internecie – tyle razy napisano o 21. Finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy między 1 a 14 stycznia 2013 roku. Finał miał miejsce w niedzielę 13 stycznia, więc czas na setki publikacji relacjonujących i podsumowujących zdarzenie jeszcze przyjdzie.

Dla porównania, w styczniu zeszłego roku o Finale WOŚP napisano w internecie ponad 17,5 tys. razy i 1,7 tys. w prasie.
WOŚP 2010-2012: czasem spadek, czasem wzrost
W latach 2010 – 2012 Orkiestra odnotowała niewielki spadek liczby publikacji w prasie, za to wzrost w Internecie. Najmniej publikacji prasowych było w roku 2012 – 5,3 tys. Najwięcej w 2010 – 6,4 tys. Najwyższy wynik internetowy – z 2012 roku– wyniósł prawie 50, 5 tys. materiałów. To ponad 8 tys. publikacji więcej niż w 2010 roku.

WOŚP w internecie – orkiestra rządzi w zimie
Nie jest zaskoczeniem, że punktem kulminacyjnym internetowych publikacji i dyskusji o Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy jest co roku styczeń. Jedynym odstępstwem od normy był lipiec 2010, gdy WOŚP zagrał wyjątkowo latem dla powodzian, a Jurek Owsiak rozpoczął dyskusję w mediach listem do prezesa TVP na temat misji telewizji publicznej.

Tyle warta jest orkiestra w prasie
Ekwiwalent reklamowy jest to wskaźnik wyrażony w złotówkach – obrazuje kwotę, jaką należałoby wydać na reklamę o tej samej powierzchni (w cm2) co artykuł poświęcony danemu zagadnieniu, w określonym typie prasy (koszt reklamy różni się w zależności od tytułu prasowego i jest wyliczany na podstawie cenników reklamowych poszczególnych gazet). Z analizy publikacji prasowych na temat WOŚP wynika, że już w 2010 roku artykułu na temat Orkiestry warte były więcej niż 50 mln zł. Wartość ta z roku na rok rośnie. Łącznie trzy ostatnie lata przyniosły Orkiestrze ekspozycję o wartości niemal 160 mln zł.

Orkiestra i jej dyrygent oraz inne atrakcje
Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy generuje większe zainteresowanie mediów niż jej medialna twarz – Jurek Owsiak, oraz Przystanek Woodstock razem wzięte.
Podobnie wyglądają proporcje publikacji na temat badanych zagadnień w internecie.


Autor: Nina Olszewska – Instytut Monitorowania Mediów
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów