Philip Kotler należy do niekwestionowanych autorytetów w zakresie marketingu. Nic więc dziwnego, że każda jego książka cieszy się dużym zainteresowaniem. Nie inaczej sprawa wygląda, jeśli chodzi o najnowszą pozycję. Książka marketing 5.0 Philipa Kotlera również należała do głośnych premier i spotkała się z pozytywnym przyjęciem.
Spis treści
O czym jest Marketing 5.0 Philipa Kotlera?
Choć autorstwo książki przypisuje się Philipowi Kotlerowi, to dla porządku trzeba wspomnieć, że nie jest ona efektem wyłącznie jego pracy. Udział w jej napisaniu mieli także współpracownicy Kotlera – Harmanwan Kartaya oraz Iwan Setiawan.
Świat marketingu bardzo szybko się zmienia. Odpowiedzialny jest za to przede wszystkim postęp technologiczny i nowe możliwości. Nic więc dziwnego, że Marketing 5.0 Philipa Kotlera to już piąta odsłona. Jego poprzednik – Marketing 4.0 – ukazał się stosunkowo niedawno, a jednak już konieczne było opracowanie kolejnej edycji. To samo w sobie pokazuje, jak szybko rozwija się świat marketingu i że stale trzeba aktualizować swoją wiedzę, by nie pozostać w tyle.
Marketing 5.0 skupia się na 3 głównych zagadnieniach. Pierwsze z nich to wspomniany już postęp technologiczny, drugie to zmieniające się zachowania konsumentów i wreszcie trzecie – zmiany w modelach biznesowych.
Czym jest marketing 5.0?
Na początkowym etapie książki autorzy wprowadzają czytelnika w poszczególne etapy marketingu. Jest to więc przekrój od marketingu 1.0 aż do 5.0. W ten sposób już na starcie otrzymuje się solidną podstawę dla dalszego czytania i łatwo zrozumieć, skąd wynikała konieczność przedstawienia kolejnych odsłon marketingu.
A czym w takim razie jest marketing 5.0? O ile marketing 4.0 był „erą cyfrową”, to marketing 5.0 to w tym przypadku „technologie next tech” (technologie nowej generacji). Pod tym pojęciem kryją się rozwiązania technologiczne umożliwiające uatrakcyjnienie oferowanej wartości na każdym etapie ścieżki klienta. Mowa tu więc m.in. o sztucznej inteligencji, przetwarzaniu języka naturalnego, wirtualnej rzeczywistości czy blockchain.
Według autorów marketing 5.0 łączy wspomniany już marketing 4.0 skupiony na technologii oraz marketing 3.0 zorientowany na człowieka. Posiada takie cechy (szczegółowo opisane w książce) jak:
- bazowanie na danych (data-driven marketing),
- zwinność organizacyjna (agile marketing)
- możliwość przewidywania wyników przed podjęciem działania,
- kontekstowość
- wykorzystanie cyfryzacji do zwiększenia produktywności.
3 części marketing 5.0
Książka rozpoczyna się od wspomnianego już wstępu omawiającego poszczególne odsłony marketingu. Po nim następuję 3 części.
Część I: zawiera analizę zmian pokoleniowych i zachowania konsumentów. Wyjaśnia, w jaki sposób można pokonać podziały społeczne (np. związane z nierównością ekonomiczną) i jak dotrzeć do poszczególnych klientów na rynku.
Część II: skupia się na wykorzystaniu nowych technologii w celu dotarcia do klientów, opracowania odpowiednich kierunków strategii i stosowaniu nowych modeli biznesowych.
Część III: odnosi się do zagadnień, które można określić jako marketingowe nowinki techniczne. Mowa tu więc o rzeczywistości wirtualnej, sztucznej inteligencji czy blockchain. Autorzy nie tyle wyjaśniają każde z tych zagadnień, co skupiają się na tym, jak wykorzystać te nowości, by osiągnąć możliwie najlepsze rezultaty.
Co inni mówią o książce Kotlera?
Oczywiście nikt nie jest w stanie stwierdzić z całą pewnością, jak będzie wyglądał świat marketingu w kolejnych latach. Autorzy skupiają się jednak na przewidywaniach i prawdopodobnych scenariuszach. Przedstawiają więc m.in. zagrożenia związane z nowymi technologiami i obietnicach związanych z next tech. To zresztą jedna z głównych zalet wymienianych przez czytelników.
Nie jest jednak też tak, że książka nie ma wad. Wśród tych najczęstszych wskazuje się na pobieżne omówienie podstawowych pojęć. Z tego powodu niektórzy uważają, że bez przeczytania poprzednich odsłon marketingu pewne kwestie może być trudno zrozumieć. Pojawiają się też głosy że Marketing 5.0 Philipa Kotlera momentami napisany jest nieprzyjemnym językiem, prawie jak podręcznik akademicki.
Nie zmienia to jednak faktu, że ogólny odbiór książki jest bardzo pozytywny i wiele osób uważa, że Kotler jak zwykle nie zawiódł i dostarczył sporą porcję wartościowej wiedzy o współczesnym marketingu.