Dzięki postępowi technologicznemu reklama stała się tania. W efekcie przeciętny człowiek codziennie narażony jest na kilka tysięcy komunikatów reklamowych. Sprawia to, że wiele z nich jest ignorowanych, a w dodatku odbiorcy tracą zaufanie do przekazywanych im treści. Stwarza to duże wyzwanie firmom zabiegającym o uwagę potencjalnych klientów. Musze znaleźć sposób, by wyróżnić się wśród konkurencji i dotrzeć ze swoją ofertą do grupy docelowej. Obecnie można wyróżnić zasadniczo dwie strategie stosowane w tym celu przez marketerów – outbound i inbound marketing.
Spis treści
Outbound i inbound marketing – dwa odmienne podejścia do klienta
Można powiedzieć, że outbound i inbound marketing stoją na dwóch biegunach strategii marketingowej. Outbound marketing nazywany jest inaczej push marketingiem. To metoda, której celem jest dotarcie do jak największej liczby odbiorców. Nie muszą to być osoby, które kiedykolwiek słyszały o produkcie czy firmie. Co więcej – w efekcie bardzo często komunikat kierowany jest także do osób znajdujących się poza grupą docelową. Outbound marketing wykorzystuje środki, które pozwolą mu prowadzić działania marketingowe na jak najszerszą skalę. Polega więc chociażby na masowym wysyłaniu wiadomości elektronicznych, rozdawaniu ulotek czy reklamie radiowej lub telewizyjnej. Można powiedzieć, że takie przedstawienie oferty to jednostronna rozmowa, która skupia się właśnie na zaprezentowaniu produktu czy usługi w jak najlepszy sposób i wskazaniu powodów, dla których odbiorca miałby je kupić.
Inbound marketing zakłada zupełnie odmienne podejście. To szereg działań, które mają za zadanie wywołać zaangażowanie odbiorców i wzmagać ich aktywność oraz zainteresowanie ofertą. Podczas gdy outbound marketing ma dotrzeć do jak największego grona odbiorców poprzez wysyłanie do nich komunikatów reklamowych, inbound marketing działa jak magnes. Jego zadaniem jest przyciągnięcie potencjalnych klientów poprzez skupienie się właśnie na nich. W centrum inbound marketingu znajdują się treści i sam klient. Zastanawiając się, jak tworzyć opisy produktów, marketerzy dopasowują je do konkretnych etapów drogi od zainteresowania do zakupu produktu. Z założenia firma ma więc nie tylko zostać odnaleziona przez klientów, ale też dostarczyć im wartościowych treści, informacji i wskazówek.
Narzędzia wykorzystywane przez outbound i inbound marketing
Outbound marketing wykorzystuje przede wszystkim narzędzia takie jak telewizja, radio czy prasa, ale także mailing czy tzw. zimne telefony. Czy jest skuteczny? Na to pytanie może odpowiedzieć sobie samemu, zastanawiając się chociażby nad swoją reakcją po odebraniu kolejnego telefonu z call center. Co więcej, outbound marketing wielu firmom po prostu się nie opłaca także ze względu na wysokie koszty reklamy i brak możliwości dopasowania takich treści do preferencji sprecyzowanej grupy docelowej. Nie oznacza to jednak, że outbound marketing nie ma już swojego miejsca na rynku. Chętnie wykorzystują go potężne koncerny. Dla nich outbound marketing to nie tyle narzędzie do pozyskiwania klientów, ale także sposób na budowanie świadomości marki.
Znacznie więcej firm korzysta jednak z inbound marketingu. Nic dziwnego, bo w ten sposób mogą przyciągnąć zainteresowanie odbiorców, wdać się z nimi w interakcję, a nawet rozwiązać ich problemy, w ten sposób zyskując zaufanie i finalizując transakcję. Takie działanie wymaga jednak także większego przygotowania i dokładnego przeanalizowania każdego kroku – sprecyzowania grupy docelowej, określenia poszczególnych etapów sprzedaży, wątpliwości i problemów do rozwiązania i wreszcie – stworzenie zainteresowania i zaangażowania. Narzędzia wykorzystywane przez inbound marketing to więc przede wszystkim ebooki, blogi, aktywność w mediach społecznościowych czy wartościowe teksty pisane pod SEO – w odpowiedzi na najczęstsze zapytania klientów. Na popularności zyskują także takie narzędzia inbound marketingu jak podcasty czy jakościowe filmy na YouTube.
Czy inbound marketing to jedyne słuszne rozwiązanie?
Czy wszystkie powyższe zalety inbound marketingu sprawiają, że to jedyna właściwa droga, którą powinno podążać większość firm? Nie ma co ukrywać, że większość współczesnych działań marketingowych opiera się właśnie na podejściu inbound. Nie bez powodu tyle mówi się o chociażby o tworzeniu wartościowego contentu albo skupieniu na kliencie i jego potrzebach, zamiast na produkcie. Nie oznacza to jednak, że od outbound marketingu trzeba oddzielić się grubą kreską.
Po pierwsze, nie można z dnia na dzień przeprowadzić rewolucji w firmie. Kolejne rozwiązania powinny być wprowadzane stopniowo, przy jednoczesnym dokonywaniu oceny efektów, które przyniosło podjęcie poszczególnych czynności. Co więcej, gdyby outbound marketing w ogóle nie był skuteczny, nie stosowałoby go aż tak wiele firm. Duże korzyści może przynieść połączenie właśnie obu tych strategii. Kluczowa jest jednak odpowiednia proporcja między masowymi działaniami a skupieniem na kliencie i wartości przekazu.
Zobacz też: Czy warto współpracować z influencerem? Tak – i to przynajmniej z kilku powodów