w ,

YouTube – być albo nie być. Oto jest pytanie…

Youtube - być albo nie być. Oto jest pytanie...
flickr.com/photos/korosirego

Autor: Edyta Płuciennik-Skalska, Manager ds. Strategii i Rozwoju w agencji Procontent

Communication. Specjalizuje się w wykorzystaniu kanałów social media w komunikacji PR.

Politycznie należałoby rozpocząć od stwierdzenia „otwierają się nowe możliwości do promowania

firm w internecie i realizowania innowacyjnych kampanii PR”, ale ja nie zacznę politycznie tylko

stwierdzę fakt – YouTube nie jest od wczoraj, a twórcy wideo nie nagrywają od dzisiaj. Wykorzystanie

YouTube’a jako jednej z części kampanii E-PR-owej przekłada się na zwiększenie zasięgu danej

kampanii, dotarcie do dodatkowej grupy odbiorców, generuje zainteresowanie firmą. Kampanie PR,

które w swojej strategii zakładają aktywności w social mediach zdecydowanie zyskują, kiedy jeden

z jej elementów jest prowadzony YouTube. Działania E-PR bazujące na treściach zamieszczanych

w serwisach wideo mogą być odpowiednie zarówno dla marek FMCG, kampanii społecznych, jak

również programów edukacyjnych.


Edyta-pluciennik-skalska
Edyta Płuciennik-Skalska, Manager ds. Strategii i Rozwoju w agencji Procontent Communication. Specjalizuje się w wykorzystaniu kanałów social media w komunikacji PR.

Jak zawsze ważne są liczby

Zacznijmy od wprowadzenia YouTube został założony w 2005 roku. Obecnie odwiedza

go miesięcznie ponad miliard unikalnych użytkowników – dużo. Spędzają oni ponad 6 miliardów

godzin na oglądaniu filmów w YouTube – bardzo dużo. Podchodząc do tego bardziej obrazowo,

na każdego mieszkańca Ziemi przypada blisko jedna godzina oglądania. Co minutę na YouTuba

umieszczanych jest 100 godzin filmów, a 80% ruchu na stronie pochodzi spoza Stanów Zjednoczonych

– też znacząca informacja. I na sam koniec: codziennie przybywa milion subskrypcji, liczba widzów,

którzy każdego dnia subskrybują kanały na YouTube w porównaniu do zeszłego roku wzrosła

trzykrotnie, a liczba nowych subskrypcji dziennie – aż czterokrotnie.

Nie bez przyczyny tak zmienia się komunikacja w social mediach. Kiedyś prym wiódł Facebook i jego

dostęp do potencjalnych klientów danych marek. Zmniejszenie zasięgu organicznego przez portal

społecznościowy skłoniło do poszukiwania alternatyw do promocji. W ten sposób uwaga została

zwrócona na YouTube, a wachlarz narzędzi PR, który on daje umożliwia atrakcyjne rozwiązania

komunikacyjne.

Jaki jest sens bycia z kampanią PR na YouTube?

YouTube daje bardzo szerokie zastosowanie w pozycjonowaniu np. produktów, osób – w kampaniach

E-PR. Dzięki twórcom wideo – popularnie zwanych vlogerami, PR-owcy mają możliwość precyzyjnego

targetowania promowanych produktów do konkretnie dobranej grupy docelowej. Zapewnia nam

to ogromna różnorodność tematyczna.

Obecnie kampanię PR możemy wzmocnić poprzez np. założenie kanału na YouTube dzięki, któremu

pozycjonujemy ekspertów, budujemy zaufanie wśród konsumentów, dajemy dziennikarzom szybki

dostęp do informacji, uatrakcyjniamy komunikaty prasowe. Poprzez materiały wideo umieszczane

na YouTube wzmacniamy działania z zakresu Corporate PR, Consumer PR, Brand PR czy szerzej

komunikujemy działania CSR. Oczywiście rodzaj, charakter filmu i komunikatu musi być ściśle

związany ze strategią, misją, wizją Klienta. Dodatkową możliwością jest współpraca z twórcami

wideo, którzy mają ugruntowane pozycje w świecie YouTube.

