w ,

Niestandardowa kampania społeczna wyrzucone.pl – case study

Niestandardowa kampania społeczna wyrzucone. Pl - case study

Statystyki dotyczące skali bezdomności zwierząt w Polsce są wstrząsające. Liczba bezdomnych psów i kotów w ciągu ostatnich 10 lat wzrosła aż o 25% i obecnie przekracza 3 000 000 niechcianych zwierząt.

Poziom świadomości w polskim społeczeństwie jest zatrważająco niski. Mało kto zastanawia się nad tym, że zwierzę to nie zabawka; że panująca moda na 5-tygodniowe maleństwa, przedwcześnie oderwane od matki, jest po prostu brutalnym, nieprzemyślanym działaniem ze strony człowieka; że posiadanie czworonoga to decyzja na kilkanaście lat.

Jaki jest efekt nieprzemyślanych decyzji podejmowanych pod wpływem impulsu?
Polskie schroniska są przepełnione po brzegi, przebywa w nich ponad 100 000 potrzebujących opieki zwierząt. W schronisku umiera co czwarty pies i co drugi kot! Pseudohodowle produkują rocznie nawet 500 000 psów „w typie rasy”, które potem trafiają na ulice.

Zwierze sie zmienia

Wygodny kaganiec

Upal w samochodzie

Spacery

Rozmnazanie

Przeprowadzka

Podawanie lekow

Nietresowalnosc

Miska z woda

Kot w walizce

Kot u weterynarza

Karmienie zwierzat

Gubienie siersci

Demolka

Charaktery zwierzat

Jak zwrócić uwagę na problem, nie zniechęcając?

Organizatorzy kampanii społecznej wyrzucone.pl postawili sobie za cel, by w niestandardowy i przyjazny sposób zwrócić uwagę na problem bezdomności zwierząt oraz wyczulić na moment podejmowania decyzji o posiadaniu czworonoga, jako niezwykle ważny, odpowiedzialny i dla wielu z nich – nieodwracalny. Po to, aby zapobiegać wyrzucaniu i złemu traktowaniu niechcianych zwierząt.

Odchodząc od brutalizowania przekazu, w feralnym dla zwierzaków okresie wakacji organizatorzy kampanii rozwiesili w przestrzeni miejskiej kolorowe ogłoszenia-zrywki „Myślisz o kotku? Myślisz o piesku?”. Intrygujące, z pozoru słodkie, niepozorne plakaty z karmiącą kotką czy suczką miały jednak inny, mocniejszy przekaz. Po oderwaniu zrywki, zamiast oczekiwanego na odwrocie kontaktu do sprzedającego, przechodnie czytali: „Właśnie decydujesz o losie zwierzaka. Pamiętaj, że twoja decyzja jest nieodwracalna” oraz adres: www.wyrzucone.pl. Jakie były reakcje? Zaciekawienie, zdziwienie, konsternacja, czasami złość. Na szczęście to tylko kawałki papieru…

Kampania, oprócz plakatów rozwieszanych w przestrzeni miejskiej, komunikowała się głównie w Internecie – na stronie www.wyrzucone.pl, facebookowym profilu, kanale YouTube oraz Instagramie.

Jej największą wartością była rola edukacyjna.

Seria ikonografik nakreślających skalę problemu bezdomności wśród zwierząt, kolorowe grafiki edukacyjne spójne z layoutem plakatów, tematyczne posty poruszające zagadnienie prawidłowej opieki nad pupilem, nawiązywanie do bieżących wydarzeń (pies znaleziony na szczycie Rysów; pozostawianie w okresie upałów psów zamkniętych w samochodach; zwierzęta wręczane jako prezenty komunijne, itp.), ankieta ułatwiająca podjęcie decyzji osobom zainteresowanym przyjęciem pod swój dach czworonoga, animowane poradniki – co zrobić, gdy znalazłeś błąkające się zwierzę – to tylko niektóre z poruszanych tematów.
Organizatorzy kampanii nawiązali współpracę z organizacjami społecznymi działającymi na rzecz potrzebujących zwierząt, podejmując się działań mających za zadanie wsparcie oddolnych inicjatyw społecznych.

Jaki był efekt?

– Zaczęliśmy od kilkunastu ogłoszeń rozklejonych w okolicy z pomocą znajomych. Nie liczyliśmy na tak duże zainteresowanie problemem – mówią organizatorzy akcji.

– Dwa kolorowe kawałki papieru wywołały burzę w Internecie i na ulicach polskich miast – mówi Czarek Zieliński, dyrektor artystyczny przedsięwzięcia.

