Jeśli masz za długą buzię, możesz to ukryć odpowiednią fryzurą – takie porady zamieściło Lego w swoim magazynie w dziale dla małych dziewczynek. Zdenerwowało to rodziców, którzy twierdzą, że z powodu publikacji dzieci zaczęły szukać u siebie wad.
Poradnik w Lego Club Magazine dotyczył dobrania fryzury do kształtu twarzy. Zgodne z nim, w najlepszej sytuacji są osoby o twarzy owalnej. Gorzej, gdy buzia jest kwadratowa lub podłużna. Wtedy trzeba tak przyciąć włosy, aby zamaskować niedoskonałości, przykryć ostrzejsze rysy lub optycznie zmniejszyć twarz.
Tego typu rady można często znaleźć w pismach kobiecych. Problem w tym, że tym razem zostały one zamieszczone w magazynie klubowiczów Lego w dziale związanym z klockami serii Friends, które są przeznaczone dla dzieci w wieku 5-12 lat.
Zwróciła na to uwagę Sharon Holbrook, która na dotyczącym rodzicielstwa blogu w portalu The New York Times opisała rozmowę ze swoją 7-letnią córką. Dziewczynka była ciekawa, czy jej twarz jest owalna, bo jeśli tak, to zawsze będzie wyglądać świetnie, bez względu na fryzurę.
Jak pisze Sharon Holbrook, Lego nie powinno zajmować się dziecięcą urodą. Po jej tekście zaczęły pojawiać się komentarze kolejnych rodziców oburzonych tym, że duńska firma wpisuje się w politykę stereotypizowania płci.
Kierowana do dziewczynek seria Lego Friends weszła na rynek w 2011 r. i od początku była krytykowana, chociażby ze względu na stosowane kolory. Klocki są głównie różowe i fioletowe, a figurkowe dziewczyny mają wcięcie w talii i duże oczy.
.@LEGO_Group Go back to this msg of '81 instead of "beauty tips for 5-12 year-olds" crap http://t.co/oSTFfCJy8L pic.twitter.com/xEj6OuBMWo
— Angela Nelson (@BostonAngela) marzec 17, 2015
Holbrook mówi, że pomysł kupowania zestawów w ten sposób przedstawiających żeńskie postacie wydawał jej się zły, ale jej córka chętniej bawiła się damskimi ludzikami i różowymi klockami, niż standardowymi zestawami Lego. Autorka uważa, że produkty duńskiej firmy świetnie nadają się do rozwijania dziecięcej wyobraźni, dlatego przymykała oko na wady Lego Friends.
Podobnie uważali inni rodzice, którzy sądzą jednak, że urodowe poradniki to krok za daleko. Przypominają przy okazji kampanię Lego z lat 80., kiedy to przedsiębiorstwo reklamowało swoje klocki jako zabawki uniwersalne, mogące dawać radość zarówno chłopcom, jak i dziewczynkom.
Lego broni się, że rady znalazły się w gazetce ponieważ o tego typu kolumnę prosili czytelnicy. Firma przeprosiła i zapowiedziała, że taka sytuacja nie powtórzy się w przyszłości. Nie zmienia to jednak faktu, że w oczach niektórych rodziców kierownictwo Lego to grupa mizoginów, według których kobieta powinna tylko ładnie wyglądać i siedzieć w kuchni. Dobrą ilustracją tego przeświadczenia jest parodia poradnika z Lego Club Magazine, wytykająca wady męskiej urody, w tym zmarszczki, łysinę i zarost.