Autor: Edyta Płuciennik-Skalska, Manager ds. Strategii i Rozwoju w agencji Procontent
Communication. Specjalizuje się w wykorzystaniu kanałów social media w komunikacji PR.
Politycznie należałoby rozpocząć od stwierdzenia „otwierają się nowe możliwości do promowania
firm w internecie i realizowania innowacyjnych kampanii PR”, ale ja nie zacznę politycznie tylko
stwierdzę fakt – YouTube nie jest od wczoraj, a twórcy wideo nie nagrywają od dzisiaj. Wykorzystanie
YouTube’a jako jednej z części kampanii E-PR-owej przekłada się na zwiększenie zasięgu danej
kampanii, dotarcie do dodatkowej grupy odbiorców, generuje zainteresowanie firmą. Kampanie PR,
które w swojej strategii zakładają aktywności w social mediach zdecydowanie zyskują, kiedy jeden
z jej elementów jest prowadzony YouTube. Działania E-PR bazujące na treściach zamieszczanych
w serwisach wideo mogą być odpowiednie zarówno dla marek FMCG, kampanii społecznych, jak
również programów edukacyjnych.
Edyta Płuciennik-Skalska, Manager ds. Strategii i Rozwoju w agencji Procontent Communication. Specjalizuje się w wykorzystaniu kanałów social media w komunikacji PR.
Jak zawsze ważne są liczby
Zacznijmy od wprowadzenia YouTube został założony w 2005 roku. Obecnie odwiedza
go miesięcznie ponad miliard unikalnych użytkowników – dużo. Spędzają oni ponad 6 miliardów
godzin na oglądaniu filmów w YouTube – bardzo dużo. Podchodząc do tego bardziej obrazowo,
na każdego mieszkańca Ziemi przypada blisko jedna godzina oglądania. Co minutę na YouTuba
umieszczanych jest 100 godzin filmów, a 80% ruchu na stronie pochodzi spoza Stanów Zjednoczonych
– też znacząca informacja. I na sam koniec: codziennie przybywa milion subskrypcji, liczba widzów,
którzy każdego dnia subskrybują kanały na YouTube w porównaniu do zeszłego roku wzrosła
trzykrotnie, a liczba nowych subskrypcji dziennie – aż czterokrotnie.
Nie bez przyczyny tak zmienia się komunikacja w social mediach. Kiedyś prym wiódł Facebook i jego
dostęp do potencjalnych klientów danych marek. Zmniejszenie zasięgu organicznego przez portal
społecznościowy skłoniło do poszukiwania alternatyw do promocji. W ten sposób uwaga została
zwrócona na YouTube, a wachlarz narzędzi PR, który on daje umożliwia atrakcyjne rozwiązania
komunikacyjne.
Jaki jest sens bycia z kampanią PR na YouTube?
YouTube daje bardzo szerokie zastosowanie w pozycjonowaniu np. produktów, osób – w kampaniach
E-PR. Dzięki twórcom wideo – popularnie zwanych vlogerami, PR-owcy mają możliwość precyzyjnego
targetowania promowanych produktów do konkretnie dobranej grupy docelowej. Zapewnia nam
to ogromna różnorodność tematyczna.
Obecnie kampanię PR możemy wzmocnić poprzez np. założenie kanału na YouTube dzięki, któremu
pozycjonujemy ekspertów, budujemy zaufanie wśród konsumentów, dajemy dziennikarzom szybki
dostęp do informacji, uatrakcyjniamy komunikaty prasowe. Poprzez materiały wideo umieszczane
na YouTube wzmacniamy działania z zakresu Corporate PR, Consumer PR, Brand PR czy szerzej
komunikujemy działania CSR. Oczywiście rodzaj, charakter filmu i komunikatu musi być ściśle
związany ze strategią, misją, wizją Klienta. Dodatkową możliwością jest współpraca z twórcami
wideo, którzy mają ugruntowane pozycje w świecie YouTube.
Vlogosfera
Jedne z najstarszych kanałów lifestylowych na YouTube zaczęły pojawiać się już 5 lat temu. Vlogerzy,
znany wszystkim product placement zaczeli pokazywać w nowy, zachęcający sposób. Najwcześniej
zaczęły na YouTube wchodzić marki kosmetyczne, modowe – czyli lifestylowe. Jeżeli jakiś marketing
manager skusił się na takie działanie w miarę wcześnie to można nazwać go – prekursorem.
Najlepsze kanały YouTube mogą zapewnić zasięgi porównywalne z luksusowymi magazynami.
Według najnowszego raportu Sotrender w czerwcu.
związanych z modą i urodą w naszym kraju jest vlog Stylizacje2 prowadzony przez Karolinę
Gołębiewską. Kanał Stylizacje2 posiada 112,670 subskrybentów i blisko 19 mln odsłon.
pod kanał podpięte są: tradycyjnie Facebook, Google+, Instagram, Twitter – możliwości i zasięgi.
Jest to dowód na to, że polscy „youtuberzy” nie nagrywają od kilku dni. Na takie zasięgi trzeba
zapracować. Zaczynając od pomysłu, przygotowaniu koncepcji na realizację i długich godzin
montowania kończąc. Dodać do tego należy jeszcze miesiące poświęcone na prowadzenie kanału.
Łączy nam się to w dość duży nakład pracy, który przeobraża się w zwyczajny etat.
– To co widzimy na YouTube to finalne „dzieło”, urywek dnia, zmontowany materiał. Często oglądając
film w telewizji czy internecie nie zastanawiamy się nad tym, ile pracy kosztowało stworzenie 5min
takiego materiału. Każdy mój film jest wcześniej zaplanowany, przemyślany, rozpisany. Minęły już czasy, gdy widz
zadowalał się niewyraźnym obrazem i jako takim dźwiękiem. Wszystko musi być w HD, dobrze
nagłośnione, oświetlone, w ładnej scenerii. Nie ma mowy o przynudzaniu, profesjonalny twórca nie
może robić „yyyy” i wstydzić się kamery. Każdy materiał trzeba zmontować, edytować. Robienie
filmów wymaga nakładu czasu, pracy, wiedzy a przede wszystkim charyzmy. Jeśli widzowie pokochają
cię za to jaki jesteś, możesz robić Internety! – mówi Karolina Gołębiewska, vlogerka, właścicielka
kanały Stylizacje i Stylizacje2.
Czyli materiały wideo zawsze będą atrakcyjne
– Według mnie formaty wideo wychodzą z ukrycia i nie są już tylko kojarzone z telewizją.
Z doświadczenia wiem, że treści filmowe mają dłuższe życie. Dlatego Newsrm.tv jako agencja
informacyjna bazuje nie tylko na komunikatach prasowych, a stawia duży nacisk na materiały wideo.
Komentarze, porady ekspertów w formacie wideo są interesujące zarówno dla firm
jak i konsumentów. Kiedyś dziennik oglądaliśmy tylko w telewizji, teraz filmy o charakterze
informacyjnym i poradnikowym otaczają nas i korzystanie z nich poprzez laptop, tablet czy komórkę
jest czymś naturalnym.– mówi Andrzej Gurazda Project Manager Newsrm.tv
Podsumowując waga informacji prasowej lub krótkiego materiału newsowego zdecydowanie wzrasta
kiedy poparty jest krótką setką wideo, z której szybko można skorzystać.