Każdego roku na świecie produkuje się około 300 milionów ton papieru. Według różnych
szacunków, duża część tej produkcji jest zużywana na cele nie zawsze przemyślane, czy konieczne.
Warto dokładniej zastanowić się nad tą kwestią, jest to w końcu ważny aspekt społecznej
odpowiedzialności biznesu, norm ISO* i oczywiście firmowych finansów.
Zrezygnuj z zakupu drukowanych wydań gazet na rzecz elektronicznych. Kiedy to możliwe – drukuj
dwustronnie. Zawsze zapisuj zeszyty, notatniki i kalendarze do końca, nie zmieniaj ich bez wyraźnej
potrzeby. Ustaw firmowe drukarki na tryb oszczędnościowy. Postaraj się zminimalizować a może
nawet wyeliminować druk na potrzeby wewnętrzne. Zawsze korzystaj z papieru ekologicznego
(przetworzonego). Wprowadź w firmie politykę gromadzenia makulatury na recykling. To tylko
kilka przykładów zaleceń, których wprowadzenie ma pomóc ograniczyć zużycie papieru. Ale kwestia
podejścia do zużycia papieru w firmie jest dużo szersza.
Może kilka przykładów. Polscy urzędnicy produkują ponad 8 600 000 zapisanych kartek każdego
dnia, czyli około 40 ton**. Przedsiębiorcy nie wypadają lepiej. 11 milionów ryz papieru A4 jest
wykorzystywanych miesięcznie w polskich firmach. Daje to 464 miliony kartek***. Jeden dokument
potrafi być kopiowany nawet 19 razy. To daje zupełnie inne spojrzenie na druk papieru w polskich
firmach i instytucjach. Żeby temu zaradzić wdrażane są wspomniane normy ISO, a także szeroko
rozumiana polityka CSR firmy. W końcu przedsiębiorstwo, które nie drukuje bez potrzeby, to
przedsiębiorstwo odpowiedzialne i przyjazne Ziemi. Ale CSR to nie tylko ograniczanie zużycia papieru
wewnątrz firmy. To również działania zewnętrzne, przede wszystkim w kwestii druku na cele
handlowe i marketingowe.
Ulotki, bannery, opakowania…
Druk marketingowy pochłania równie dużo, jeśli nie więcej, zasobów. Bardzo dużo firm drukuje
ulotki, foldery reklamowe, roll-upy, bannery, billboardy, kalendarze, ale tyczy się to również
opakowań produktów, POS (wszelkiego rodzaju materiały wspierające sprzedaż, ustawiane
w sklepach), plakatów, książeczek konsumenckich i wielu innych materiałów. Wszystkie one
wymagają wykorzystania papieru. W grę wchodzi wiele czynników, które decydują o tym jak dużo
papieru zostanie wykorzystane i jaki będzie koszt określonego projektu, choćby nakład, objętość,
rodzaj papieru, czy rodzaj zastosowanego uszlachetnienia.
Firma drukująca na potrzeby sprzedaży i marketingu ma przed sobą dwa rozwiązania. Może
zdecydować się na bezpośrednią współpracę z drukarnią, albo skorzystać ze wsparcia zewnętrznego.
Pierwsze rozwiązanie jest dobre dla firm, które drukują mało i rzadko. Są to też stosunkowo proste
projekty, jak wydruk wizytówek, czy dwustronicowych ulotek, których nakład nie przekracza 10 000
egzemplarzy.
W przypadku kiedy jednak firma drukuje regularnie i dużo materiałów marketingowych, POS,
gadżetów, a proces zakupowy i decyzyjny jest długi i obciążający dział marketingu, wtedy pomoc
zewnętrznego print partnera może się okazać wartościowa. Właśnie z tej potrzeby powstała usługa
określana jako print management, czyli nic innego jak zarządzanie drukiem w celu zoptymalizowania
zakupów marketingowych. Print management znany jest na Zachodzie Europy od ponad 25 lat
i wykorzystywany przeze wiele liczących się na rynku firm. To bardzo dojrzały sektor, który w
Polsce wciąż raczkuje. Powodem jest brak zaufania do partnera zewnętrznego, brak zrozumienia
konieczności takiej współpracy, a przede wszystkim brak wiedzy o tej usłudze.
„Jestem świadkiem rozwoju tego sektora w regionie od kilku lat. Cieszę się, że coraz częściej polskie
firmy czy polskie oddziały firm zagranicznych, decydują się na tego typu rozwiązanie. Główną
korzyścią wynikającą ze współpracy z partnerem print management jest odciążenie firmy, działu
marketingu lub zakupów przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Duże projekty print potrafią być
bardzo czasochłonne i wymagać wielu ustaleń z kilkoma podmiotami – drukarnią, magazynem,
agencją reklamową, kurierem… To pochłania cenny czas pracy, który marketing powinien przeznaczyć
na własne obowiązki. Rolą firmy print management jest przejęcie na siebie tych obowiązków włącznie
z odpowiedzialnością za finalny wynik wszystkich powiązanych działań” – wyjaśnia Anna Przybylska,
Dyrektor Zarządzająca Paperhat Poland Sp. z o.o., polskiego oddziału globalnej firmy działającej
w obszarze print management od ponad 20 lat.
Oprócz Paperhat Poland, w Polsce obecnie jest zaledwie kilka podmiotów świadczących usługi
tego typu****. Sektor jednak bardzo się rozwija i powstają nowe spółki o szeroko powiązanych
działaniach. Każda firma print management cechuje się również swoją indywidualną specyfiką
działania, więc nie można też mówić o w pełni zunifikowanej usłudze. Warto dodać, że firmy print
management są nieraz uważane, za konkurencję dla agencji reklamowych, które przy okazji kreacji do
tej pory proponowały usługi druku.
Outsourcing druku w eksperckich firmach print management jest najczęściej stosowany przez firmy
z branż: FMCG, farmaceutycznej, healthcare, motoryzacyjnej, detalu czy custom publishing. Wynika
to z dwóch kwestii: po pierwsze marketing we wszystkich wspomnianych branżach opiera się
o przekaz wizualny, a ściślej rzecz ujmując – przekaz wizualny wysokiej jakości. Po drugie, firmy te
regularnie produkują materiały promocyjne lub reklamowe przeznaczając na to spore budżety, które
można zoptymalizować.
* – norma PN-EN ISO 14001:2005 wskazuje wymagania dotyczące systemu zarządzania środowiskowego, w tym
ograniczania zużycia zasobów.
** – raport Rhenus Logistics 2014; http://www.officemanager.pl/ile-kartek-papieru-zuzywaja-polscy-urzednicy-2/.
*** – Raport KPMG Wykorzystanie papieru w przedsiębiorstwach działających w Polsce 2012: http://m.chip.pl/mobile/
artykuly/porady/2013/11/oszczedne-drukowanie-w-firmie/mobile_view.
**** – np. PrintCare, Adare czy MMDS
źródło: mat. pras.