Strona www.wyrzucone.pl doczekała się w krótkim czasie 100 000 odsłon! Dzięki uruchomieniu możliwości pobrania ogłoszeń ze strony, osobistego odbioru lub wysyłki za pośrednictwem poczty, do akcji dołączyło prawie 3 000 wolontariuszy, którzy rozkleili ponad 16 000 plakatów na terenie całej Polski! Fanpage na Facebooku w kilka tygodni zgromadził ponad 23 000 bardzo aktywnych fanów, którzy z ogromnym zapałem udostępniali i komentowali publikowane posty.

O kampanii powiedziały wszystkie ogólnopolskie stacje telewizyjne i radiowe oraz najważniejsze portale informacyjne: TVN24, Polsat News, TVP Info, Polskie Radio Trójka, Polskie Radio 24, MUZO.PL, Radio Eska, Tok FM, Radio Kraków, Radio RDC, Informacyjna Agencja Radiowa, Newsweek.pl, Wyborcza.pl, SuperExpress.pl, Kocie Sprawy, Przyjaciel Pies oraz cała rzesza organizacji społecznych działających na rzecz zwierząt.

Facebookowe posty wyrzucone.pl biły rekordy popularności – udostępniały je największe fundacje prozwierzęce, schroniska, lecznice weterynaryjne oraz domy kultury i przedszkola. Z inicjatywy firmy zajmującej się dystrybucją płatnych ogłoszeń dodatkowo wydrukowano i rozesłano 8 500 sztuk naklejek w formie ikonografik („Zahamuj rozmnażanie – zwiększony popyt na małe zwierzęta nakręca spiralę hodowlaną”, „Zaczipuj swoje zwierzę – zapobiegaj bezdomności”, „Pomyśl o wykastrowaniu swojego zwierzęcia. Bądź odpowiedzialny – zapobiegaj bezdomności”, „Zwierzęta czują. Strach, głód, zimno, pragnienie, samotność, ból. Nie krzywdź – nie wyrzucaj”).

W „kampanijnych” koszulkach wyrzucone.pl bardzo chętnie fotografowały się znane osoby: Robert Biedroń, Stanisław Soyka, Beata Sadowska, Stanisław Tym, Adam Wajrak, Kora i Kamil Sipowicz, Beata Pawlikowska, Agata Buzek, Kazimiera Szczuka, Maja Ostaszewska, Magdalena Cielecka, Rafał Mroczek, prof. Magdalena Środa, Dorota Sumińska, Dorota Warakomska, Joanna Krupa, Dawid Woliński, udzielając tym samym wsparcia kampanii i zwracając uwagę na problem niechcianych zwierząt.

– Mamy nadzieję, że pod wpływem kampanii każdy, kto myśli o zwierzaku, przemyśli gruntownie swoją decyzję i podejmie ją odpowiedzialnie, a w konsekwencji liczba wyrzucanych czworonogów radykalnie się zmniejszy. Wiemy, że staliśmy się inspiracją dla innych. Po starcie kampanii wyrzucone.pl w Internecie pojawiły się liczne publikacje nawiązujące do poruszanych przez nas tematów. Otrzymaliśmy ogromne wsparcie od fundacji działających na rzecz zwierząt. Staliśmy się inspiracją dla prywatnych osób, które po zetknięciu się z inicjatywą wyrzucone.pl podjęły się konkretnych działań na rzecz pomocy bezdomnych zwierzętom. Wiele osób pisało do nas, wyrażało poparcie dla kampanii i dzieliło się swoimi historiami – mówią organizatorzy wyrzucone.pl.

– To bardzo budujące, kiedy poza popularnością, jaką niesie ze sobą atrakcyjnie przygotowana kampania, napędza ona konkretne reakcje i działania społeczne. Taki bowiem, poza wzbudzeniem zamieszania, powinien być cel nadrzędny każdej kampanii społecznej. Nikt od dawna nie wywołał tak dużego poruszenia znanym skądinąd tematem bezdomnych zwierząt. Z pełną odpowiedzialnością możemy mówić o sukcesie akcji wyrzucone.pl – mówi Katarzyna Gordian, dyrektor strategiczny kampanii. – A co ważne, mamy pomysł na rozwijanie idei wśród najmłodszych, bo czym skorupka za młodu… Szczegóły już wkrótce.
Serdecznie zapraszamy na wyrzucone.pl.

Więcej na:

www.wyrzucone.pl

https://www.facebook.com/wyrzuconepl

https://instagram.com/wyrzucone.pl/

https://www.youtube.com/channel/UCM5eWqGlL2L7ebYmGlk5qLQ

[podobne_kampania spoleczna]

Seo czy ppc

Nowa koncepcja SEO – odpowiedź na wymagania rynku i Google

Studio harce

Harce – nowe studio kreujące wizerunek marek