Vlogosfera

Jedne z najstarszych kanałów lifestylowych na YouTube zaczęły pojawiać się już 5 lat temu. Vlogerzy,

znany wszystkim product placement zaczeli pokazywać w nowy, zachęcający sposób. Najwcześniej

zaczęły na YouTube wchodzić marki kosmetyczne, modowe – czyli lifestylowe. Jeżeli jakiś marketing

manager skusił się na takie działanie w miarę wcześnie to można nazwać go – prekursorem.

Najlepsze kanały YouTube mogą zapewnić zasięgi porównywalne z luksusowymi magazynami.

Według najnowszego raportu Sotrender w czerwcu.

związanych z modą i urodą w naszym kraju jest vlog Stylizacje2 prowadzony przez Karolinę

Gołębiewską. Kanał Stylizacje2 posiada 112,670 subskrybentów i blisko 19 mln odsłon.

pod kanał podpięte są: tradycyjnie Facebook, Google+, Instagram, Twitter – możliwości i zasięgi.

Jest to dowód na to, że polscy „youtuberzy” nie nagrywają od kilku dni. Na takie zasięgi trzeba

zapracować. Zaczynając od pomysłu, przygotowaniu koncepcji na realizację i długich godzin

montowania kończąc. Dodać do tego należy jeszcze miesiące poświęcone na prowadzenie kanału.

Łączy nam się to w dość duży nakład pracy, który przeobraża się w zwyczajny etat.

– To co widzimy na YouTube to finalne „dzieło”, urywek dnia, zmontowany materiał. Często oglądając

film w telewizji czy internecie nie zastanawiamy się nad tym, ile pracy kosztowało stworzenie 5min

takiego materiału. Każdy mój film jest wcześniej zaplanowany, przemyślany, rozpisany. Minęły już czasy, gdy widz

zadowalał się niewyraźnym obrazem i jako takim dźwiękiem. Wszystko musi być w HD, dobrze

nagłośnione, oświetlone, w ładnej scenerii. Nie ma mowy o przynudzaniu, profesjonalny twórca nie

może robić „yyyy” i wstydzić się kamery. Każdy materiał trzeba zmontować, edytować. Robienie

filmów wymaga nakładu czasu, pracy, wiedzy a przede wszystkim charyzmy. Jeśli widzowie pokochają

cię za to jaki jesteś, możesz robić Internety! – mówi Karolina Gołębiewska, vlogerka, właścicielka

kanały Stylizacje i Stylizacje2.

Czyli materiały wideo zawsze będą atrakcyjne

– Według mnie formaty wideo wychodzą z ukrycia i nie są już tylko kojarzone z telewizją.

Z doświadczenia wiem, że treści filmowe mają dłuższe życie. Dlatego Newsrm.tv jako agencja

informacyjna bazuje nie tylko na komunikatach prasowych, a stawia duży nacisk na materiały wideo.

Komentarze, porady ekspertów w formacie wideo są interesujące zarówno dla firm

jak i konsumentów. Kiedyś dziennik oglądaliśmy tylko w telewizji, teraz filmy o charakterze

informacyjnym i poradnikowym otaczają nas i korzystanie z nich poprzez laptop, tablet czy komórkę

jest czymś naturalnym.– mówi Andrzej Gurazda Project Manager Newsrm.tv

Podsumowując waga informacji prasowej lub krótkiego materiału newsowego zdecydowanie wzrasta

kiedy poparty jest krótką setką wideo, z której szybko można skorzystać.

Raport inpowered: ekspercki content sprzedaje

Raport inPowered: ekspercki content sprzedaje

Outsourcing druku – kiedy warto?

Outsourcing druku – kiedy warto?